Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     

Diverse persberichten en mededelingen van de afgelopen maanden


Nieuwsbericht | 24 maart 2010

De 63 kilometer autosnelweg tussen Schiphol, Amsterdam en Almere krijgt een metamorfose door onder meer de bouw van 2 tunnels, een eco-aquaduct en de aanpassing van 100 bruggen en viaducten.
< Met een investering van 4,2 miljard wordt de centrale verkeersader van de Noordvleugel klaargemaakt voor de toekomst. De ministers Eurlings van Verkeer en Waterstaat en Huizinga van Ruimte en Milieu tekenden vandaag het ontwerp-tracébesluit. ”Het demissionair kabinet pakt vol door met het filevrij maken van ons wegennet. Deze grootste wegeninvestering van Balkenende IV verlost de omgeving van Amsterdam voor decennia lang van de huidige files”, aldus minister Eurlings. Nieuwsbericht | 18 maart 2010

Informatieavond in het Planetarium 18 maart
Het was redelijk druk in het Planetarium. Zuidoosters en mensen van Rijkswaterstaat leverden gezamenlijk zo’n 70 aanwezigen. De voorlichting was uiteraard goed voorbereid. Vanaf 19.00 uur kon men er terecht. Er hing een grote kaart van de “Gaasperdammertunnel”. Op een folder over windtunnelonderzoek stond die naam al als zodanig vermeld! Maar zover is het nog lang niet. Verwacht wordt dat pas de volgende week de minister van Vrom ook zijn toestemming geeft voor de volgende fase het OTB ( Ontwerp Traject Besluit).
De avond begon met het bekijken en beluisteren van het meegebrachte materiaal met toelichting van de mensen van Rijkswaterstaat. Er hing een wandvullende kaart van de Gaasperdammerweg volgens de plannen. Via beeldschermen werd ook duidelijk gemaakt hoe het er in de toekomst uit gaat zien. Het ziet er veelbelovend uit. Deskundigen met apparatuur konden illustreren hoe het met de geluidsoverlast nu is en hoe het in de toekomst gaat worden.
Vervolgens lichtte Lammert Postma aan de hand van sheets een en ander toe Tussen trein en metro wordt de snelweg weggestopt in een tunnel voor het doorgaande verkeer, en daarnaast komen er ook tunnelbuizen voor het locale verkeer. (Foto 1, 814) De bestaande op- en afritten bij Ikea en het AMC en de Gooiseweg blijven gehandhaafd, alleen de op- en afrit bij het metrostation (S13) wordt gehalveerd: de afrit in westelijke richting wordt verlegd en de oprit vervalt. De afrit in oostelijke richting (A1) vervalt en de oprit blijft gehandhaafd. (zie voor de foto's de overige actualiteiten) En als alles volgens plan gaat zal de luchtkwaliteit aanzienlijk verbeteren en de geluidsoverlast ook grotendeels binnen de wettelijke normen blijven. Helemaal lukt dit niet. De tunnel komt aan de oostkant van de metro weer bovengronds, zodat Kantershof en het Gaasperpark met de camping er buiten vallen. Verder maken we ons zorgen hoe het gaat met het onderliggend verkeer. Naar verwachting komt er meer verkeer over de Langbroekdreef en de Karspeldreef. De aanleg van dit alles zal waarschijnlijk meer dan 6 jaar duren. Men verwacht er in 2013 mee te kunnen starten. De eerste hobbel is de inspraakperiode. Die gaat in op de datum van de publicatie in de Staatscourant. Dan hebben we 6 weken de tijd voor de inspraak op het OTB. Maar daarvan wordt u op de hoogte gebracht. Daarnaast kan ik U aanraden om alvast de website van Rijkswaterstaat te bezoeken onder Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) voor uitvoeriger informatie. Verder kijken op deze site is ook de moeite waard.

Namens de AGG

Leo Hovens

Verder waren er nogal wat briefwisselingen en gesprekken met het stadsdeel over de subsidie van de AGG. Een stichting als de AGG kan niet bij sponsors langsgaan om sponsoring te vragen. Dura Vermeer, BAM, Ballast Nedam zouden misschien best willen en we hebben dan ook iets te betekenen bij de uitvoering van plannen. Maar in feite is elke inmenging van beroepsgroepen slecht voor de onafhankelijkheid.
Het stadsdeel heeft echter moeite met de plaatsing van de AGG als organisatie. we zijn geen sportvereniging of hobbyclub en vallen in geen enkel hokje. We hopen dat het allemaal goed komt er zijn vergaande gesprekken met het stadsdeel en omtrent de uitvoering van de aktiviteiten van de AGG zelfs samenwerking. De AGG bundeld de belangen van de bewonersgroepen en zorgt ervoor dat het Stadsdeel zonder andere tegenstand van individuelen kan verder opereren.
Dit hoofdstuk wordt vervolgd. maar heeft er al voor gezorgd dat het bestuur naast slapeloze nachten, tientallen brieven en gesprekken heeft moeten voeren om subsidie en voortbestaan mogelijk te maken.


Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm