Hoorzitting Provinciale Staten groot success




Overweldigende opkomst hoorzitting aktiegroep StopA9

De hoorzitting over de A9 door de Ouderkerkerplas is dinsdagavond door zo'n 1.200 mensen bezocht. De aanwezige statenleden gaven te kennen dat zij zo'n hoge opkomst nog nooit hadden meegemaakt. Initiatiefgroep StopA9.nl verwoordde via diverse sprekers en videopresentaties de mening van duizenden Ouderkerkers en andere belanghebbenden. "Bekende Ouderkerker" Dolf Jansen riep via een videoboodschap op om de Ouderkerkerplas te behouden. De argumenten tegen de "Ouderkerkerplasvariant" waren overweldigend en werden door de 1.200 aanwezigen na de presentatie met een minuten durend applaus ondersteund. De aanwezige gedeputeerden en statenleden gaven na afloop aan dat ze onder de indruk waren van de professionaliteit van de presentaties en de overweldigende opkomst.

Tekst: stopA9.nl

Commentaar AGG

Wij zijn als 25 jarige aktiegroep echt jaloers op zo'n succes. De AGG teert nog op de lauweren dat "wij" de eerste groep waren die door onze invloed, geluidschermen tot stand hebben gebracht, de eerste in Nederland. StopA9 gaat dezelfde toekomst tegemoet, want een klein succesje nu, is geen garantie voor een geluid- en stank- en stofvrije toekomst, integendeel dit is de eerste stap.
Provinciale staten heeft met het streekplan slechts wat ballonnen opgelaten, maar is nog lang niet klaar met de uitbreidingen van de wegen in "ons" leefgebied. In de pauze heeft de AGG webmaster een gesprek gehad met een der statenleden, die vertelde dat het met de stippellijn door de Ouderkerkerplas "wel goed zat", met andere woorden , men weet heus wel dat zoiets niet kan.

Dit baant slechts de weg, om minder "ernstige" plannen wel door te drukken.
Na dit "schot voor de boeg" komen er nog veel meer schoten op ons af. Het kan ook niet anders, mobiliteit is in onze maatschappij noodzakelijk.

  • In eerste instantie de verbreding en spitsstrookbenutting van de A9
  • Ten tweede, de langzame maar "o zo effectieve" gewenningsperiodes, waarin de wegen langzaam maar zeker worden uitgebreid.
  • Ten derde, de noodwetten en andere regels waarin de kamer regels aan haar laars lapt, denk aan de spoedwet grensverhoging van geluidsoverlast naar 70 dB en de spitstrookbenutting akkordering, die er even doorheen gejakkerd is terwijl wij ons allemaal bezig hielden met deze hoorzitting.


  • Verkeer is van deze tijd, we dragen zelf ook bij aan de filevorming, maar waakzaamheid blijft noodzakelijk.

    Onze stellingen zijn duidelijk....

  • Terugdringen mobiliteit, minder verkeersaanbod.
  • Snelheid op stadssnelwegen naar 70 of 80 km per uur.
  • De Gaasperdammerweg loopt door een woonwijk, mag het wat minder !!
  • Eerlijk zullen we alles delen, als 2 x 2 baans naar 2 x 3 baans moet, dan dient ook de A6-A9 directe verbinding te worden aangelegd.
  • Een directe doorverbinding van A6 naar A9 is een beter alternatief dan een snelweg door een woonwijk.
  • Betere OV voorzieningen en werkspreiding.


  • Deze standpunten zijn bekend bij Provinciale Staten en de standpunten zijn niet veranderd.

    Nederland moet zich afvragen, hoelang we kunnen doorgaan met neiging tot steeds meer asfalt en steeds minder natuur, of is dit de prijs die we moeten betalen voor het wonen in de randstad.


    Naar boven     Home