Inspreekreactie CRAAG Verkeer en Waterstaat
Trajectstudie CRAAG
Kneuterdijk 6
2514 EN Den Haag
Amsterdam, 21 februari 2002
betreft: inspreekreactie voor de hoorzitting CRAAG op donderdag 21 februari 2002 in Amsterdam Zuidoost, Planetarium Gaasperplas, Kromwijkdreef 11.
In 1977 wordt door de overheid besloten om de geplande Gaasperdammerweg om te vormen van een lokale ontsluitingsweg tot een snelweg. Er ontstaat dan onder de bewoners langs deze weg grote ongerustheid over de te verwachten geluidshinder en luchtverontreiniging. In augustus 1977 nemen de bewoners van Amsterdam Zuidoost het initiatief om een actiegroep op te richten om op te komen voor de belangen van de bevolking rond de Gaasperdammerweg. De Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg (AGG) bestaat dus al bijna 25 jaar.
Sinds 1994 volgt de AGG de ontwikkelingen van de CRAAG-studie en heeft zij deelgenomen aan de bijeenkomsten van de Maatschappelijke Klankbordgroep Amsterdam Zuidoost.
Graag maakt de AGG van de gelegenheid gebruik om een reactie te geven op de Trajectnota CRAAG van december 2001:
De AGG heeft respect voor de projectgroep van Rijkswaterstaat, die op inzichtelijke wijze de gevolgen van een eventuele benutting van de Gaasperdammerweg in beeld heeft gebracht.
De AGG is tegen de benuttingsvariant uit de CRAAG-studie, en wel om de volgende redenen:
- Bij de uitvoering van de variant krijgen de bewoners rond de Gaasperdammerweg te maken met een verslechtering van de huidige woonsituatie, te weten: - meer verkeer,
- meer herrie
- meer lucht- en
- waterverontreiniging
- Deze variant is een handreiking naar automobilisten om nog meer van deze weg gebruik te maken.
Door het BOR en het MIT wordt ons op korte termijn echter een benuttingsvariant voor de Gaasperdammerweg opgedrongen.
Daar de Gaasperdammerweg tegen zijn maximale vervoerscapaciteit aanloopt, ziet het er naar uit dat de Ministers van Verkeer & Waterstaat en VROM voor deze variant gaan kiezen.
De AGG pleit er voor om de volgende randvoorwaarden maximaal te waarborgen:
- De Gaasperdammerweg loopt door bewoond gebied; extra aandacht dient te worden besteed aan cumulatie van geluid bij het samengaan met andere infrastructuren (in ons geval trein- en vliegverkeer);:
- Verslechtering van de bestaande situatie is voor ons niet acceptabel, wij adviseren zelfs een verbetering van het huidige leefklimaat rond de Gaasperdammerweg wat betreft geluid en lucht- en waterverontreinigingen; geluid
- Het wegdek moet bestaan uit dubbele ZOAB;
- De huidige – behorend tot de eerste generatie- geluidsschermen voldoen niet meer en dienen vervangen te worden door schermen volgens de nieuwste inzichten met een groter absorptievermogen; om kosten te besparen is het aanbevelingswaardig om deze geluidsschermen van zonnecollectoren te voorzien (zie voorbeeld A9 bij Ouderkerk aan de Amstel);
- Het voldoen aan de wettelijke normen volgens rekenmodellen en de gemiddelde geluidsbelasting is voor de AGG niet aanvaardbaar; men moet metingen uitvoeren om de werkelijke overlast vast te stellen en op grond van de uitkomsten pas de beschermende maatregelen toepassen;
- De afvoer van hemelwater van de Gaasperdammerweg wordt tot heden geloosd op het oppervlaktewater en in de pas aangelegde ecologische zones langs de weg. De AGG adviseert u een betere oplossing te realiseren, bijvoorbeeld door afvoer via het vuilwaterriool;
- De doorstroming tijdens de spits optimaliseren door de maximum snelheid tijdens de spitsuren terug te brengen naar 70 km/h, immers reductie van snelheid geeft positieve invloeden op uitstoot van schadelijke stoffen en vermindering van geluid;
- De bezettingsgraad per auto verbeteren optimaliseren door bijvoorbeeld het bedrijfsleven daarvoor faciliteiten te gunnen;
- Het woon-werkverkeer over de dag te spreiden, geef het bedrijfsleven hiervoor de mogelijkheden om werktijden te flexibiliseren;
- Indien toekomstige uitbreidingen de enige oplossing zou zijn adviseert de AGG om anderen locaties
te zoeken. In dit verband zijn we zeer geïnteresseerd naar de resultaten van het onderzoek
dat gaande is naar een tunnelverbinding tussen de A6/A9. en daarvoor
studie te starten en te laten laten verrichten voor eventuele ondertunneling van de A6-A9.
- Wij verwachten dat onze reactie in het besluitvormingsproces wordt opgenomen zodat een verantwoorde keuze kan worden gemaakt door de Ministers van Verkeer & Waterstaat en VROM.
Met vriendelijke groeten,
Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg