Automobilist wacht in 2010 'druktetarief' Automobilist wacht in 2010 'druktetarief'

Wel eens leuk om te zien hoe snel nieuwe ideeetjes geschiedenis worden

Hoe drukker de weg, hoe meer de automobilist moet gaan betalen. Na de proef met het spits¿tarief, die in 2002 begint, wacht de automobilist acht jaar later een 'druktetarief'. Deze heffing is gekoppeld aan de drukte op delen van de snelweg, ook buiten de Randstad.

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat wil deze 'congestieheffing' niet beperken tot de vier grote steden. Dat blijkt uit het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP), waarover het kabinet vandaag beslist. Dit pakket maatregelen is een vervolg op het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR), dat afloopt in 2010. Over dit bereikbaarheidsplan sloot Netelenbos donderdag een akkoord met Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Utrecht doet niet mee; het voelt niets voor een proef met rekeningrijden die deel uitmaakt van het BOR. De Tweede Kamer heeft haar definitieve oordeel over het BOR nog niet gegeven; ook moeten criteria voor een geslaagde proef nog worden vastgesteld. Desondanks pleit Netelenbos vandaag in het kabinet al voor een 'uitbouw van de heffingen na 2010'. Die is volgens haar nodig om het autogebruik te beheersen, vooral buiten de Randstad. In Brabant en rond Nijmegen, Apeldoorn en Zwolle verwacht het kabinet een toenemende druk op de wegen als gevolg van grote economische groei. Het kabinet wil de motorrijtuigenbelasting koppelen aan het gewicht en de brandstof soort van de auto. Dat geldt ook voor een kwart van de belasting op het aankoopbedrag. Daarbo venop komt het druktetarief . De hoogte van die heffing kan bijvoorbeeld 20 cent per kilometer worden op tijdstippen en trajecten waar veel files staan, schrijft Netelenbos. Ze benadrukt dat de nieuwe heffing niet mag leiden tot een gemiddelde verhoging van de kosten van het autorijden; de heffing moet differentiëren naar gebruik. Het kabinet stelt in het plan ook voor om op filegevoelige trajecten het aantal rijstroken uit te breiden. Rond de stadsgewesten moet het openbaar vervoer beter worden. Netelenbos tekent daar echter bij aan dat verbetering van het openbaar vervoer het treingebruik weliswaar groter maakt, maar slechts een beperkt effect heeft op het autogebruik. Netelenbos verwacht dat zij met het pakket maatregelen kan bereiken dat het verkeer beter doorstroomt dan in 1995, toen de gemiddelde snelheid 60 kilometer per uur bedroeg. De PvdA-bewindsvrouw verwacht dat in 2020 op de meeste wegen een gemiddelde spitssnelheid van 70 kilometer per uur mogelijk is.

Amsterdam, 13 october 2000

Uit de Volkskrant


Naar boven     Home