Aanbevelingen voor bewoners en aannemers. Onze ervaringen van de afgelopen weken zijn van belang voor de projecten die nog uitgevoerd gaan worden en kunnen worden gebruikt door omwonenden, maar ook door de aannemers en uitvoerende bedrijven. De eeuwige controverse tussen de kantoormensen en theoretici en aan de andere kant de bouwers ofwel de Alpha's en de Beta's doet zich ook hier gelden. Ondanks de goede zorgen en toezeggingen van de aannemers en uitvoerenden begrijpen de omwonenden dat vaak niet goed. En het klinkt vreemd maar na vier weken boren en buizen trekken weten veel omwonenden nog steeds niet wat er allemaal gebeurd en waar het voor nodig is. Verder is de perceptie van een probleem een rekbaar begrip: Het geluid valt wel mee, of ik moet oordopjes dragen om dit te kunnen harden. De trillingsmeter geeft geen uitschieters te zien of mijn hele huis trilt en beweegt. De dieselgeneratoren hebben filters of ik verga van de stank. Feit is dat op geen van de klachten adequaat wordt gereageerd. De gemeente heeft een akkoord gegeven voor de verhoogde overlast, we zijn niet geinformeerd en als de grenzen aantoonbaar worden overschreden dan wordt er NIETS gedaan, het werk moet doorgaan. Natuurlijk hebben de aanspreekpunten tot taak de getroffenen gerust te stellen, .. we werken eraan .. En tegen de tijd dat we echt boos worden dan zijn ze klaar, dus wat zeuren we nou? Enkele aanbevelingen. Zorg dat de bewegwijzeringen en omleidingsroutes goed zijn aangegeven. Zelfs na diverse mails en bijeenkomsten klopt dit nog steeds niet. Ga niet uit dat de gemeentebestuurders alles wel weten. Benader de bewoners van de betrokken wijken. Vertrouw niet op de filters in de dieselgeneratoren. Maak hogere schoorstenen, zitten je eigen mensen ook niet in de uitlaatgassen. Waar komt het project en waar is het lawaai en de stank. Zeker niet in de locatie Leerdamhof naast een kinderdagverblijf. Dit punt moet het stadsdeel, de aannemer en vooral het kinderdagverblijf aanspreken. Verzin geen uitvluchten. Ondanks maatregelen kunnen we de trillingen niet voorkomen, de overlast staat op veengrond, De Bijlmer ligt 2,5 meter lager dan Gaasperdam omdat de veenlaag is afgegraven. Zet de radio niet loeihard aan op het werk. Het werk is nodig en geeft overlast, maar is daarbij een keiharde radio noodzakelijk. |