Ambtelijke molens.....


Schriftelijke antwoorden op vragen gesteld tijdens de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat op 15 november 2000

Van der Steenhoven (GL) :
In veel woongebieden leidt de drukte op de rijkswegen tot ernstige situaties, bijvoorbeeld de A6, Gaasperdammerweg in de Bijlmer en de A13 in Overschie. Problemen met geluidsoverlast en luchtvervuiling. Een snelheidsverlaging naar 80 kilometer ter plekke zal de leefbaarheid danig verbeteren.Kan de minister hierop reageren?

Antwoord Minister Netelenbos:
In specifieke situaties ben ik zeker bereid om alle beschikbare instrumenten in overweging te nemen om de leefkwaliteit te verbeteren. De A13 is daarvan een goed voorbeeld. Daar onderzoek ik samen met VROM de effecten van een scala aan maatregelen, waaronder snelheidheidsmaatregelen, op het milieu.

Commentaar AGG:
In April 2002 staat dit punt nog steeds op de agenda, hoe lang nog, staat het onderzoek soms in de file??.

Antwoorden op de lijst van vragen betreffende het Meerjarenprogramma infrastructuur en transport 2001-2005 (27 408) november 2000.

Vraag :
Op hoeveel tracés van het hoofdwegennet worden dit jaar de wettelijke grenswaarden voor geluidsoverlast overschreden? Hoe staat het bijvoorbeeld met de A9 (Gaasper-dammerweg) en de A1 bij Hengelo? Is het juist dat op wegvakken, waar sprake is van overschrijding van de geluidsnormen, aanpassingen slechts mogelijk zijn door middel van ingrepen in de weg en niet door autonome ontwikkelingen? Op moment van aanleg waren de prognoses van het te verwachten autoverkeer te laag, waardoor geplande voorzieningen onvoldoende bleken.

Antwoord Minister :
Bij de aanleg en reconstructie van wegen is uitgegaan van de groei van het verkeer op basis van het SVV II-beleid. Op basis van deze groeicijfers is bezien welke geluidsmaatregelen moesten worden getroffen. Nu blijkt dat de groei van het verkeer over de jaren groter is dan de groei die op basis van het SVV II werd verwacht. De feitelijke geluidsbelasting is daarom op een deel van het hoofdwegennet hoger gebleken dan is berekend. Uit onderzoek naar de omvang van deze problematiek is duidelijk geworden dat deze problematiek speelt op zo'n 8.5 % van de rijbaanlengte van het hoofdwegennet.
De wegbeheerder is conform de Wet Geluidhinder verplicht bij aanpassing van de weg (reconstructie), te be-kijken of ook aanpassingen van de geluidsmaatregelen nodig is.


Naar boven     Home