Milieudefensie en het kwartje van KOK.Milieudefensie 06 11 '02 Milieudefensie richt actie op bezorgde autogebruikers. Kwartje van Kok naar bus en trein!!! Amsterdam, 6 november 2002 - Milieudefensie vindt dat het milieu ijskoud wordt uitgerangeerd in de begroting van Verkeer en Waterstaat, die vandaag en morgen wordt behandeld in de Tweede Kamer. De automobilist krijgt ruim baan en het openbaar vervoer moet bloeden. Milieudefensie is inmiddels de actie 'kwartje van Kok naar bus en trein' gestart. 'De plannen zijn niet alleen slecht voor het milieu, maar zullen ook nog eens leiden tot méér verkeerschaos', zegt Joris Wijnhoven, campagneleider Verkeer van Milieudefensie. 'Automobilisten worden gepaaid met teruggave van het Kwartje van Kok en extra spitsstroken. Maar de minister geeft zelf toe dat de files daarmee niet op te lossen zijn.' Eerder berekende het ministerie van Verkeer en waterstaat zelf al dat door de teruggave van het kwartje van Kok het aantal autokilometers met drie procent stijgt en de wachttijd in de file vijf tot negen procent toeneemt. Ronduit schandelijk vindt Milieudefensie hoe er in de begroting van Verkeer en Waterstaat met geluidsoverlast, uitlaatgassen en het broeikaseffect wordt omgesprongen. Het kabinet wil met spoed 410 miljoen uittrekken voor de aanleg van extra spitsstroken. De consequenties daarvan worden nauwelijks onder ogen gezien. Omwonenden van drukke wegen kampen bijvoorbeeld met grote gezondheidsproblemen. Staatssecretaris Van Geel van Milieu stelde deze week dat de maximumsnelheid op stadsautowegen omlaag moet. 'Dat is terecht, maar lang niet voldoende',vindt Wijnhoven. 'Het kabinet morrelt momenteel aan de milieunormen voor geluidsoverlast en uitlaatgassen. De doelstellingen zouden in 2010 gehaald moeten worden, dat wordt alweer uitgesteld tot 2015. Dat is onaanvaardbaar.' OPENBAAR VERVOER In de begroting van Verkeer en Waterstaat wordt roofbouw gepleegd op het openbaar vervoer. Het stad- en streekvervoer moet ieder jaar meer bezuinigen, oplopend tot 120 miljoen in 2006. Daar komt nog eens bij het geleidelijk schrappen van 750 Melkertbanen in het openbaar vervoer (onder andere tramconducteurs). Tot slot kampen de Nederlandse Spoorwegen nog steeds met achterstallig onderhoud. De 300 miljoen euro die het kabinet belooft, is een fractie van wat er nodig is om de treinen op tijd te laten rijden. Wijnhoven: 'Minister de Boer huilt krokodillentranen om de bezuinigingen bij het openbaar vervoer. Hij vindt ze eigenlijk niet kunnen, maar gaat er wel gewoon mee door.' ACTIE Milieudefensie wil dat het Kwartje van Kok besteed wordt aan bus en trein en voert daarom actie. Al duizenden bezorgde automobilisten hebben hun kwartje opgestuurd op verzoek van Milieudefensie. De ingestuurde kwartjes worden binnenkort overhandigd aan demissionair premier Balkenende. Copyright: Milieudefensie Commentaar AGG Waarom het kwartje van Kok niet teruggeven aan de eigenaars, de automobilist, of gedeeltelijk om bedrijven te motiveren het thuiswerken te bevorderen en de mobiliteit terug te dringen |