Nieuwspagina wijk Nellestein met betrekking tot de Gaasperdammertunnel werkzaamheden.

juli 2014.

Foto's en informatie is te volgen op de uitstekende Nellestein homepage.

Kelbergen/Nellestein inloopavond 24 juli 2014 en bewonersbrief
Nellestein, Leerdamhof

februari 2014. Bezwaren Nellestein

Als Commissie Woonomgeving van de Bewonersvereniging Nellestein, volgen wij met belangstelling en aandacht de gang van zaken betreffende de ondertunneling van de A9. Zo volgen wij de informatiebijeenkomsten en inloopspreekuren. Tevens hebben wij hierover geregeld contact met de verantwoordelijke ambtenaren voor het Groen in Nellestein bij het Stadsdeel Zuidoost.

De vorige week zijn wij ook naar de inloopspreekuren van RWS geweest betreffende de Groenplannen voor o.a. Nellestein. Naar aanleiding van de kaarten die daarbij werden getoond kwamen er bij ons diverse vragen naar boven over andere zaken rondom het project, waarop wij en de bewoners van Nellestein, graag antwoord zouden krijgen.
Het betreft de volgende vragen:

1.Mogen wij aannemen dat RWS en het Stadsdeel Zuidoost (straks weer stad Amsterdam) gezamenlijk werken aan de gevolgen die het project heeft voor het lokale- en wijk-wegennet en de begeleiding van de overlast die het project heeft voor alle omwonenden? Wordt onderling ook afgestemd wie welke informatie en gevolgen gaat overbrengen en zonodig bespreken met bewoners? Aangezien niet iedere bewoner een internetverbinding heeft, pleiten we ervoor om informatie en uitnodigingen in de vorm van bewonersbrieven te blijven sturen.

2.Op de ingetekende kaarten van het Nellesteinse deel dat betrokken wordt bij de hele operatie, werd duidelijk dat achter de hoogbouwflats (de flats die het dichtst bij de Langbroekdreef staan) gedurende het bouwproces werkwegen zullen worden gecreëerd. Mogen wij aannemen dat de bewoners van deze flats tijdig bericht krijgen wanneer deze wegen worden aangelegd en wat zij aan lawaai en bewegingen op deze wegen kunnen verwachten?

3.Bij navraag werd ook duidelijk dat de bestaande fietsverbindingen naar het noorden via rechte hellingbanen over het tunneldak zullen worden geleid. Dat leidt onmiddellijk tot de vraag wat er dan gaat gebeuren met de huidige toegangsroutes voor auto's de wijk in. O.a. de huidige reguliere toegangsweg achter langs de hoogbouw van Leerdamhof, stuit straks op het talud van het fietspad. Hetzelfde geldt voor het Nellestein pad dat, indien de andere toegangsweg tot de wijk geblokkeerd is, vaak wordt opengesteld. Is al bekend hoe dat straks wordt opgelost?

4.Dit jaar wordt dus de zuidkant van de A9 naar het zuiden toe uitgebreid met 3 extra rijstroken, zodat dit geheel als noodsnelweg kan functioneren gedurende de bouw van de tunnel. Dat betekent dat die snelweg jarenlang veel dichter bij de flats komt te liggen. Wat wordt er gedaan ter compensatie van de geluids- en fijnstofoverlast voor de bewoners?
- komen er goede geluidsschermen langs deze tijdelijke snelweg?
- Is er nog voorzien in een snelheidsbeperking tot 80 km per uur? Ook dat zou geluid, én fijnstof etc. schelen.

Wij hopen spoedig antwoord van u te krijgen op deze vragen.
Commissie Woonomgeving Bewonersvereniging Nellestein

Januari 2014

De start van de uitvoering van de tunnel. Dit wordt een enorme en lange operatie. Duur van 2014 tot 2020. Start van de uitgebreide bomenkap, januari, februari 2014 Start van de tunnel onder de tunnel werkzaamheden maart 2014. Soortgelijke activiteiten vinden plaats bij alle kruizende verbindingen waar kabels en leidingen moeten worden verlegd.
Terugblik op de informatiebijeenkomst in het planetarium 11 september 2013.

Er was veel belangstelling ondanks de late berichtgeving. Ook een grote afvaardiging vanuit Rijkswaterstaat met mondelinge toelichting en antwoorden en veel materiaal.


Behalve aandacht voor de uitvoering van het geheel bestond er vanuit de Nutstuinen veel interesse voor het complex Leusdenhof, want dit wordt geraakt door de plannen.






De bijeenkomst was gericht op de voorbereidende werkzaamheden. Het verleggen van kabels en leidingen die nu veel dieper onder de tunnel komen te liggen. Onder de oppervlakte liggen heel veel leidingen. Waterleiding, riolen, elektriciteit, kabel, glasvezel enz. Die moeten allemaal onder de aan te leggen tunnel door, en veel dieper worden gelegd om niet geraakte te worden door de heipalen (Trekpalen) waarop de tunnelbak wordt vastgezet.
Zoveel als mogelijk werken de de diverse bedrijven nu samen met Rijkswaterstaat om tot een bundeling te komen. 12 soort leidingen moeten er diep onder het tracé van de weg doorgetrokken worden. Dit gebeurt op 4 plaatsen. In Nellestein liggen die bij het Kelbergenpad op drie plekken en het Nellesteinpad op een punt. Een van die plekken raakt het complex Leusdenhof.
De uitvoering van deze boorplannen vragen veel ruimte en het zal ook niet geruisloos zijn en ook voor overlast zorgen. Op het maaiveld verdwijnen veel bomen maar die worden zo veel mogelijk vervangen door soortgelijke exemplaren.
Ter voorbereiding van de tunnelbouw wordt er tijdelijk aan de zuidkant van de Gaasperdammerweg een hulpweg aangebouwd voor drie rijstroken om het verkeer door te laten lopen. Daarom moeten de buizen van de stadsverwarming die tegen het tracé liggen verplaatst worden naar de zuidkant van de Langbroekdreef, want er was aan de noordkant te weinig ruimte. Deze operatie kan ook niet zonder het opruimen van heel veel bomen die verplaatst of vervangen worden. In 2014 wordt hiermee gestart. De bewoners worden ook betrokken bij de herbeplantingplannen en zijn gevraagd om ideeën en suggesties.
Er wordt beloofd dat tijdens de werkzaamheden het voetganger-, fiets- en autoverkeer doorgang kan vinden. Als deze voorbereidende werkzaamheden zijn afgerond, start de bouw van de tunnel met eerst het afbreken van de noordelijke helft van de bestaande weg en vervolgens kunnen de tunnelbuizen gelegd worden aan de noordkant. Als die operatie in (hopelijk 2020) is afgerond wordt de hulpweg afgebroken en wordt het tunneldak een groene zone waarop heel veel mogelijk is. Wijnbouw op het talud aan de zuidkant? of skihellingen? alnagelang de ontwikkeling van het klimaat.
Maar het zal een heel gedoe opleveren voordat het zover is. Begin 2014 wordt bekend hoe de definitieve plannen eruit zien en is ook bekend welke aannemers aan deze enorme klus beginnen. Op korte termijn is er op uitnodiging van Rijkswaterstaat overleg met een vertegenwoordiger van het stadsdeel en met een delegatie van de Commissie Nutstuinen om te bezien of het voorliggend plan zo bijgesteld kan worden dat de tuinders van het complex Leusdenhof komend jaar toch kunnen blijven tuinieren.

Leo Hovens (AGG:Actie Gezondheid Gaasperdammerweg en Nutstuinen Nellestein).