Brief aan leden Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer der Staten Generaal.

Aan de leden van

de Vaste Commissie voor Verkeer & Waterstaat

van de Tweede Kamer der Staten Generaal,

Amsterdam, 30 oktober 2000.

Ons kenmerk: agg/2000.104

 

De Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg (AGG) wil graag het volgende onder uw aandacht brengen.

KORTE GESCHIEDENIS

In 1977 blijkt dat er plannen zijn om de Gaasperdammerweg met voorrang aan te leggen. Deze weg was oorspronkelijk bedoeld voor de Bijlmerbewoners als ontsluitingsweg vanaf de rijkswegen naar Utrecht en ‘t Gooi. De nieuwe functie van de weg is veel omvangrijker: het wordt een rijksweg, een belangrijke schakel in de ring van snelwegen rondom de hoofdstad. Tussen de Bijlmermeer, Holendrecht en Nellestein komt dus een drukke snelweg in plaats van de oorspronkelijk geplande lokale weg. Onder de bewoners van de Bijlmermeer ontstaat dan grote ongerustheid over de te verwachten geluidshinder en luchtverontreiniging.

Op 27 augustus 1977 neemt Ruud de Rooi het initiatief om een aktiegroep op te richten om op te kunnen komen voor de belangen van de bevolking rond de Gaasperdammerweg. Tot op de dag van vandaag, dus al 23 jaar, is de AGG actief. De wijken die zich in 1977 aansluiten zijn:

Kantershof, Kouwenoord, Klieverink, Kempering, Kralenbeek, Kelbergen, Huigenbos, Hakfort

Nieuwlandhof, Nieuwersluishof en Maarsenhof.

In 1980, resp. 1981 volgen de later gebouwde wijken: Nellestein, Huntum en Maldenhof.

RESULTAAT

De AGG heeft er voor kunnen zorgen dat de geluidsschermen 1 meter hoger zijn geworden dan gepland en dat de afslag Meerkerkdreef/Huntumdreef is vervallen.

 

CRAAG-STUDIE

Sinds 5 jaar is er een CRAAG-studie voor onderzoek naar verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid voor het gebied tussen Amsterdam, Almere en ‘t Gooi. Hierbij wordt gekeken naar het vrachtvervoer, personenvervoer en openbaar vervoer. Deze studie wordt verricht door Rijkswaterstaat. De AGG zit in de Maatschappelijke Klankbordgroep voor de CRAAG-studie. Er zijn diverse varianten uitgewerkt. Voor de Gaasperdammerweg lijkt aangestuurd te worden op verbreding. Voordat daartoe echt wordt besloten moet er nog een aantal stappen doorlopen worden. In december 2000 gaat de Trajectnota/MER de inspraak in. Op basis van deze Trajectnota/MER maken de Ministers van V&W en VROM een keuze voor te nemen maatregelen. Er zijn nog vele onzekerheden. Zo zijn er plannen voor een studie naar een ondertunneling A6/A9.

 

 

SITUATIE NU

De toename van auto’s, treinen en vliegtuigen zorgt voor toenemende cumulatie van overlast door geluid en luchtverontreiniging. Voeg daarbij de grote onzekerheden over:

en het zal u duidelijk zijn dat de AGG niet optimistisch is gestemd over het huidige en toekomstige leefklimaat van bewoners, woonachtig rond de Gaasperdammerweg.

UITGANGSPUNT GELUIDSNORM

De Gemeenteraad van Amsterdam besluit in augustus 1980 dat het geluidsniveau van deze weg niet boven 55 dBA mag uitkomen. Inmiddels weten de bewoners langs de Gaasperdammerweg dat deze maximale norm al lang verleden tijd is (zie onder ‘geluidsmetingen’).

GELUIDSMETINGEN

De AGG heeft van 24 oktober tot 30 oktober 2000 op diverse punten langs de Gaasperdammerweg zelf metingen verricht. Deze tonen aan dat de gemeten waarden aan de gevels van de woningen uitkomen tussen 56 en 83 dBA!! Voor een overzicht van deze meetresultaten verwijzen wij naar de bijlagen I en II.

ONDERZOEK ALTERNATIEVEN

- Een onderzoek uit 1997 laat zien dat de bezettingsgraad van auto’s tijdens de spits slechts 33% is. Dat betekent dat er in dat jaar tijdens spitsuren 6 miljoen lege autostoelen rondreden! Uit dat onderzoek is tevens naar voren gekomen dat wanneer de bezettingsgraad wordt verhoogd naar 40% er geen sprake meer zal zijn van files tijdens de spits!

- Waar blijft de monorail langs de snelweg naar Almere/Lelystad??

- Stimuleren meer werkgelegenheid in Almere

- enz.

PROGNOSE

Prognose? Wie kan die geven? De werkelijkheid haalt alle berekeningen in.

 

GEZONDHEID

Ook willen wij nog een ander aspect benadrukken dat invloed heeft op de gezondheid van de bewoners die wonen rond de Gaasperdammerweg:

 

BELANGENBEHARTIGING VOOR CA. 25.000 A’DAM-ZUIDOOSTBEWONERS

De AGG wil graag invloed uitoefenen op alle (toekomstige) infra-structurele plannen die effect hebben op het leefklimaat van de bewoners van Amsterdam-Zuidoost rond de Gaasperdammerweg. Uitgaande van een gebied van 400 meter ten noorden en ten zuiden van de Gaasperdammerweg behartigen wij de belangen van ca. 25.000 inwoners (in de Bijlmermeer, Holendrecht en Nellestein). Wanneer wij dit gebied zouden vergroten tot 1000 meter ten noorden en zuiden van de Gaasperdammerweg, zoals bij het longonderzoek voor kinderen is gedaan, dan zal het aantal door geluid en verontreiniging belaste Zuidoostbewoners nog veel groter zijn.

DOEL VAN ALLE AKTIES

Ons uitgangspunt is de verbetering van de geluidsoverlast en luchtverontreiniging van de Gaasperdammerweg. De AGG pleit krachtig voor vermindering van de cumulatie van overlast voor bewoners rond de Gaasperdammerweg. Wij verzoeken u bij de behandeling van de MIT-begroting op 27 november a.s. te zorgen dat de infrastructurele en vervoersplannen een verbetering opleveren voor onze bewoners. Ons leefklimaat is in het geding!

 

Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg.

 

Bijlage I

Bewoners meten zelf

Periode : van 24 oktober tot en met 28 oktober 2000

Plaats : diverse lokaties langs de Gaasperdammerweg

geluidsmetingen


Naar boven     Home