A 13: Van 100 naar 80 voor beter milieu in Overschie


A 13: Van 100 naar 80 voor beter milieu in Overschie

De maximumsnelheid op de A13 bij Rotterdam Overschie tussen het Kleinpolderplein en de afslag Rotterdam Airport gaat van 100 naar 80 kilometer per uur. Rijkswaterstaat voert de snelheidsbeperking in met ingang van zaterdag 11 mei. De maatregel geldt 24 uur per dag. Rijkswaterstaat verwacht dat de luchtvervuiling door het verkeer op de A13 in Overschie met 20 procent vermindert als alle voertuigen in de hoogste versnelling 80 km/u rijden. De maatregel is tot stand gekomen in overleg tussen minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en de Stichting Gezond Overschie.

Handhaving

De politie Rotterdam?Rijnmond en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie controleren de maximumsnelheid met een nieuwe methode: automatische trajectcontrole. Hierbij wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig gemeten, en niet de snelheid van een auto op een vast punt, zoals bij flitspalen. Op de A13 hangen twee videocamera's 1,6 kilometer van elkaar. Beide camera's maken een foto van ieder passerend voertuig. Met deze videobeelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt deze gemiddelde snelheid hoger dan de maximum toegestane snelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuisgestuurd. De snelheidscontroles passen binnen het klimaatbeleid van het ministerie van VROM om de uitstoot van C02 te beperken.

Milieueffecten

Rijkswaterstaat onderzoekt het komende jaar het effect van de maatregel op de luchtkwaliteit in Overschie. Dit gebeurt in samenwerking met de gemeente Rotterdam in het Heaven?project. In dit project wordt de milieukwaliteit op de gehele Ruit van Rotterdam gemeten. De A13 is voor eenderde deel oorzaak van de milieuproblemen in Overschie. De problemen worden daarnaast veroorzaakt door wegen in de buurt, industrie en huishoudens zelf. Voor verdere verbetering van de luchtkwaliteit is daarom aanpak van andere vervuilingsbronnen nodig.

Aanvullende maatregelen

In het kader van de afspraken met de Stichting Gezond Overschie onderzoekt Rijkswaterstaat momenteel ook de mogelijkheden voor verbetering van de doorstroming van het verkeer op de A13, en voor alternatieve routes voor het vrachtverkeer. De resultaten van beide onderzoeken worden binnenkort bekend. Uit de workshop die hieraan voorafging, nog de volgende gegevens. Het blijkt dat de luchtvervuiling in Overschie voor eenderde van het verkeer komt, eenderde van de industrie en de rest van de huishoudens. De luchtvervuiling ligt volgens de Europese normen veel te hoog. De negatieve effecten zijn het grootst binnen 250 m van de snelweg. Dit is te vergelijken met het meeroken van 17 sigaretten per etmaal. Heel ongezond. Een basisschool wordt om deze reden verplaatst. De snelheid wordt teruggebracht naar 80 km en dat levert aanzienlijk minder uitstoot op.

Dit is dus een begin. We gaan door met de strijd.

Langs De Gaasperdammerweg hebben we wat minder last van de industrie, maar gestookt wordt er ook. In Nellestein liggen er drie basisscholen, een peuterspeelzaal en een kinderopvang en de schoolwerktuinen binnen de gevarenzone, die niet beperkt blijft tot die 250 m. En er wonen 20.000 mensen langs die weg. Er komt hier ook veel verkeer langs, ook lokaal. Samen met milieudefensie en groepen die in vergelijkbare situaties zitten willen we dat iets dergelijks met De Gaasperdammerweg ook gaat gebeuren. Terug, liefst zelfs naar 70 km, en met een inhaalverbod.

Luchtkwaliteit / Gezondheid snel weg

Startpagina Overschie

Naar boven     Home