Meer asfalt leidt slechts tot meer filesMeer asfalt leidt slechts tot meer files de Volkskrant, Binnenland, 31 mei 2002 Verbreding van bestaande en aanleg van nieuwe snelwegen lost het fileprobleem niet op, zeker niet wanneer prijsmaatregelen als een kilometerheffing taboe worden verklaard. Door enkel te investeren in wegaanleg nemen de kansen op files zelfs toe. Dat zegt prof. B. van Wee, hoofd van de afdeling verkeer en vervoer bij het milieuplanbureau RIVM en hoogleraar verkeer, milieu en ruimte aan de Universiteit Utrecht. Van Wee reageert op het nieuws dat onderhandelaars van VVD, CDA en LPF meer asfalt willen om de files in de komende kabinetsperiode te bestrijden. De partijen zien af van een systeem van kilometerheffing en zetten in op de aanleg van extra rijbanen langs zoveel mogelijk snelwegen. Maar dat is een bewezen achterhaalde aanpak, stellen verkeerskundigen. 'Het is een onwijs besluit dat contraproductief kan uitwerken', oordeelt dr. E. Verhoef, vervoerseconoom aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. ' Er is decennialang geïnvesteerd in meer asfalt, totdat halverwege de jaren tachtig het inzicht is doorgebroken dat nieuwe en bredere wegen juist weer snel vol komen te staan.' Ook internetondernemer R. Pieper, de man die aan de basis staat van de ontwikkeling van de kilometerheffing is zeer verbaasd dat de aanstaande coalitiepartners de kilometerheffing niet willen invoeren. 'We hebben tien jaar lang alleen maar beton aangebracht en dat heeft niet geholpen. Ik snap niet dat ze dit risico willen nemen.' Bestaande knelpunten zullen door verbreding van snelwegen verschuiven naar andere plaatsen, zoals verkeersknooppunten of in- of uitvalswegen van grote steden. Positieve effecten doen zich alleen voor op korte termijn, waarschuwt Verhoef. 'Dat is geen politieke opvatting of een willekeurige mening. Je zou cynisch kunnen zeggen dat op die verbrede wegen de files wel korter zijn, maar breder.' Verkeersspecialist Van Wee van het RIVM vindt dat in de politiek het effect van meer asfalt stelselmatig wordt overschat. 'Bij de opening van de tweede Lekbrug, twintig jaar geleden, werd al gezegd dat de fileproblemen tot het verleden zouden behoren. In Engeland zat de M 25 vanaf de eerste dag vol doordat de aantrekkelijke weg extra verkeer aantrok.' Voor het oplossen van knelpunten rond de grote steden zijn verder extreem hoge investeringen noodzakelijk, zegt hij. 'De automobilist in de file wil die investering wel, maar het is aan de politiek om die brede afweging te maken.' Afgelopen maand beoordeelden de vier Nederlandse planbureaus CPB, RIVM, RPB en SCP de effectiviteit van investeringsplannen in het hoofdwegennet van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. Veel van die investeringen blijken effectief, zegt van Wee. Onder de als goed beoordeelde projecten bevinden zich een derde rijstrook op delen van de A 1 en de A 2, uitbreiding van de A 28 en de A 12, uitbreiding van de rondweg rond Leeuwarden en de aanleg van een tweede Hollandse brug op de A 6. De planbureaus waren positief over de effectiviteit van een kilometerheffing, op voorwaarde dat die variabel naar tijd en plaats zou worden ingevoerd. De heffing is 'een belangrijke bouwsteen voor het realiseren van bereikbaarheid'. De gecumuleerde welvaartswinst van de maatregel wordt berekend op meer dan tien miljard euro. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn zevenhonderd kilometer asfaltstroken à 21 miljoen euro per kilometer nodig om de files even effectief te bestrijden. Inclusief maatregelen om de wegen beter te benutten, zou zelfs 19 miljard euro extra in de begroting gepompt moeten worden. Copyright: de Volkskrant |