Bedrijfsleven eist hardere aanpak files.Hilversum Bedrijfsleven eist hardere aanpak files. Gooi en Eemlander, Eddie de Paepe 2 maart 2002 Een groot aantal ondernemersorganisaties en bedrijven heeft gisteren een gezamenlijke protestbrief gestuurd naar het ministerie van verkeer en waterstaat. Onder de ondertekenaars bevinden zich onder meer de Kamers van Koophandel Gooi- en Eemland en Flevoland, de bedrijvenverenigingen in Hilversum, Naarden-Bussum, Almere, Huizen, Weesp en 's-Graveland, en de bedrijven Quest International en AKN. De ondertekenaars stellen grote vraagtekens bij het feit dat slechts (minder ingrijpende) benuttingsvarianten uit de Craag-studie in de inspraak zijn gebracht. Die plannen zijn naar hun mening volstrekt onvoldoende om de verkeersproblemen in de driehoek Almere-Amsterdam-Amersfoort aan te pakken. Daarom eisen zij dat de minister van verkeer en waterstaat een 'dubbelbesluit' neemt. Oftewel: de benuttingsvarianten nu uitvoeren én tegelijkertijd snel een aantal bouw- of uitbreidingsvarianten uitwerken. Met dat laatste wordt de aanleg van een tweede Hollandse Brug in de A6, een aquaduct voor de A1 bij Muiden en het verlengen van de A6 naar de A9 bedoeld. Wat de voorgelegde benuttingsvarianten betreft, valt de lage brug over de Vecht voor de ondernemers direct af, omdat die files op de rivier zou veroorzaken. Met het oog op de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder en het aquaduct moet de zuidelijke op- en afrit van de afslag Weesp (A1) in westelijke richting worden verlegd. Dit moet, in combinatie met een nieuwe weg langs het Amsterdam-Rijnkanaal, Weesp beter ontsluiten. Het afsluiten van de afslag Naarden-West gaat het bedrijfsleven op dit moment een stap te ver, omdat hierdoor de bereikbaarheid van het westelijke deel van het Gooi sterk vermindert en de bestaande problemen bij de afslag Gooimeer verergeren. Bij de uitvoering van de benuttingsvarianten uit de Craag-studie is volgens het verenigd bedrijfsleven het maken van snelheid van groot belang. ,,Op die plekken waar geen asfalt wordt toegevoegd, zijn verkorte procedures mogelijk en kunnen spitsstroken er binnen twee jaar liggen", aldus de ondernemers. ,,Met name op het gedeelte van de A1 tussen Laren en Bussum en op de Gaasperdammerweg kan het sneller." Gooi en Eemlander zaterdag, 02 maart 2002 |