Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm     




Verslag van de bijeenkomst op het Stadsdeelkantoor Amsterdam-Zuidoost op donderdag 2 september 2010.

Aanwezig:
Els Daems, projectmanager van het Project Management Bureau van de Gemeente Amsterdam. Gerard Lont, Stedenbouwkundige projectleider van Stadsdeel Zuidoost, sector Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling, Afdeling Ruimtelijke Ordening. Jacqueline Hospers, bewoonster Huntum, ter vervanging van de heer J. Verhoef, voorzitter van de Bewonersvereniging Huntum. Lony Wesseling van der Kleij, secretaris van de Bewonersvereniging Huntum en voorzitter van de Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg (AGG).

Aanleiding voor dit overleg:
De raadsadressen d.d. 9 en 10 juni 2010 aan de Stadsdeelraad van Amsterdam-Zuidoost van respectievelijk de Bewonersvereniging Huntum en de Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg (AGG). In deze raadsadressen wordt zorg uitgesproken over de mogelijke hoogbouwplannen langs de Gaasperdammerweg.

Onderwerpen die aan bod zijn gekomen:
1.Gebiedsontwikkeling van tunneldak (ca. 70 meter breed) en aanpalende gebieden van de verbrede Gaasperdammerweg:
a.Stadsdeel Zuidoost, de Gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat hebben hierover regelmatig overleg.
b.Bestuurlijk Overleg vindt plaats in oktober 2010. De betrokken bestuurders zijn:
i.Vanuit de centrale stad: Maarten van Poelgeest, wethouder.
ii.Vanuit stadsdeel-Zuidoost: Emile Jaensch en Marcel La Rose, resp. portefeuillehouder en stadsdeelvoorzitter.

2.Aandachtspunten:
a.Fietspaden van de Bijlmermeer naar Gaasperdam v.v. over de Gaasperdammerweg:
i.Er wordt gewerkt aan een plan voor tijdelijke fietspaden tijdens de bouwperiode.
ii.De definitieve fietspaden blijven nog onderwerp van gesprek. De probleempunten (te overbruggen extra hoogte, verlegging, verdwijning, overlast e.d.), zoals in diverse zienswijzen op het Ontwerp Tracé Besluit (OTB) naar voren gebracht, worden momenteel door Rijkswaterstaat bestudeerd en waar mogelijk aangepast.
b.Waterkering: wordt verwerkt in de zuidelijke wand van de tunnel (verholende kering).
c.Verdwijnen van veel groen langs de weg: tot ontevredenheid van de bewoners vindt volgens het OTB compensatie plaats in het Diemerbos waar weinig Zuidoostbewoners vertoeven. De heer Lont geeft aan van Rijkswaterstaat te hebben vernomen dat toch een deel van het groen langs de Gaasperdammerweg (in Zuidoost) wordt herplant.
d.Plannen voor tunneldak: de bewoners willen graag een rustige bestemming. Jacqueline Hospers geeft als voorbeeld dat de aanleg van een schapendijk een goed idee zou zijn. (Nb: De gewenste Floriade in Zuidoost lijkt door de huidige planning geen haalbare optie)
e.Hoogte tunnel: belangrijk is in de gaten te houden dat de tunnel verdiept wordt aangelegd en niet, zoals bij Utrecht, volledig boven de grond komt vanwege kostenbesparende argumenten.
f.Bouwperiode van 6, 7 jaar: de overlast voor bewoners moet tot een minimum beperkt worden.
g.Nadeelcompensatie: in de opbouw van de erfpachtprijs voor de bewoners in Huntum is een factor opgenomen voor de hoeveelheid groen in de wijk. Bij uitbreiding van de weg op de ‘betaalde groengebieden’ dienen de betrokken bewoners schadeloos te worden gesteld.

3.Planning:
a.Het Tracé Besluit (TB) zal niet eerder dan in december 2010 door de Minister van Verkeer en Waterstaat ter besluitvorming aan de regering worden voorgelegd (heeft o.a. te maken met de vele zienswijzen die zijn ingediend en ter beantwoording veel tijd vergen).
b.Rijkswaterstaat zal niet eerder dan medio 2012 de aanbesteding rond hebben.
c.In 2013 vindt de werkvoorbereiding plaats (zoals bestektekeningen). d.Op z’n vroegst zal in 2014 gestart worden met de bouw van de tunnel/wegaanpassing.
e.De werkzaamheden zullen zeker tot 2020 plaatsvinden en zelfs dan is het waarschijnlijk dat alle bijkomende werkzaamheden (filters e.d.) nog moeten plaatsvinden, hetgeen vertragend werkt (actueel voorbeeld is de tunnel bij Utrecht (A2 Leidsche Rijn) waar tijdelijk extra rijstroken langs de tunnel worden aangelegd omdat deze voorlopig nog niet in gebruik kan worden genomen).

4.Woningbouwplannen gemeente en stadsdeel Zuidoost met betrekking tot de Gaasperdammerwegzone:
a.Els Daems geeft aan dat gewerkt wordt aan een strategienota. Dit kan opgevat worden als een plan van aanpak. De opgave wordt beschreven en verkend. Maar: het echte denk- en onderzoekswerk, waarbij ook wordt nagedacht over welke woningbouw en op welke plek, gebeurt pas veel later, namelijk ten tijde van het investeringsbesluit. De inschatting is dat dit besluit in ca. 2014 zal plaatsvinden. En daarbij zullen ook omwonenden en belanghebbenden nauw worden betrokken. Overigens worden de reeds vastgestelde nota’s van het stadsdeel daarbij als vertrekpunt genomen.
b.Voor 2020 kan zeker niet met woningbouw worden begonnen, mogelijk wordt het zelfs later (zie onder 3 e.). Dit betekent dat zowel de Gemeente Amsterdam als het Stadsdeel-Zuidoost de komende jaren nog geen plannen gaan ontwikkelen inzake woningbouw langs de Gaasperdammerweg. Er zijn te veel onzekere factoren (economische situatie, inwonersaantallen etc.) om op korte termijn een planning te maken.
c.Lony Wesseling geeft aan dat nadeelcompensatie geregeld dient te worden wanneer gebouwd gaat worden op groengebieden waarvoor in de erfpachtprijs door bewoners een bedrag is betaald. Duidelijk wordt dat het nu te vroeg is om het hier inhoudelijk over te hebben. Om eventuele misverstanden te voorkomen hecht Els Daems er aan hierbij vast te leggen dat zij hierover geen enkele inhoudelijke toezegging heeft gedaan.



Naar boven      Home      Actualiteiten      Volledig scherm