Minister de Boer bezuinigd, teveel mensen teveel autos.Algemeen Dagblad 02 11 '02 Minister De Boer (Verkeer) bezuinigt niet alleen op het openbaar vervoer, maar ook op verkeersveiligheid. Het aantal verkeersdoden hoeft nauwelijks meer omlaag. ,,Het is een kwestie van geld.'' Te veel mensen, te veel auto's Door Lucas Goossens en Yvonne Wiggers Minister De Boer (Verkeer) bezuinigt niet alleen op het openbaar vervoer, maar ook op verkeersveiligheid. Het aantal verkeersdoden hoeft nauwelijks meer omlaag. Het is een kwestie van geld. Ik wil er op Verkeer en Waterstaat van maken wat er nog van te maken is. Een foto in de portrettengalerij van het departement krijgt iedere minister. Ik wil dat er ook een verhaal bij komt. In dat verhaal staat niet dat u een einde hebt gemaakt aan de files. Nee, daarvoor is het land te klein, hebben we te veel auto's en te veel mensen. Echt oplossen lukt nooit. We hebben gezegd: Nederland moet weer in beweging komen. Daarom verhogen we het aantal geplande spitsstroken tot 20 en zorgen we dat ze er in 2006 liggen. De kilometerheffing parkeren we voorlopig. Hoe lang helpen die spitsstroken? Jaarlijks komen er 150.000 auto's bij. Ik heb het altijd over het verkeersinfarct van Nederland. Wij leggen nu bypasses aan, maar op een gegeven moment moet de patiënt op een andere manier worden bekeken. Moeten we echt allemaal op hetzelfde moment de weg op? Moeten scholen en kinderopvang op hetzelfde moment beginnen? Thuiswerken komt maar niet van de grond. Werkgevers willen blijkbaar graag met eigen ogen zien dat personeel zit te werken, of mensen op tijd binnen komen en gaan. Kunnen dat soort maatregelen files doen verdwijnen? Ik ben ervan overtuigd dat het helpt. Ik vind ook dat het openbaar vervoer goed moet zijn, dat treinen op tijd moeten rijden en dat het streekvervoer een serieus alternatief moet zijn. Ik was laatst op werkbezoek in Almere. Daar hebben ze hartstikke mooie busbanen. Mensen pakken makkelijk even de bus, want dat is de enige mogelijkheid om snel van de ene kant van de stad naar de andere te komen.'' Toch bezuinigt u flink op de subsidie voor bussen, trams en metro. Volgens de gemeenten verdwijnen daardoor honderden lijnen. Het kan vaak efficiënter. Je moet meer denken aan vervoer op maat: kleinere bussen, eventueel op afroep, of taxi's. Dat is veel goedkoper dan grote bussen waarin geen mens zit. Maar in de steden rijden weinig lege bussen. Geldt de bezuiniging daar niet? Jawel, maar m'n voorbeeld was gericht op gebieden waar veel openbaar vervoer is, maar weinig behoefte. In de steden kun je dat het niet op dezelfde wijze opvangen. In principe moet je volle lijnen natuurlijk niet schrappen, maar in de praktijk kun je ook in de steden nog wel een slag maken. Op sommige trajecten rijden bus en tram naast elkaar. Is dat nou zo zinvol? Beweert u dat de bezuinigingen eigenlijk pijnloos zijn? Nee. Ik vind het een heel pijnlijke keuze. Voor betrokkenen is het buitengewoon vervelend. Ik ben er zelf ook ongelukkig over. Als je knabbelt aan het openbaar vervoer, kan dat minder aantrekkelijker worden. Het is niet de bedoeling dat mensen uit de bus en in de auto stappen. Niet voor niets hebben we de prijsstijging van strippenkaarten beperkt tot 5,5 procent. U bezuinigt ook op verkeersveiligheid. Het aantal verkeersdoden daalde de afgelopen jaren tot zo'n 1000. Volgens uw voorgangster Netelenbos moest dat getal in 2010 op 750 liggen. Waarom neemt u genoegen met 950? Een kwestie van geld. Het kost heel veel om de verkeersveiligheid te verhogen. En u kent de financiële mogelijkheden van dit kabinet. Dat betekent: keuzes maken. Als je Nederland vergelijkt met andere landen doen we het helemaal niet slecht. U geeft per jaar minder dan de kosten van één spitsstrook uit aan veiligheid. Zo kun je alles wel met elkaar vergelijken. We doen wel veel meer aan achterstallig onderhoud aan het spoor. Dat heeft ook te maken met veiligheid. We moeten moeilijke keuzes maken. Als ik zoals Paars een grote pot met geld had, dan kon ik de oude doelstelling voor verkeersslachtoffers wel halen. Volgens uw Vlaamse collega Stevaert zijn niet files, maar ongelukken het grootste verkeersprobleem. U kiest voor files? Natuurlijk is iedere dode er één te veel en kun je ontstellend goed verdedigen dat we terugmoeten naar nul. Ongelukken brengen ook grote maatschappelijke kosten met zich mee: verzuim, ziekenhuisbehandelingen, files. Het zou best kunnen dat het uiteindelijk geld oplevert als we er meer aan doen. Maar helaas werkt het niet zo bij het verdelen van de begroting. U wekt wel eens de indruk dat u niet voor uw plezier bij een Kamerdebat zit. Er gebeuren in de Kamer wel eens dingen waaraan ik nogal heb moeten wennen, zal ik maar zeggen. Kamerleden willen zich laten zien aan hun achterban, die moet worden bevredigd. De inhoud is vaak ondergeschikt. Ik werk als minister 80 tot 100 uur per week en mijn tijd is schaars. Op dinsdag word je dan naar de Kamer geroepen voor het vragenuur. Je wacht een uur, want drie andere ministers zijn voor jou aan de beurt en tenslotte kun je onverrichter zake vertrekken omdat de tijd om is. Zo'n inefficiëntie zou in het bedrijfsleven onbestaanbaar zijn. Copyright: Algemeen Dagblad |