Kromwijkdreef als stadsstraat ?

Leo verdiepte zich in het TB en komt met bijzondere adviezen.

In het bezit van een gedeelte van het TB (o.a. kaart 24 en 25), ben ik de gewijzigde situatie rond de kruising Langbroekdreef, Kromwijkdreef en Loosdrechtdreeg wat beter gaan bekijken, want de verkeerssituatie wordt fors veranderd.

Het is me opgevallen dat de andere fietspaden over de tunnel behoorlijke hobbels worden. Het Geerdinkhofpad is afgevoerd. Wel staat op de tekening aan de zuidkant van de Gaasperdammerweg een, volgens mij, fietspad ingetekend ongeveer op de hoogte van het gewezen Geerdinkhof pad dat ook de De Gaasp oversteekt en doorloopt naar het Diemerbos en aansluit op de daar al liggende fietspaden. Er is dus ook een fietsbrug voorzien over de Gaasp.

Aan de noordkant van de Gaasperdammerweg is een oprit ingetekend vanaf de provinciale weg, maar van deze oprit takt volgens mij ook een fietspad af dat vervolgens aansluit op de Kromwijkdreef en gaat zowel naar links en rechts. Onder Kantershof en de nieuwbouw op de plaats van Klievering en Kouwenoord zou dus een fietspad voorzien zijn.

Zou het zin hebben om aan te dringen in het kader van de vernieuwing van de Bijlmer om van de Kromwijkdreef ook een stadsstraat te maken met voorzieningen voor autoverkeer, fietsverkeer en voetgangers. Het Stadsdeel wil ook de stadsdelen Bijlmermeer en Gaasperdam beter met elkaar verbinden. Er ontstaat een nieuw winkelcentrum in het Kraaiennest. Het zou ook prettig zijn als de Bijlmerbewoners en de Nellesteiners makkelijker per fiets en te voet van elkaars faciliteiten gebruik zouden kunnen maken. Vooral denk ik dan aan degenen die aangewezen zijn op rolstoelen (electrisch), scootmobielen en aan fietsers voor wie de oversteek over de tunnel of de omweg via de provinciale weg bezwaarlijk is. Deze voorziening sluit dan naadloos en zonder hoogteverschillen aan op de fiets- en wandelvoorzieningen in het Gaasperpark en in Nellestein. Deze beide stadsdelen vormen ook een woon-service wijk. Bovendien zijn dan de metro Gaasperplas en het busstation binnen loopafstand en beter bereikbaar voor de nieuwbouw.

Naast de vissen, vogels, amfibieen, vleermuizen,ongewervelde dieren en grondgebonden zoogdieren (waar Rijkswaterstaat zich al druk over maakt) wil ook aandacht vragen voor een bepaald soort grondgebonden zoogdier nl. de homo sapiens sapiens vooral voor de senior die een geringere actieradius heeft, en moeilijk over hobbels heen komt. Die zou zeker geholpen zijn met een stadsstraat. De Kromwijkdreef hoeft niet verlaagd te worden, alleen voorzien van voet- en fietspaden. In de stukken die ik gezien heb, vind ik geen aanduidingen.


Naar boven     Home     Actualiteiten     Volledig scherm