Wat staan Gulden Kruis, Kortvoort en omgeving te wachten

Bekijk deze pagina door rechtsboven op "volledig scherm" te klikken
Via "Home" komt u weer terug bij de startpagina.

Deze K buurt is volledig onder beleg. De eerste gasbuis is uitgelegd en wordt na het lassen nog gesealed en ligt dan nog te wachten op de boormachine die de buis vanaf Nellestein onder de grond door trekt. De grote stalen buizen liggen al klaar tegeover het Roland Holst huis en moeten nog worden gelast en gesealed. Deze stalen buizen komen uit Turkeije en zijn in Nederland voorzien van een betonnen coating aan de binnenkant.
De kleine witte gasbuizen zijn ook voorzien van een betonnen (cement) binnenkant en wachten op de boorinstallatie die ter hoogte van de nutstuinen op Nellestein zal worden geinstalleerd.

Waarom zo'n groot gebied?

De buizen moeten in volle lengte worden uitgelegd alvorens ze onder de grond worden geboord. De lengte is ongeveer 700 meter en dat is puur afhankelijk van de stugheid van het staal. Een buis met een diameter van 1 meter kan minimaal in een cirkel doorbuigen met een diameter van 1,7 km. Om een diepte van 35 meter te kunnen bereiken moet de koorde ofwel de lengte aan het oppervlak zo'n 700 meter overbruggen. De buizen moeten dus minimaal 700 meter lang worden en moeten ergens worden uitgelegd. Voor het doorgaande verkeer is er een noodbrug aangelegd over de Kolfschotenstraat. Er komt nog een voetgangers brug aan de Noordkant van de Karspeldreef over het Kelbergenpad voor voetgangers en fietsers.
Een boring duurt 4 a 5 dagen en het doortrekken van zelfs de grote buizen kan in een uur of 5 a 6 klaar zijn. Bij de boringen, ruiming en het doortrekken komt per boring van de grote buizen 550 m3 grond vrij, dat afgevoerd wordt aan de Leerdamhofkant met zeer veel vrachtwagens.

De foto's geven een uitleg over het proces.


Na het handmatig lassen van de gasbuis wordt op de lasplek
een corrosiebestendige laag aangebracht.


Deze laag wordt afgedekt met een dikke folie. die het geheel volledig afsluit

De holle ruimte tussen de buis en de folie wordt afgevuld met epoxyhars.
De tuitjes worden later afgzaagd en ge-egaliseerd.


Bij het viaduct onder de Karspeldreef liggen de buizen (bijna) klaar om
ingevoerd worden in het nog te maken boorgat.


Een zwarte foto omdat deze installatie, het rontgenapparaat, iedere las
moet controleren, dit werk werd gedaan door nogal wat chagrijnige mensen, het
"ding" deed het niet, de batterijen waren telkens leeg of het kantoor belde
maar niet.......


De brug over de Kolfschotenstraat, voor fietsers, voetgangers en auto's.
Hoog omdat de 1 meter buizen er nog onder moeten.


Het Kelbergenpad tot aan het Gulden Kruis met de eerste buis.