Sint Nicolaas, de kerstman en het transportprobleem



Sinterklaas en de Kerstman de grootste milieuverontreiniging ooit??
Het verhaal van de kerstman begint met Sint Nicolaas, de goedheiligman die met zijn trouwe schimmel kinderen via de schoorsteen van cadeaus voorziet in moeilijke tijden. Deze Sinterklaas (later verbasterd tot Santa Claus) verricht zijn goede daden in de tijd dat de wereld nog klein is en in een tijd dat haast nog niet voorkwam in het woordenboek. Sinterklaas bracht zijn presentjes in ongeveer veertien dagen rond aan enige duizenden huishoudens.

Er zijn nu meer dan 2 miljard kinderen in de wereld, trekken we daar het aantal kinderen vanaf die niet deelnemen aan het grootste feest uit de westerse wereld en tellen we daar het aantal volwassenen bij op die nog graag aan de kindertijd meedoen dan komen we uit op een aantal van minstens 115 miljoen huishoudens waar Sint Nicolaas of de kerstman een bezoek moeten brengen. Richten we ons op de activiteiten van de kerstman dan heeft de goede vriend ongeveer 31 uur om al zijn werk te doen, dankzij de verschillende tijdzones en de draaiing van de Aarde, van oost naar west.
Uitgewerkt betekent dit dat er 967,7 bezoeken per seconde moeten worden uitgevoerd. Of te wel per 1/1000 seconde moet de slede worden geparkeerd, hij moet door de schoorsteen naar binnen, de cadeautjes moeten worden opgesteld en snel weer naar boven door de schoorsteen op weg naar het volgende huis.
Als elk van de grofweg 115 miljoen bezoeken gelijk is verdeeld over de aardbol dan praten we over 1,25 km per huishouden of te wel een totale af te leggen afstand van 122 miljoen kilometer, sanitaire stops niet meegerekend, want de goede man moet toch ook wel eens. Dit betekent dat de slede van de kerstman met een snelheid van 1047 km per seconde dus 3000 maal sneller dan het geluid voortraast. Gewone mensen verplaatsen zich maximaal (in het vliegtuig) met 0,27 km/sec en conventionele rendieren halen krap aan de 25 kilometer per uur grens.

Het transportprobleem is een heel ander verhaal. Gaan we er vanuit dat ieder kind een cadeautje krijgt met een gewicht van 1 kilo (dit is natuurlijk in werkelijkheid veel meer) dan moet de slede 500 duizend ton aan goederen vervoeren. Een gewoon rendier haalt misschien een last van 150 kilo en Rednose en zijn vriendjes zijn superieur en kunnen zeker tien keer zoveel trekken. Er zijn dus 360000 rendieren nodig om alle lasten te kunnen trekken. Het totaal gewicht van dit transportbedrijf komt daarmee op zo'n 550 duizend ton ongeveer 7 keer zo zwaar als de Queen Elizabeth (het schip, niet de vorstin).
Een massa van 600 duizend ton zich voortbewegend met een snelheid van 1047 km/s veroorzaakt door de luchtweerstand een oververhitting vergelijkbaar met een ruimteschip wat op Aarde terugkeert na een reis in de ruimte. Rednose en zijn vriendjes absorberen ieder 14.3 10^18 of 14,3 Exa Joules aan energie per seconde. Deze energie betekent dat de complete slede van de kerstman met alle rendieren, de cadeautjes en de kerstman zelf na 1/425 seconde in een gigantische explosie in de atmosfeer verdampt. Dit zou ongeveer na het vijfde huis plaatsvinden en desastreus zijn voor het leven op Aarde en het behoud van de Ozonlaag.
Dan hebben we het nog niet gehad over het optrekken en afremmen van de slede. Om de beoogde snelheid te bereiken en bij ieder huis te kunnen stoppen moet er geaccelereerd worden met een 1050000 km/s Als de kerstman zo'n 120 kilo weegt (en dat moet wel gezien de diepte van zijn stem en zijn ongelooflijke eetlust) dan wordt tijdens het starten en stoppen de druk 17000 maal zo groot als de atmosferische druk. De slede moet erg sterk zijn want tijdens het optrekken wordt de kerstman met een gewicht van 1961405 kilo op zijn borst in zitting gedrukt. Hij zou al zijn botten breken en op slag dood zijn.

Als de kerstman had bestaan dan zou die al lang morsdood zijn.


Moraal van dit verhaal.

Vervoer is van alle tijden, maar je kan niet steeds maar blijven uitbreiden, eens komt het punt dat er bezinning moet komen rond het aantal rendieren (auto's), het aantal cadeaus (transportgewicht) en de snelheid.


Naar boven     Home