De eerste waterleidingbuis is erdoor. Kelbergen in de schijnwerpers

Bekijk deze pagina door rechtsboven op "volledig scherm" te klikken
Via "Home" komt u weer terug bij de startpagina.



Op Woensdag 27 Augustus 2014 is om 5 uur in de ochtend gestart met het omhoog hijzen van de 1 meter buis, die over de afgesloten Karspeldreef (alleen het OV mocht er langs) in de juiste hoek via het boorgat is doorgetrokken naar Nellestein.
Het spektakel heeft tot de nachtelijke uren (0:30 de volgende dag) geduurd en veel bekijks getrokken.

De foto's zijn van Hans Ris, bewoner van Kelbergen en Leo Hovens, bewoner van Nellestein

Een bewoner van Kelbergen schreef hetvolgende commentaar:

Op 28 augustus vroeg in de ochtend om 5.00 uur, begonnen de werkzaamheden rondom het boren en intrekken van de nieuwe waterleiding. De Karspeldreef was de gehele dag afgesloten voor het autoverkeer, de GVB buslijnen waren niet omgeleid en konden gewoon halteren.

Het was een indrukwekkend gezicht, zoveel kranen tegelijk aan het werk. Maar ondanks alle voorbereidingen en planningen, kon pas na uren vertraging, het ‘intrekken’ van de waterleiding beginnen. De werkzaamheden gingen dan ook de gehele nacht door.

Overdag was er veel belangstelling van de bewoners voor deze mega-klus in de wijk. Ook was wel duidelijk, door de vele werklui die zelf tussendoor foto's schoten, dat dit absoluut geen 'routineklus' was.

Wat opvallend was, dat ik relatief veel mensen op weg naar “de winkels van Kraaiennest” moest helpen. Zelfs een bewoner van het Henriette Roland Holst huis was onaangenaam verrast, door het gedwongen stukje omlopen. De werkzaamheden 's nachts waren zeker niet geruisloos, maar zelf woon ik zo'n 150 meter van de boorput, en heb gewoon kunnen slapen met het slaapkamerraam open.

Al met al lijkt de verhouding, overlast ten opzichte van de grootte van deze bouw operatie, wel mee te vallen. Alhoewel al onze gekapte bomen nog steeds een teer onderwerp is. Over de verhouding, overlast ten opzichte van het nut van deze hele operatie, zal zoals zo vaak, de tijd ons leren. Want het gerucht dat de verbreding van de A9 mogelijk niet door gaat, gonsde ook bij de nieuwsgierige omstanders.


Het opgelaste koppelstuk wordt vastgemaakt aan de ruimer en in het boorgat getrokken

Langzaam optillen en trekken, de buiging van stalen buis is minimaal.
Als de buis in een cirkel wordt gelegd zou deze 1,7 KM in diameter zijn.


Het spel gaat beginnen, de buizen moeten over de glijbok op de containers



Ze staan er klaar voor. De acht SAAN kranen, ze hebben zo'n klus
vaker geklaard en wel met 12 kranen en een 52 duims buis (1,5 meter diameter)


Over de dreef, let op de containers

Er zijn veel kijkers, vooral uit de gelederen van de aannemers en RWS
Bij naam zijn dit adviseurs en opzichters, ze hebben zicht OP het werk.


Voorzichtig over de Karspeldreef

Vanaf Kortvoort (Kolfschotenstraat) buigt de spagetti over de dreef



Bijna bij het intrekpunt

De laatste ruimer

De buis wordt aan de ruimer gekoppeld



In de nachtelijke uren gaan ze verder