De AGG heeft tal van bezwaren tegen het tracébesluit (TB). En tegen het feit dat er na het TB nog wijzigingen worden doorgevoerd die niet door de minister zijn gewaarmerkt en goedgekeurd.
De AGG blijft alert op de gevolgen van het besluit en volgt de ontwikkelingen op de voet. Bijgaand het persbericht van 5 mei 2011.

Persbericht Datum 5 mei 2011

Van Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg (AGG)

Van vier naar veertien rijbanen !

Onderwerp: beroepschrift aan Raad van State inzake tracébesluit (TB) weguitbreiding Schiphol Amsterdam Almere (SAA), met name het gedeelte van de A9 dat door Amsterdam-Zuidoost loopt, de zogeheten Gaasperdammerweg.

De Stichting Aktie Gezondheid Gaasperdammerweg (AGG) behartigt al 34 jaar de belangen van omstreeks 30.000 omwonenden van de A9/Gaasperdammerweg tegen de overlast en de gevaren waaraan zij door deze snelweg worden blootgesteld. Een weg, die van een wijkontsluitingsweg via een tijdelijke snelweg (aangelegd mede met het oog op de Floriade in 1982) helaas een blijvende snelweg is geworden (zie voor de geschiedenis: www.gaasperdammerweg.nl .)

Bij de AGG zijn de volgende bewonersorganisaties/groepen aangesloten:

Bewonersbelangenvereniging Kantershof
Bewonersvereniging Koornhorst
Bewonersbelangengroep Grote K-Buurt
Bewonerscommissie Kleine K-Buurt
Belangenvereniging Nieuw-Kempering
Bewonersvereniging Laag Kralenbeek
Bewonersbelangenvereniging Kelbergen
Bewonersvereniging Huntum
Bewonersvereniging Hakfort & Huigenbos
Bewoners Platform H-Buurt
Bewonersvereniging Nellestein
Buurtvereniging De Laagbouw Holendrecht Oost
Bewonersnetwerk Holendrecht West
Belangenbehartiger voor wijken die net zijn opgeleverd (Karspelhof) of in aanbouw zijn.

Volgens het TB komt er een tunnel met 10 rijstroken, 2 wisselbanen en een ruimtereservering voor 2 toekomstige rijstroken.

De AGG is nooit voorstander geweest van deze snelweg en onaangenaam verrast toen de snellere doortrekking A6-A9 verbinding niet doorging. De AGG heeft ernstig bezwaren tegen een aantal onderdelen uit het tracébesluit (zie bijgaand beroepschrift voor een uitgebreide beschrijving). Bijv.:

Extra barrièrewerking, fiets-/wandelpaden

Bij de keuze voor het onderhavige traject heeft het wegnemen van de barrièrewerking van de huidige Gaasperdammerweg een belangrijke rol gespeeld. De barrièrewerking wordt echter versterkt en niet weggenomen: de Gaasperdammerweg blijft als een dijk van 4,5 tot ruim 6 meter hoog tussen de wijken liggen maar nu zonder de fietstunnels die de verschillende wijken met elkaar verbinden. Omdat de wandel/fietstunnels verdwijnen, moet men nu dit hoogteverschil overwinnen om naar een wijk aan de andere kant van de tunnel te komen dan wel enige kilometers omlopen/-fietsen of omrijden. Voor mensen die minder valide zijn, ouders die kinderen van/naar school brengen, fietsforensen, recreanten e.d. wordt dit een grotere barrière!

Het fiets- en wandelpad Geerdinkhofpad komt te vervallen.

Afhankelijk van waar de bewoners van deze wijken aan de andere kant van de tunnel moeten zijn betekent de gekozen oplossing zelfs een omweg van ongeveer 900 meter. De bewoners van Kantershof en Koornhorst geven voorkeur aan behoud van het fiets- en wandelpad via een tunnel onder de A9 naar de zuidzijde van deze weg. Technisch is dit goed mogelijk.

Het fiets- en wandelpad Gaasperparkpad komt te vervallen

Mocht het pad langs de Kromwijkdreef niet worden aangelegd dan hebben wij bezwaar tegen het vervallen van het Gaasperparkpad.

Fiets- en wandelpad Reigersbospad

Ingepland is een haakse glooiende helling die een aantasting is van het nieuwe Bijlmerpark. De haakse glooiing dient te worden vervangen door een parallel aan de tunnel lopend talud met behoud van de bestaande brug die toegang geeft tot het park.

Inpassing van alle fiets- en wandelpaden, privacy, kruisen met andere paden

Dit wordt een achteruitgang ten opzichte van de huidige situatie

Doortrekking tunnel onder de Gaasp

Wij achten doortrekking van de tunnel onder de Gaasp door nog steeds een betere oplossing voor de vermindering van de overlast (o.a. geluid, smog, fijnstof) voor de bewoners van Kantershof bij de tunnelmond.

Inrichting tunneldak en overlast

Voor de tunnel is juist gekozen om o.a. de geluids- en andere overlast aanzienlijk terug te brengen. Uit de stukken blijkt dat het gebruik van het tunneldak voor o.a. wegen (geluid-, luchtverontreiniging) en sportvelden (o.a. geluidsoverlast van geluidsinstallaties) niet is uitgesloten. Hiertegen hebben wij ernstig bezwaar omdat dit juist afbreuk doet aan de argumenten die voor de aanleg van de tunnel zijn gebruikt. Wij vinden dat het dak een natuurbestemming dient te krijgen en dient te worden ingericht als een bos of bosachtig park en dat dit in het besluit dient te worden vastgelegd.

De weg schuift 56 meter naar het noorden de Bijlmermeer in

Aan de Bijlmerzijde krijgen de bewoners te maken met het verdwijnen van groenstroken en parkeerplaatsen over een breedte van 56 meter. Het groen wordt grotendeels gecompenseerd in het Diemerbos zodat het groen niet terugkeert in de eigen woonomgeving. Voor eigen woningbezitters betekent dit dat een stuk grond, waarvoor zij in hun erfpachtprijs hebben meebetaald, opeens verdwijnt zonder dat de gemeente hierover communiceert en een compensatieregeling aanbiedt.

Gezondheidsonderzoek

In het gezondheidsonderzoek in het tracébesluit wordt niet gesproken over verhoogde concentraties NOx en PM10/2,5 bij de tunnelmonden. Hoe valt dit te rijmen met de eis die in vele landen geldt, namelijk dat het niet geoorloofd is een tunnel aan te leggen binnen 1000 meter van woningbouw?

Scholen, kindertehuizen, kinderdagverblijven en tehuizen voor ouderen

Op een aantal plaatsen langs de Gaasperdammerweg bevinden zich binnen 40 tot 300 meter scholen, kindertehuizen, kinderdagverblijven en voorzieningen voor ouderen. Niet duidelijk is of deze in de berekeningen voor geluid en luchtkwaliteit zijn meegenomen.

Gezien het voorgaande zijn wij van mening dat het besluit vernietigd dient te worden.

Naar boven     Home     Actualiteiten     Volledig scherm