Startdocument De uitweg.


Onlangs verscheen een startdocument voor DE UITWEG. De Uitweg is in opdracht van gedeputeerde H.S. de Boer van de provincie Noord-Holland opgesteld. Het initiatief komt voort vanuit het besef bij zowel overheden als bij maatschappelijke organisaties dat vraagstukken met ingrijpende ruimtelijke gevolgen niet meer geïsoleerd kunnen worden aangepakt. Dit geldt bij bereikbaarheidsvragen en bij vragen betreffende de ruimtelijke kwaliteit. Het document is uitgebracht door PMB-Noord-Holland Opgesteld door Erik van der Kooij en verschenen op 14 februari 2002 GS-besluit d.d. 5 maart 2002

Complete Document (Doc file 1760 KB)
De uitweg maakt de keuze tussen de A6-A9 en de Gaasperdammerweg wel erg makkelijk (Doc file 272 KB)
Zie ook site van Noord-Holland


Een beknopte samenvatting.

De essentie

Het gebied van Vecht, Gein, Naardermeer en IJmeer mag zich verheugen in brede belangstelling van bestuurders, politici en maatschappelijke organisaties. Het is het zoekgebied voor extra OV- en weginfrastructuur tussen Amsterdam/Schiphol en Almere/'t Gooi. Tevens is het zoekgebied voor een onderdeel van de toekomstige robuuste ecologische verbinding de "Natte as" die begint bij de Lauwerszee en eindigt bij de Zeeuwse wateren, voor nieuwe natuur om de stad en voor waterberging. Het is een kwetsbaar gebied met cultuurhistorische, landschappelijke en natuurwaarden en is grotendeels gelegen in Het Groene Hart. Juist in dit gebied botsen in de kaartbeelden uit de Vijfde nota Ruimtelijke Ordening (VIJNO) natuur (Natte As) en infrastructuur (A6-A9, Zuiderzeelijn) op elkaar. Daarnaast zijn er zowel in de stedelijke gebieden als in de landelijke gebieden ook nog opgaven op het vlak van water, groen om de stad, cultuurhistorie, wonen en leefbaarheid. De initiatiefnemers voor DE UITWEG constateren dat een enge probleemdefinitie bij de aanpak van infrastructuurprojecten, zoals een verbinding A6-A9 en de aanpak van robuuste ecologische verbindingen zoals de Natte As, weinig productief is. Het leidt tot botsende belangen, botsende organisaties en botsende mensen, waardoor de voortgang in de aanpak en uitvoering stagneert. Een brede, meer gebiedsgerichte benadering is nodig, waarbij bereikbaarheid, natuur, water, landschap, cultuurhistorie en verstedelijking op evenwichtige wijze aan de orde komen en waarbij naar synergie wordt gezocht. In de zomer van 2001 hebben wethouder Stadig van Amsterdam, directeur Evers van Natuurmonumenten en een vertegenwoordiger van de provincie Noord-Holland afgesproken dat ze na de behandeling van het NVVP in de Tweede Kamer samen initiatief nemen voor een brede gebiedsgerichte benadering uitgaande van de dubbele doelstelling: verbeteren van bereikbaarheid en verbeteren van ruimtelijke kwaliteit.

Het rapport behandeld verder de De situatie, de ambitie en het doel pagina De afbakening en de kaders de aanpak de organisatie en de financiën met betrekking tot de mogelijke alternatieven van wegtracees rondom Amsterdam Tot slot worden er in bijlage 2 drie tracévarianten gepresenteerd. In bijlage 3 wordt ingegaan op aspecten van ruimtelijke kwaliteit (natuur, groen om de stad, cultuur, landschap en water).
In drie kaartbeelden worden tracévarianten aangegeven zoals:

A (tunnelA6 - A9)
B (Stroomlijnen)
De verbetering en vergroting van bestaande wegen zoals de Gaasperdammerweg
C (IJmeertunnel)
Het onzalige idee de gaasperdammerweg door te trekken naar een tunnnel onder het IJmeer richting IJburg en Almere


Tevens is - als eerste vingeroefening - een aantal concrete maatregelen (projecten voor verbeteren ruimtelijke kwaliteit) gekoppeld aan de tracévarianten.

Het spreekt voor zich dat de AGG zich uitspreekt voor variant A, daar de varianten B en C een zware aanslag op bewoond gebied vormen

Meer informatie bij Erik van de der Kooij, projectleider, telefoon 023 5144702, e-mail kooije@noord-holland.nl

Complete Document (Doc file 1760 KB)
De uitweg maakt de keuze tussen de A6-A9 en de Gaasperdammerweg wel erg makkelijk (Doc file 272 KB)
Zie ook site van Noord-Holland




Naar boven     Home