De Craagstudie: meer van hetzelfde

Bij het doornemen van de twee kilo Trajectnota zijn een aantal gedachten blijven hangen die verder reiken dan het belang van de bewoners rond de Gaasperdammerweg.

De Craagstudie is opgezet om de bereikbaarheid van het Craaggebied tijdens de spits vanaf 2010 te waarborgen. Buiten de spits is de capaciteit voldoende. Dank zij de goede economische vooruitzichten verwacht men dat er in 2010 2 miljoen auto's meer zullen rondrijden of ergens staan. Naast verbetering van het openbaar vervoer is de inzet toch ook meer asfalt.

Hoewel: op pagina 25 van de Bijlage van de Trajectnota is sprake van een wisselbaanvariant voor vrachtwagens en voor personenauto's met een bezetting van 2 of meer personen. Dit idee (een variant op een carpoolstrook) is niet verder uitgewerkt.

Ook komen(p.g. 17 van de Trajectnota deel B) plannen ter sprake om de beladingsgraad van vrachtverkeer( 75%) verder op te voeren. Maar waarom is er niet meer aandacht voor de lage beladingsgraad van de personenauto's? Die is n.l. in de spits is van 1.2 gezakt naar 1.19. De belading is dus nog geen 29%. Er rijden tijdens de spits meer dan 6 miljoen autostoelen leeg rond. Ondanks of dankzij de benuttingsvariant worden dat er nog meer! Zou dit echter een bezetting worden van 1.6 (40 %) dan zouden er geen extra maatregelen nodig zijn, want dan is de bestaande infrastructuur toereikend. Dan was de Craagstudie overbodig. Nu worden de maatregelen begroot op minimaal 1½ miljard euro.

Een van de mensen van Rijkswaterstaat meldde op de informatieavond dat de carpoolstrook(een poging om het carpoolen te stimuleren) eigenlijk mislukt was, omdat het juridisch niet goed onderbouwd was, zodat de Tjerk Westerterp en consorten het idee makkelijk onklaar konden maken. Dit heeft o.i. Waterstaat en de politiek een trauma bezorgd. De hele Craagstudie is gebaseerd op technische voorzieningen: meer wegdek en een betere benutting van het bestaande asfalt. Niet op een betere benutting van de ruimte in de auto's tijdens de spits, die bleef braak liggen. Carpoolen schijnt een taboe onderwerp geworden te zijn, waar de politiek en de beleidsmakers liever niet aankomen, want er zijn altijd verkiezingen aanstaande! Vandaar dat de AGG deze gedachten onder uw aandacht brengt. Het is toch een kans om de lege ruimte in de auto's beter te benutten. Ook wat de tijd betreft is er speling: er is sprake van een 24 uurs economie, de overheid zou dus ook meer sturend kunnen zijn naar het bedrijfsleven om flexibele werktijden te stimuleren. En het bedrijfsleven zelf ook. Verder vragen we ons(met medewerkers van Rijkswaterstaat) ook af of het niet zinnig is om de autokilometervergoeding voor woon- werkverkeer af te schaffen ten gunste van het openbaar vervoer en het carpoolen.

De prognose is dat er voor 2010 ongeveer 2 miljoen auto's meer zullen zijn: een groei van 23 %. Hierop is de Craagstudie gebaseerd, en ze probeert dus ruim baan te maken voor een voortzetting van een haast ongebreidelde automobiliteit.

De eerste auto reed 117 jaar geleden. De wereld waarin we leven is er grondig door veranderd en de mensen ook. Men zou kunnen spreken van een nieuwe menselijke mutatie: de "homo sapiens sapiens automobilis". Voor hem/haar is het vanzelfsprekend om te allen tijde snel van huis naar werk te rijden, van hot naar haar of omgekeerd. Als deze mutatie zijn zin krijgt hebben we over 10 jaar meer dan 9 miljoen auto's op dezelfde ruimte. Botst dit niet met het doel duurzaamheid, leefbaarheid en gezondheid waar de nota ook over spreekt?

Dat is ook ons bezwaar tegen de voorgestelde benuttingsvariant. Het resultaat daarvan is nog steeds: meer wegen dus meer auto's en vervolgens weer meer wegen dus… enz
Als deze trend een vanzelfsprekendheid blijft, kan men nu alvast beginnen met een studie Craag II ten behoeve van deze nieuwe mutatie "homo sapiens* automobilis insipiens*", want daar begint het langzamerhand wel op te lijken. Is dit nog wijs te noemen?

* sapiens: wijs, verstandig.
* insipiens: onverstandig, dom, dwaas

Leo Hovens.


Naar boven     Home