Verkeer IJBURG bezorgt Zuidoost files.


De oostelijke toegangsweg van IJburg via Diemen zal voor grote dagelijkse opstoppingen zorgen rond Diemen en Amsterdam-Zuidoost, vrezen Diemen en Amsterdam.


Amsterdams Stadsblad 10 april 2002

De eis van Rijkswaterstaat om de oostelijke weg vanaf IJburg niet rechtstreeks op de, A1 en A 9 aan te sluiten, maar via de opritten naar knooppunt Diemen, krijgt 'rampzalige" gevolgen, stellen zij.
Ambtelijk overleg over een oplossing tussen Rijkswaterstaat, Diemen en Amsterdam is maandag vastgelopen. Als dit niet wordt opgelost, zegt onderhandelaar Maarten Linnenkamp van projectbureau IJburg, dan heeft niet alleen de oostkant van IJburg een probleem , maar dan ondervindt straks heel IJburg hinder. De politiek moet het nu oplossen. Ambtelijk konden we Rijkswaterstaat niet overtuigen: alles is gezegd en geprobeerd. Op een hoger niveau moeten knopen doorgehakt worden. Kern van het dilemma is dat Rijkswaterstaat, met de huidige files op de A1 en A9, geen extra verkeer op deze hoofdaders duldt. De oplossing van Rijkswaterstaat, een kronkelverbinding vanaf IJburg via het PEN-eiland naar verkeersknooppunt Diemen, en vandaar naar A 1 en A 9, leidt, zeker tot dagelijkse files. Zodra de A 1 vastloopt, denkt men in Amsterdam, vlucht IJburgverkeer naar Zuidoost en zoekt via die woonwijk de eerste de beste route naar een snelweg. "Dat accepteren we niet," zei Klaas de Boer, directeur van de Amsterdamse dienst Ruimtelijke Ordening twee weken geleden. Opmerkelijk is dit keer de innige samenwerking tussen Amsterdam en Diemen tegenover het Rijk. De gemeenten wijzen minister Tineke Netelenbos op oude rechten. Voor de aanleg van IJburg is in het Structuurplan - de harde grenzen voor plannenmakers- opgenomen dat er een aparte oprit komt 'in of bij Diemen'.

Die moet zo menen zij, zo snel mogelijk naar de A 1 en A 9 gaan. "We willen de Gaasperdammerweg rechtdoor trekken," illustreert Linnenkamp. Maar volgens Rijkswaterstaat voldoet de kronkelweg via het knooppunt net zo goed aan de oude belofte. Linnenkamp namens de gemeente Amsterdam: die oplossing betekent dat verkeer richting de A10 en A9 toch eerst de A1 gaat belasten. Dus snappen we die suggestie niet. Links- en/of rechtsom zijn alternatieven neergelegd. Maar het Rijk duldt geen extra auto's meer op deze wegen. We moeten het oplossen via de overige wegen. Op de eilandenreeks boven Diemen-Noord komen 18 duizend woningen, 45 duizend inwoners. De oostkant heeft vanwege die drukte een tweede eigen weg nodig, dat wordt niet betwist. Maar alle uitwerkingen strandden tot nu toe. "Wij snappen het probleem van Rijkswaterstaat best," zegt Linnenkamp, "maar Amsterdam en Diemen hebben net zo goed een groot probleem. Wij zeggen tegen het Rijk dat Amsterdam door hetzelfde Rijk verplicht is die 18 duizend woningen te bouwen." Het probleem duikt laat op. De eerste IJburgwoningen zijn op 1 oktober klaar. Toch wil Linnenkamp het geen planningfout van de gemeenten noemen. "Die weg was voorgelegd in het structuurplan, prima geregeld. Alleen komt Rijkswaterstaat daar op terug met in haar ogen goede redenen."
De ontsluitingsweg van IJburg naar het PEN-eiland gaat door een kwetsbaar natuurgebiedje, weet stadsecoloog Martin Melchers. "Daar zit ook de kleine modderkruiper, dat visje dat de aanleg van de Betuwelijn stillegde, omdat die met de modder werd opgegraven. Het is een beschermde soort. De grote modderkruiper zit hier trouwens ook. Maar als ze het slim aanpakken daar, de weg zo aanleggen dat de vis niet opgesloten raakt, maar kan ontsnappen, hoeven hier geen problemen te ontstaan" Aan de randen van de weg worden speciale voorzieningen aangebracht, die dieren zoals de ringslang, naar een onderdoorgang voor beesten dirigeren. Ze zouden anders over de weg moeten met als onherroepelijk de dood als gevolg.




Naar boven     Home