Nieuwsbericht | 24 maart 2010
De 63 kilometer autosnelweg tussen Schiphol, Amsterdam en Almere krijgt een
metamorfose door onder meer de bouw van 2 tunnels, een eco-aquaduct en de
aanpassing van 100 bruggen en viaducten. <
Met een investering van 4,2 miljard wordt de centrale
verkeersader van de Noordvleugel klaargemaakt voor de toekomst. De ministers
Eurlings van Verkeer en Waterstaat en Huizinga van Ruimte en Milieu tekenden vandaag
het ontwerp-tracébesluit. ”Het demissionair kabinet pakt vol door met het filevrij
maken van ons wegennet. Deze grootste wegeninvestering van Balkenende IV verlost de
omgeving van Amsterdam voor decennia lang van de huidige files”, aldus minister
Eurlings.
Nieuwsbericht | 18 maart 2010
Informatieavond in het Planetarium 18 maart
Het was redelijk druk in het Planetarium. Zuidoosters en mensen van
Rijkswaterstaat leverden gezamenlijk zo’n 70 aanwezigen. De voorlichting
was uiteraard goed voorbereid. Vanaf 19.00 uur kon men er terecht.
Er hing een grote kaart van de “Gaasperdammertunnel”. Op een folder over
windtunnelonderzoek stond die naam al als zodanig vermeld!
Maar zover is het nog lang niet. Verwacht wordt dat pas de volgende week
de minister van Vrom ook zijn toestemming geeft voor de volgende fase het
OTB ( Ontwerp Traject Besluit).
De avond begon met het bekijken en beluisteren van het meegebrachte materiaal
met toelichting van de mensen van Rijkswaterstaat. Er hing een wandvullende
kaart van de Gaasperdammerweg volgens de plannen. Via beeldschermen werd ook
duidelijk gemaakt hoe het er in de toekomst uit gaat zien. Het ziet er
veelbelovend uit. Deskundigen met apparatuur konden illustreren hoe het
met de geluidsoverlast nu is en hoe het in de toekomst gaat worden.
Vervolgens lichtte Lammert Postma aan de hand van sheets een en ander toe
Tussen trein en metro wordt de snelweg weggestopt in een tunnel voor het
doorgaande verkeer, en daarnaast komen er ook tunnelbuizen voor het locale
verkeer. (Foto 1, 814) De bestaande op- en afritten bij Ikea en het AMC en
de Gooiseweg blijven gehandhaafd, alleen de op- en afrit bij het
metrostation (S13) wordt gehalveerd: de afrit in westelijke richting
wordt verlegd en de oprit vervalt. De afrit in oostelijke richting (A1)
vervalt en de oprit blijft gehandhaafd. (zie voor de foto's de overige actualiteiten)
En als alles volgens plan gaat zal de luchtkwaliteit aanzienlijk verbeteren
en de geluidsoverlast ook grotendeels binnen de wettelijke normen blijven.
Helemaal lukt dit niet. De tunnel komt aan de oostkant van de metro weer
bovengronds, zodat Kantershof en het Gaasperpark met de camping er buiten
vallen. Verder maken we ons zorgen hoe het gaat met het onderliggend verkeer.
Naar verwachting komt er meer verkeer over de Langbroekdreef en de Karspeldreef.
De aanleg van dit alles zal waarschijnlijk meer dan 6 jaar duren.
Men verwacht er in 2013 mee te kunnen starten. De eerste hobbel is
de inspraakperiode. Die gaat in op de datum van de publicatie in de
Staatscourant. Dan hebben we 6 weken de tijd voor de inspraak op het OTB.
Maar daarvan wordt u op de hoogte gebracht.
Daarnaast kan ik U aanraden om alvast de website van Rijkswaterstaat
te bezoeken onder Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) voor uitvoeriger informatie.
Verder kijken op deze site is ook de moeite waard.
Namens de AGG
Leo Hovens
Verder waren er nogal wat briefwisselingen en gesprekken met het stadsdeel over
de subsidie van de AGG. Een stichting als de AGG kan niet bij sponsors langsgaan
om sponsoring te vragen. Dura Vermeer, BAM, Ballast Nedam zouden misschien best
willen en we hebben dan ook iets te betekenen bij de uitvoering van plannen. Maar
in feite is elke inmenging van beroepsgroepen slecht voor de onafhankelijkheid.
Het stadsdeel heeft echter moeite met de plaatsing van de AGG als organisatie. we
zijn geen sportvereniging of hobbyclub en vallen in geen enkel hokje.
We hopen dat het allemaal goed komt er zijn vergaande gesprekken met het stadsdeel
en omtrent de uitvoering van de aktiviteiten van de AGG zelfs samenwerking. De AGG
bundeld de belangen van de bewonersgroepen en zorgt ervoor dat het Stadsdeel zonder
andere tegenstand van individuelen kan verder opereren.
Dit hoofdstuk wordt vervolgd. maar heeft er al voor gezorgd dat het bestuur naast
slapeloze nachten, tientallen brieven en gesprekken heeft moeten voeren om
subsidie en voortbestaan mogelijk te maken.
|