Informatiebijeenkomst RWS - AGG 27 mei 2014
Deze keer uitgebreide verslagen van deze bijeenkomst
Eerste verslag:
Op 27 mei 2014 was er in 't Glazen Huis van Huigenbos een bijeenkomst waarbij
Rijkswaterstaat, op uitnodiging van de AGG, presentaties heeft gehouden.
De heren L. Postma en M. Hoogsteder van Rijkswaterstaat verzorgden de presentaties.
Op verzoek van de AGG en aanwezige bewoners werd vooral ingezoomd op de
huidige en komende werkzaamheden voor de verlegging van de kabels en
leidingen bij het Bijlmerpleinpad (ter hoogte van Huntum en Maldenhof),
Kelbergenpad, Nellesteinpad en Kantershof.
Bouwvisie heeft de huizen met mogelijke risico's in beeld gebracht door
middel van foto's. Bij een aantal huizen wordt of is al meetapparatuur
aangebracht om de trillingen tijdens de werkzaamheden te kunnen monitoren.
Tijdens het werk zoals bij aanleg damwanden: indien er gevaar wordt
geconstateerd voor woningen worden de werkzaamheden onmiddellijk stopgezet
en bekeken hoe het werk met minder risico's kan worden voortgezet. Ook
worden de betreffende bewoners meteen op de hoogte gesteld van de ontstane
situatie.
De werkzaamheden hebben een grote impact op de leefomgeving van de bewoners..
De volgende onderwerpen, vragen en constateringen kwamen naar voren:
* Omleidingen voor voetgangers, fietsers en auto's: in de praktijk
ontstaan onveilige situaties voor voetgangers en fietsers (op dit moment bij
Kelbergen en Kantershof); Rijkswaterstaat zegt toe te bekijken of
verbeteringen mogelijk zijn.
* De verlichting langs voet/fietspaden in o.a. Kelbergen, Huntum en
Maldenhof zal gedurende de werkzaamheden uitgeschakeld worden. Dit is
onveilig dus onverantwoord. Verzoek aan Rijkswaterstaat en aannemer om
alternatieve verlichting te regelen.
* Ongeveer 1 week voordat de boringen starten worden de betreffende
bewoners middels een brief van de aannemer hiervan op de hoogte gesteld. De
aanwezigen geven aan dat veel brieven tot nu toe niet bezorgd zijn. De
bewonersverenigingen bieden aan om de bezorging ter hand te nemen. Omdat er
in Zuidoost 66 talen worden gesproken is het zinvol om naast de tekst van de
brieven ook een Engelse vertaling op te nemen.
* Wanneer tijdens boringen ernstige slaapverstoring wordt ervaren
kunnen bewoners individueel contact opnemen met Rijkswaterstaat om mogelijke
oplossingen te bespreken.
* Als de boringen starten: Hoe wordt dan de grond afgevoerd?
* Het Bijlmerpleinpad wordt ter hoogte van Huntum afgesloten.
Vuilnisauto's kunnen dan niet op de gebruikelijke wijze de klikobakken langs
het fietspad legen. Hoe wordt dan geregeld dat de klikobakken toch kunnen
worden geleegd?
* In Kelbergen vraagt men zich af hoe de papier/glascontainers
bereikbaar blijven?
* In Huntum zal de westzijde toegankelijk blijven voor auto's. De
bewoners aan de oostzijde zullen per auto alleen toegang hebben ter hoogte
van nummer 39, en wel via een bruggetje over het voet- en fietspad.
* Hoe is het toezicht op de aannemer geregeld? Nu hollen we vaak
achter de feiten aan. Verbetering: Rijkswaterstaat en het Stadsdeel zullen
iedere donderdag de werkzaamheden inspecteren.
* In de wijken Kantershof en Huntum is geconstateerd dat de
omleidingsborden onduidelijke teksten en verkeerde richtingen aangeven.
* Voor Kantershof wordt nog onderzocht of er financiele
mogelijkheden zijn voor de aanleg van een loopbrug (6 meter hoog) van
Kantershof naar Nellestein.
* De te plaatsen of al geplaatste aggregaten lopen (helaas) op
diesel. Ondanks de toegezegde afspraken blijkt in Kelbergen een aggregaat te
dicht tegen de gevel van een woning (nr.74) te zijn geplaats.
Rijkswaterstaat zegt toe ter plaatse de situatie te bekijken.
* De AGG pleit er voor dat het volledige compensatiebedrag (waarde
van de gekapte bomen/groen) in de betreffende wijken terugkomt, dus geen
kleinere bomen en niet elders planten. De herplantingsplannen voor de
wijken, waarin ook een aantal ideeen van de bewoners zijn verwerkt, worden
momenteel beoordeeld. Verwacht wordt dat deze plannen in augustus definitief
zijn.
* Heeft Rijkswaterstaat/aannemer bij de omleiding rekening gehouden
met de bezoekers voor Kwaku?
* De bezinepomp bij de K-buurt gaat per 1 januari 2016 weg. Er komt
waarschijnlijk een onbemand station voor in de plaats.
* Bij klachten ervaren bewoners dat de contactpersoon van de
aannemer telefonisch niet bereikbaar is. Een spreekuur van 1 x per 14 dagen
in een uithoek van het project werkt niet. Rijkswaterstaat stelt voor dat
klachten rechtstreeks bij hen kunnen worden ingediend. Tel: 0800-8002
* Huntum is een woonerf. Dat betekent dat er 15 km. per uur gereden
mag worden. Toch rijden de (kleinere) auto's van de aannemer met zeer hoge
snelle door de wijk. Dit is gevaarlijk, vooral voor (school)kinderen. Kan de
aannemer daarop aangesproken worden?
* Verzoek van AGG om bij een vervolgbijeenkomst ook een
vertegenwoordiger van de aannemer uit te nodigen.
* Planning:
o 2014: een gedetailleerde planning van de voorbereidende werkzaamheden
(kabels/leidingen) wordt door Rijkswaterstaat aan de AGG gestuurd. Ook
worden de laatste tekeningen/sheets naar AGG gestuurd.
o 2014: in augustus keuze aannemer voor aanleg tunnel
o 2015: in de winter worden de bomen gekapt voor de aanleg van de
tijdelijke Gaasperdammerweg.
o 2015: start verlegging tijdelijke Gaasperdammerweg.
o 2016/2019: aanleg tunnel; nb. 1,5 jaar na het storten van het beton voor
de tunnel wordt het groen op het tunneldak aangelegd.
o 2020: oplevering tunnel
o 2021: afbreken tijdelijke Gaasperdammerweg.
Verwacht wordt dat het project geen vertraging op zal leveren.
* Kan er op de website van Rijkswaterstaat een link naar de website
van AGG en bewonersverenigingen? Rijkswaterstaat staat hier positief tegenover.
Rijkswaterstaat zal nog reageren richting AGG op de punten waar nog actie op
ondernomen moet worden. Ook komt er nog antwoord op de vragen die nog nader
uitgezocht moeten worden.
Tenslotte heeft de AGG Rijkswaterstaat bedankt voor de informatie en
aangegeven deze bijeenkomst als zeer nuttig te ervaren.
Tweede verslag:
Algemeen het hele project:
Twee medewerkers van RWS, de opdrachtgever van het Gaasperdammertunnelproject
waren bereid om op deze avond de stand van zaken te bespreken met de bewoners en
AGG vertegenwoordigers.
De informatie avond begint met een algehele introductie van het gehele project.
De A10 uitbreiding bij Diemen is in Juni 2014 klaar, Het project A1-A6 zal in 2019
klaar zijn, dankzij het DBFM (Design Built Finance Maintain) systeem vroeger
dan gepland, volgens de uitvoerende aannemer. De bouwbedrijven moeten met dit nieuwe
systeem zelf het ontwerp en bouwkosten verzorgen, maar ook de voorfinanciering en voor
30 jaar onderhoud. De afrekening vindt pas plaats bij de oplevering, dus is snel
en goed bouwen het gewenste resultaat.
De verbreding van de A6 voorbij Almere haven wordt opgeschoven naar 2020 en de
oplevering van verbreding A9 bij Amstelveen is in verband met geldgebrek (lees
wanbeheer en IJslandbank perikelen) van de gemeente te verwachten in 2024 tot 2026.
De Gaasperdammerweg zal waarschijnlijk voor het jaar 2020 worden opgeleverd als tunnel.
Bij de K buurt wordt nog gekeken of een loopbrug over de weg kan worden
verwezenlijkt in plaats van het langsfietspad (wat toch tot inkijk overlast lijdt).
Er is geen geld voor beide deelprojecten.
Gaasperdammerwegtunnel planning:
2014 Het jaar van de kabelverleggingen
2015 Tijdelijke 3 baans weg aan de zuidkant van de Gweg
2016 Start tunnelbouw
2020 Oplevering
Bodemvlak tunnel is -5 Meter NAP
Grondwaterpeil is -4.2 Meter NAP
De afsluitende laag ontbreekt in het gebied.
Vlinderheuvel in het park blijft staan volgens RWS. Er komt wel in het water aldaar
een suppletieput voor de bluswatervoorziening tbv de tunnel.
Op dezelfde hoogte komt op het dak van de tunnel het Dienstengebouw bij de Gooise weg.
Dit wordt toegankelijk en het dak zal worden gebruikt als
uitkijkpunt.
Fietspaden Nellesteinpad en Kelbergenpad komen eventueel over de tunnel
en onder de Langbroekdreef.
De kruizing met het voetpad bij het Kelbergen fietspad wordt opgelost
met hellingen of trappen in het voetpad.
Geerdinkhofpad vervalt.
Verleggen van kabels en leidingen:
Op vier plaatsen lopen nu kabels en leidingen onder de viaducten door. Deze
infrastructuur moet worden verwijderd en onder het tunneltrace worden gebracht.
Waterleiding, gasleidingen en telefoon, electriciteit en telecom verbindingen
worden in speciale buizen tot 35 meter diepte onder het toekomomstige tunnelbed
geleid. Hier voor moeten de bestaande verbindingen worden verlegd, afgekoppeld
en weer worden aangesloten op de nieuwe leidingen terwijl continuiteit van
de leveranties moet worden gegarandeerd.
Er komen 12 verleggingen van kabels en leidingen.
Bijlmerpleinpad 5, 2 buizen van 60 cm diameter en 3 van 10 cm over 300 meter
Kelbergenpad 5, 2 buizen van 100 cm diameter en 3 van 10 cm over 800 meter
Nellesteinpad 1 buis
Eerst moeten alle bestaande leidingen worden verlegd, daarna worden de buizen geboord.
Een boring gaat in een keer door (12 tot 24 uur werk).
Uittrede punt van een boring is intredepunt van de kabels en leidingen.
Kabels en leidingen moeten worden gelast en uitgelegd en daarna door de boorschacht
worden getrokken.
Bij het trillen van damwanden tbv bouwputten wordt de trilling gemonitored, bij overschreiding
wordt een andere methode overwogen. Welke is onbekend. Trillingen worden gemonitored
met behulp van trillingsmeters die aan bepaalde huizen zijn bevestigd en die on line
naar de controlekamer van de aannemer alarmbellen laat rinkelen.
Op Huntum komt ter hoogte van nummer 39 een tijdelijke autobrug om de oostkant
van de wijk te kunnen bereiken. Overige kruizingen worden afgesloten. Dit
geldt ook voor het Maldenhof.
De borden en verwijzingen in de wijken zijn voorzien van nietszeggende teksten
en dragen niet bij aan de duidelijkheid.
Planning:
Juni Uitleggen en verleggen leidingen en buizen
Juli Boringen en buizen trekken
Augustus Vervolg buizen trekken en aansluiten
September Verwijderen oude leidingen en buizen
Oktober Herstellen bestrating en grondprofielen
November Herplant van bomen en struiken het definieve plan hiervoor komt
in augustus/september
Er zijn nogal wat vragen over de communicatie en het onbesuist werken van
de (onder)aannemers. bijvoorbeeld:
Vragen over smurrie (bentonietklei) en afvoer grondmateriaal onbekend.
Overnachtingsmogelijkheden voor geluidsoverlastvluchters onbekend.
Ophalen vuilnis en grof vuil onbekend, geen rekening mee gehouden dat het fietspad de enige toegang
is voor de vuilniswagens en toegang tot de schooltjes op Huntum.
Geen coordinatie met de afbraak en nieuwbouw van de scholen Rozemarn en Achtsprong op Huntum.
Onbegrip over de vernieuwing van de Gasbuizen in 2013 en renovatie van Huntum wat nu allemaal
opnieuw wordt gedaan. (kapitaalvernietiging)
De Ringmasters (De twatwa vogelgroep) zijn verstoten van hun terrein wat nu een
gronddepot is geworden. Er is geen communicatie vooraf geweest.
De straatverlichting wordt weggehaald op Kelbergen en Maldenhof, onbekend of dit
ook op Huntum gaat gebeuren er wordt tijdelijke verlichting geeist.
De aannemer is slecht te bereiken en slechts eens in de 14 dagen, het klachtennummer
van RWS 0800-8002 wordt overspoeld met klachten.
De bewegwijzering is onvoldoende en onduidelijk.
Communicatie en bouwbrieven van de aannemers en/of RWS komen niet altijd aan, er
wordt bekeken of dit beter en duidelijker kan en eventueel in meerdere talen,
aanbevolen wordt dit in ieder geval in het Engels en Frans te doen, alle
66 talen die in het gebied worden gesproken is ondoenlijk.
Er zijn de nodige zorgen over geluidsoverlast, trillingen en mogelijke groninger gasbel toestanden.
De grondwaterstanden worden niet gemonitored, wel particulier door de AGG bij het monitoring punt op Huntum
De overlast van bemalingen met dieselpompen (tegenover Kelbergen 74) wordt besproken
Door de hekwerken hebben Kelbergen, Huntum en Maldehof wel iets weg van een Quantanamo Bay achtig kamp,
Kan dit wat minder....
Houden jullie rekening met de bereikbaarheid van het Kwaku festival, de hardloopwedstrijden en
het parkfestival. Reactie van een van de RWS-ers, wat is Kwaku???
enz. enz. enz.
RWS onderzoekt al deze vragen, komt met antwoorden en verscherpt het toezicht.
De AGG heeft via het luchtverkeersmeetpunt de mogelijkheid om de geluidsoverlast te monitoren (zie monitoring
op deze site). Er staat een (bewakings) webcam gericht op een deel van de werkzaamheden op Huntum.
Een meetput is geslagen om de grondwaterstand bij te houden, de fijnstofvervuiling wordt gemeten (zie
ook monitoring op deze site) en er wordt nog gekeken naar een trillingsmeter of geofoon.