Veel meer files in 2001.Algemeen Dagblad 20 09 '02 Het aantal files in ons land is vorig jaar met ruim 15 procent toegenomen. De stijging is de grootste in drie jaar. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vestigt bij de bestrijding zijn hoop op de spitsstrook. File top 10 van 2001, Niet alleen het aantal files name vorig jaar toe. Automobilisten staan per keer ook langer vast. Verkeer en Waterstaat drukt de zwaarte van de files uit in 'kilometerminuten'*. *) de duur van de file vermenigvuldigd met de lengte. Uit cijfers van Verkeer en Waterstaat blijkt dat er in 2001 34.785 files stonden. Dat waren er 4500 meer dan het jaar ervoor. Volgens het ministerie komt dit door de economische groei die er in 2001 nog in ruime mate was. Hierdoor steeg het aantal werkende mensen. Dat zorgde voor meer verkeer. Aan een prognose voor dit jaar durft het ministerie zich niet te wagen. Volgens het Traffic Information Center (TIC) in Utrecht is het aantal files in het eerste halfjaar van 2002 afgenomen. Verkeer en Waterstaat stelt dat dit goed zou kunnen omdat de filecijfers over de jaren gezien vaak een golfbeweging laten zien. Minister De Boer wil de fileproblemen aanpakken met de spitsstrook. Dat is een vluchtstrook waarop mag worden gereden tijdens de spits. De komende vier jaar komen er 20 stroken bij. Op wegvakken waar al een spitsbaan ligt, is het aantal files sterk afgenomen. Deze aanpak is niet onomstreden. Verladersorganisatie Evo vindt dat spitsstroken een lapmiddel zijn, geen structurele oplossing. Evo stelt dat alleen echte wegverbreding en aparte stroken voor vrachtverkeer en bussen een antwoord zijn op de files. © Algemeen Dagblad 2009 /BE Bron: Verkeer en Waterstaat |