3000 doden per jaar door leven langs een snelweg.3 artikelen uit het Amsterdam Stadblad In het Amsterdams Stadsblad van 24 December 2002 stond een aaantal aardige artikelen die de moeite waard zijn aangehaald te worden. De eerste blikvanger was het verslag van de Hoorzitting van 17 december j.l. met de bekende (zie stopA9) successen. W. Meyer Ricard gaf nog een klein interview weg en het moet gezegd worden wij zijn het geheel met haar eens. Jammer dat we na zoveel overeenkomsten toch andere gedachten hebben "voor het geval dat er toch extra wegruimte moet komen". Mensen toch.... Platvorm Gaasperdam tegen de A6-A9 en de AGG, zullen we alles eerlijk delen???? Twee andere stukjes behandelden de perikelen rondom de A10. Het feit dat de stad de kans op gevaarlijke ongevallen met explosies op de A10 geheel negeert. Dat geldt ook voor de A9 en andere wegen, want stelt u zich eens voor dat er een tankauto met LPG explodeert. Nou ja het heeft een voordeel, u hoeft de ramen niet meer te lappen. Het andere stuk heeft de aardige titel Langer leven door lagere snelheid A10, en lijkt wel een verkooptruc, ga langs de A10 wonen en je leeft langer.... Maar als je verder leest is dat een illusie. Milieudefensie, Milieucentrum Amsterdam en bewonersverenigingen uit Noord en Zuid willen dat de maximumsnelheid op de A10 verlaagd wordt van 100 naar 80 km per uur. De verlaging zorgt voor de bedenkers van het plan voor minder lawaai, vervuiling en ongelukken en zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Verwezen wordt naar de A13 bij Overschie.De GG en GD berekende dat het wonen langs de A13 gelijk stond aan het meeroken van 17 sigaretten per dag. Volgens TNO overlijden jaarlijks 3000 mensen vroegtijdig aan luchtvervuiling. Daarom besloot het Rijk in de mei de maximumsnelheid te verlagen naar 80 km per uur. Milieuorganisaties en bewonersgroepen willen dat ook Amsterdam bij het Rijk gaat lobbyen voor een lagere snelheid. Dus na de A13, de A10 en ook de A9 naar 80 km per uur. (alhoewel 70 km per uur was onze insteek) |