Hoe groot is de overlast, Monitoring geluid, stof en waterpeil

Bekijk deze pagina door rechtsboven op "volledig scherm" te klikken
Via "Home" komt u weer terug bij de startpagina.


Via EANS Geluidsmeetnet kunnen we naast de vliegtuiggeluiden
ook de overlast van andere geluidsbronnen meten.


Bovenstaande grafiek toont de geluidscurve van 3 juli 2014. Er zijn tot 19:00 uur geen vliegtuigen. van 09:40 tot precies 19:00 uur worden er 61 boorbuizen met de ruimer teruggetrokken. De lunchpauze was erg kort, rond 13:15 uur. Totaal zijn er een 60-tal blokjes te zien.
Het gemiddelde geluidsniveau stijgt van 51 naar 58 dbA. De geluidsmeter staat op ongeveer 60 meter afstand van de boorinstallatie en op 30 meter afstand van de bentonietfilter en 15 meter afstand van een pompinstallatie. De pieken vallen mee, Maximaal 64 dbA, veroorzaakt door zwaardere stukken grond en de passage van vrachtwagens en shovels.

Tijdens de ruimfase komt er aan beide zijden van het boorgat zeer veel zand, modder en boorvloeistof vrij, dit wordt afgevoerd met vrachtwagens. Een boorgat van 50 cm levert over een afstand van 460 meter 180 kubieke meter aan afval (hoofdzakelijk zand) op. De vrachtwagens die dat afvoeren zijn niet al te groot en ook niet afgeladen ivm de belasting van de wijk.

Het bouwterrein wordt constant nat gehouden om stofvorming te voorkomen.
De pompen en aggregaten maken lawaai, maar dat is acceptabel omdat alle apparaten uitgezet worden in de avonduren en in de weekeinden (uitgezonderd calamiteiten).

Diesel uitlaatgassen waren op 3 juli geen probleem omdat er veel wind was, op andere dagen is dat wel een probleem voor mensen met luchtweginfecties en onprettig ongezond voor anderen.

De fijnstofmeter meet GEEN verhoging van waarden tijdens de werkzaamheden.

De grondwatermeter meet geen verschillen in waarden.

Tot nu toe is er niets dan lof voor de aannemers en medewerkers, die deze overlast tot een minimum weten te beperken.