Kamerstukken Spoedwet Verbreding


Toegevoegd op 10-12-2002, Kamerstuk 2002-2003, 28679, nr. 4, Tweede Kamer (87 Kb) Spoedwet wegverbreding; Ofwel de wet die er voor zorgt dat de Gaasperdammerweg (onder andere) zo snel als mogelijk kan worden vergroot door benutting van de vluchtstroken


De wet houdt oa het volgende in :
Regels ter bespoediging en vereenvoudiging van procedures met het oog op het zo spoedig mogelijk vergroten van de capaciteit van een aantal hoofdwegen door middel van een betere benutting en verbreding van die wegen. (Spoedwet wegverbreding)

Zoek pdf documenten op de officiele site.

Het complete document behandelt de meningen van alle partijen en gaat uitgebreid in op alternatieven. Zoek op kamerstukken, publicaties en u vindt de complete afhandeling van stukken:
     Voorstel van de wet
     Memorie van toelichting
     Advies en nader rapport
     Verslag van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat

Het waarom van deze wet?

"Nederland staat te vaak stil op de weg", aldus de toelichting bij het wetsvoorstel.
Doelstelling is door alle krachten te bundelen binnen vier jaar de doorstroming te verbeteren.
De wet heeft betrekking op 32 wegaanpassingen waarvan een 7tal in de onmiddeljke omgeving van Amsterdam.
De huidige regelgeving veroorzaakt te langdurige procedures en vertragingen. De Minister kijkt ook naar het functioneren van het rijk en de andere overheden: Er is naar verwachting substantiële tijdwinst te boeken., aldus de toelichting.
Deze wet is van toepassing op 32 wegaanpassingsprojecten van structurele aard zoals de aanleg van spitsstroken op de vluchtstrook langs gedeelten van snelwegen en enkele projecten van semi-permanente aard. Er zijn ook nog 2 projecten van tijdelijke aard. Naast spitsstroken wordt gesproken over bufferstroken en extra rijstroken.
Op de projecten van structurele aard is de Wet geluidhinder van overeenkomstige toepassing. De resultaten van het Akoestisch Onderzoek, de vaststelling van de hogere waarden etc. worden opgenomen in het wegaanpassingsbesluit.

Specifieke bepalingen met betrekking tot geluidhinder zijn, de aanhouding van de 70 dB(A) geluidcontour langs de wegvakken, gebaseerd op de verkeersgegevens over het jaar 2000.
Indien uit de akoestische gegevens blijkt dat sprake is van een overschrijding van 70 dB(A) bij geluidsgevoelige bestemmingen, wordt in het wegaanpassingsbesluit een geluidreducerende wegdeklaag voorgeschreven, tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd.
Het plan bevat voorts de vaststelling van de geluidsbelasting van de gevel van de woningen, andere geluidsgevoelige gebouwen en aan de grens van geluidsgevoelige terreinen binnen de zone van de weg.

Wegaanpassingsprojecten van structurele aard
Voor de CRAAG omvat de wet:

A9 Holendrecht–Diemen inrichten vluchtstrook als spitsstrook van 2x2 naar 2x3 van km punt 4,5 tot 12,1
A1 ’t Gooi inrichten vluchtstrook als spitsstrook van 2x2 naar 2x3 van km punt 21,2 tot 29,6
A1/A6 Muiderberg–Almere Stad west Oostbaan inrichten vluchtstrook als spitsstrook van 1x3 naar 1x4 van km punt 12,0 tot 15,4 (A1) en 41,2 tot 48,0 (A6)
A1 Diemen–Muiderberg uitbreiden wisselstrook van 1x1 naar 1x2 tussen km punt 6,4 tot 17,8
A4 Knooppunt Badhoevedorp–knooppunt Nieuwe Meer inrichten vluchtstrook als spitsstrook van 2x3 naar 2x4 van km punt 0 tot 4,0
A10 zuid Knooppunt Nieuwe Meer–knooppunt Amstel inrichten vluchtstrook als spitsstrook van 2x3 naar 2x4 van km punt 16,0 tot 20,9

Het kabinet wil dat de spoedwet uiterlijk juni 2003 in werking zal treden. Binnen enkele weken na inwerkingtreding zullen de benodigde ontwerp-besluiten ten principale (ontwerp-wegaanpassingsbesluiten) worden genomen.

Geluid(s)hinder
Het volgen van het systeem van de Wet geluidhinder kan volgens de toelichting een onevenwichtig beslag leggen op de middelen. Bovendien kost het dimensioneren van geluidsmaatregelen veel tijd. Vanwege de benodigde spoed vind het Kabinet dat de regels van de Wet geluidhinder niet in alle gevallen onder meer van toepassing moeten zijn. Daarom is in deze wet een afzonderlijk regime voor geluid opgenomen.


Algemeen
1. Inleiding en algemene opmerkingen

De leden van de CDA-fractie hebben met instemming kennis genomen van de voorgestelde Spoedwet wegverbreding. Zij constateren dat deze wet het mogelijk zal maken een groot aantal knelpunten in ons wegennet voortvarender aan te pakken door een vereenvoudiging en versnelling van procedures voor een betere benutting en verbreding van wegen.

Met belangstelling hebben de leden van de VVD-fractie kennis genomen van het voorstel voor de Spoedwet wegverbreding. Deze leden zijn verheugd dat er op deze korte termijn daadwerkelijk maatregelen worden genomen om de wegcapaciteit te vergroten, de doorstroming op de wegen te vergroten en hiermee de filedruk af te laten nemen.

De leden van de fractie van de PvdA hebben met belangstelling kennis genomen van het wetsvoorstel voor de Spoedwet wegverbreding. Zij onderschrijven de problematiek die het wetsvoorstel beoogt te mitigeren, namelijk de fileproblematiek. Het wetsvoorstel is naar de mening van de leden van de PvdA-fractie een van de mogelijkheden om deze problematiek te bestrijden.

De leden van de fractie van GroenLinks hebben kennis genomen van het voorstel van wet voor het met spoed verbreden van wegen. Deze leden zijn van mening dat er onvoldoende onderbouwing is voor een dergelijke wet, die een dergelijk forse inbreuk op bestaande rechtsbescherming van burgers maakt.

De leden van de fractie van GroenLinks vragen de regering welke onderzoeken c.q. evaluaties gebruikt zijn bij het onderbouwen van de stelling van de regering dat spits- en plusstroken bijdragen aan de doorstroming op korte en op langere (5 jaar en meer) termijn. Zij zijn van mening dat deze maatregelen weliswaar leiden tot een korte termijn effect op de lengte van de files, maar op langere termijn geen positieve invloed hebben op het aantal voertuigverliesuren.

De leden van de SP-fractie zijn verontwaardigd om op deze korte termijn nog te moeten reageren op de Spoedwet wegverbreding. In de ogen van de SP-fractieleden is dit wetsvoorstel dermate controversieel en ingrijpend dat het niet goed is om deze wet in het huidige tempo door de Tweede Kamer te laten gaan, zeker nu het kabinet de demissionaire status heeft.

Voor zover daar tijd voor was, hebben de leden van de fractie van D66 kennis genomen van het wetsvoorstel Spoedwet wegverbreding. Het komt deze leden voor dat een spoedwet weliswaar voortvarende behandeling vergt, maar dat een zorgvuldig wetgevingsproces altijd gewaarborgd moet zijn. De fractie van D66 is van mening dat de partijen in de Tweede Kamer die de inmiddels gestrande coalitie vormen een zware verantwoordelijkheid op zich hebben genomen met de door hen afgedwongen uitermate korte behandelingstijd van deze wet.

2. Alternatieven voor wegverbreding

Ten aanzien van alternatieven voor wegverbreding merken de leden van de PvdA-fractie op dat extra wegcapaciteit één van de mogelijkheden is om de files te bestrijden. Een alternatief, zoals het beprijzen van het gebruik van wegen, bijvoorbeeld in de vorm van een kilometerheffing, is een andere. De leden van de fractie van GroenLinks menen dat andere maatregelen naast het verbreden van wegen overwogen dienen te worden.

Naar boven     Home