A 10-W koploper stank en lawaai.


De A 10-West geeft de meeste overlast van geluid en uitlaatgassen van alle snelwegen in Nederland. Over een afstand van 4,2 kilometer staan links en rechts 1283 woningen waarbij het lawaai de grens van zeventig decibel overschrijdt. Bij 1068 huizen is de concentratie stikstof hoger dan de Europese grenswaarde.

Dit blijkt uit een recent onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat naar rijkssnelwegen in Nederland die de leefbaarheid in het gedrang brengen.

In het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan en in het Nationaal Milieubeleidsplan is bepaald dat in 2010 bij geen enkele woning de gezondheidsgrens van zeventig decibel mag worden overschreden. Het streven is om zestig te bereiken. In 2030 moet het overal een stuk stiller worden. Op de A 10-West is al dubbellaags zeer open asfaltbeton aangebracht, dat het kabaal reduceert. Binnenkort worden er ook nieuwe geluidsschermen geplaatst.

Vergelijkingen gaan altijd mank, zegt een medewerker van de Nederlandse Stichting Geluidshinder, maar zeventig decibel kan volgens hem worden vergeleken met het geluid van een stofzuiger in de huiskamer. Een gesprek tussen twee mensen heeft een niveau van tussen de 60 en 65. Het gaat echter om de mate van overlast. Verkeersgeluid van 65 decibel is heel hinderlijk, terwijl een gesprek op datzelfde geluidsniveau heel aangenaam kan zijn.

In totaal hebben zevenduizend woningen last van overmatig veel verkeerslawaai: meer dan zeventig decibel. De streefnorm ligt tussen de 60 en 65. Volgens het blad Binnenlands Bestuur is dat aantal in werkelijkheid nog hoger dan zevenduizend. Door het gebruikte rekenmodel zou de overlast in hoge flats achter geluidsschermen worden onderschat. Het meeste lawaaiig zijn die wegen die dwars door de bebouwde kom lopen.

Uit het onderzoek van het ministerie blijkt ook dat, afhankelijk van het weer, bij gemiddeld tweeduizend woningen langs snelwegen de luchtvervuiling zeer ernstig is: in een metereologisch gunstig jaar ondervinden 160 woningen hinder, in een ongunstig jaar 14.806.

© Het Parool, 25-5-2002

Commentaar:

Dit zal ook gelden voor de Gaasperdammerweg, 60 decibel, Dubbellaags Zeer Open Asfalt Beton en betere geluidsschermen

Naar boven     Home