Consequenties NVVP-stemmingConsequenties NVVP-stemming Datum: 26-04-2002 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Min VenW: Consequenties NVVP-stemming Nu de PKB-NVVP is afgestemd vormt het Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV2) uit 1990 de planologische basis voor het verkeer en vervoersbeleid. Het belangrijkste gevolg van het niet goedkeuren van het NVVP is het risico van vertraging in diverse beleidsonderwerpen (verkeersveiligheid, decentralisatie) en concrete projecten (zie lijst hieronder). Helder is dat veel projecten procedurele vertraging zullen oplopen. Trajectnota.s moeten immers zijn gebaseerd op vastgesteld beleid. De lopende projecten uit het Meerjareninvesteringsprogramma Infrastructuur (MIT) kunnen in beginsel doorgang vinden. Voor een aantal trajectnota.s die nu in de maak zijn, of waarover nog besloten moet worden, is echter onduidelijkheid ontstaan over de te hanteren normen en criteria. Het gaat om projecten voor of in de studiefase. Als zou worden gekozen voor andere criteria (bijvoorbeeld 80km in plaats van 60km trajectsnelheid in de spits), heeft dit grote ruimtelijke en financiële consequenties voor deze MIT-projecten. De knelpunten en projecten die niet zijn opgenomen in het MIT en zij die zijn voorzien voor de periode 2010-2020 zijn onzeker. Onduidelijk is of deze alsnog via SVV-beleid kunnen worden gerealiseerd, mede omdat ze financieel niet zijn onderbouwd. Voor het NVVP was voor de periode 2010-2020 in totaal 39 miljard euro gereserveerd. In het NVVP zijn knelpunten geďnventariseerd waarbij voor de oplossing gekeken wordt naar de meest effectieve oplossing in de mix benutten . bouwen . beprijzen en wegen en openbaar vervoer. Van groot belang is daarbij de samenhang met veiligheid en de kwaliteit van de leefomgeving. Onduidelijk is of projecten langs deze beleidsmix kunnen worden gerealiseerd en of het gereserveerde geld beschikbaar blijft. Uitgangspunt van het NVVP is dat het mobiliteit wil faciliteren aan de hand van concrete vervoersstromen. Het beleid van het SVV2 (modal-shift; mensen uit de auto) werd daarmee verlaten. De komende maanden zal worden bekeken welke stappen nodig zijn om vertragingen in het infrastructuurprogramma voor de periode na 2010 zoveel mogelijk te voorkomen. Onduidelijk is of het NVVP alsnog kan worden ingediend bij de Kamer. Lijst van onzekere MIT- projecten: . a50 - ewijk valburg rijsoord . a1 barneveld - deventer . a1 deventer - hengelo . a1 eemnes - barneveld . a2 grathem urmond . a2 leenderheide - budel . a2 den bosch - eindhoven . a2 oudenrijn - deil . a2 holendrecht - oudenrijn . a4 hoek prins claus plein Voor het aanleggen van nieuwe wegen, spoorwegen en vaarwegen is juridisch een ruimtelijke reservering nodig op een kaart in een planologische kernbeslissing. Zonder deze ruimtelijke reservering mag in Nederland niet gebouwd worden. Eventuele nieuwe tracés waarvoor in de NVVP-plankaarten ruimte is gereserveerd zijn: Hoofdwegennet: Noord-Holland A8, Zuid-Holland A11 (verbinding A44-A4), A4 Midden Delfland, A16/A13, A24 (Maassluis . Vlaardingen) Flevoland Let wel: het gaat hier alleen om nieuwe infrastructuur. Benuttingsmaatregelen op bestaande snelwegen (zoals spitstroken) zijn hier buiten beschouwing gelaten. Spoor oa Ministerie van Verkeer en Waterstaat Robert Wester, 070-3517118 Anja Sinnema, 070-3517112 |