Hoe wordt de tunnel gebouwd, verslag van de eerste presentatie van IXAS zuid-oost

Bekijk deze pagina door rechtsboven op "volledig scherm" te klikken
Via "Home" komt u weer terug bij de startpagina.

Op 22 oktober heeft RWS een voortgangslezing gehouden over het werk aan de Gaasperdammertunnel. De bijeenkomst was georganiseerd door de AGG en werd bezocht door zo'n 35 omwonenden.
Bij deze bijeenkomst waren woordvoerders van de bouwcombinatie IXAS zuid-oost aanwezig die onthulden hoe de tunnel wordt gebouwd en welke bouwwijze en planning wordt gehanteerd.
De combinatie van de bouwbedrijven Ballast Nedam en Heijmans, ingenieursbureau Fluor en financiële investeerder 3i infrastructure PLC gaat de tunnel in een kort, maar heftig scenario bouwen.

Lammert Postma en Marcel Hoogsteder van RWS openen de avond met de stand van zaken, aan het einde van de bijeenkomst presenteert Malou van der Pal, tendermanager van IXAS Zuid-oost bijgestaan door Edgar Rijsdijk projectmanager voor IXAS Zuid-oost, de plannen en bouwmethodiek van het consortium.

Om met het laatste te beginnen, wat staat ons te wachten. Het verhaal over kernwaarden en de kwaliteiten van de bedrijven spreken voor zich, de methode van aanpak bevat als belangrijkste kernpunten:
    Tijdelijk = Definitief
    Hinder    = Kort
    Materiaal = Minimaal
en houden voor dit project hetvolgende in:
    Een groot project betekent omgevingshinder. dit wordt...
    -   Kort en Hevig
    -   in 1 jaar verkeer omzetten
    -   in 1 jaar tunnel bouwen
    Hinder beperken door minimale by-pass zuidzijde tracé
    -   Transportbewegingen van 250.000 naar 113.300
    -   Hergebruik van bestaande constructies
    Hinder beperken in de buurt door werkwegen te concentreren
    Hinder beperken door bepaalde zaken voor te trekken in de planning, bijv. geluidschermen
Er moet nogal wat werk en grond worden verzet:
    10.000    heipalen
    10.000    ton damwand
    47.000    ton bewapening
    15.000    m2 prefab liggers
    235.000   m3 beton
    185.000   m3 ontgraven veen
    550.000   m3 ontgraven grond
    1.570.000 m3 ontgraven zand

Kortom: een project met grote impact
Met al deze informatie kunt u zich voorstellen hoeveel impact de tunnelbouw zal hebben voor de omwonenden, we praten bij damwanden over grote stukken staal die ingetrild of geheid moeten worden, De heipalen zijn trekpalen die de tunnel moeten vasthouden tegen de opwaardse druk van het grondwater, maar ook voldoende steun moeten geven in de ondergrond. Het grondwaterpeil moet worden gemonitored, alsmede de geluidsoverlast en hinder voor de omwonenden. De kruizende fietspaden en wegen moeten zo lang als mogelijk open blijven en de werkzaamheden vinden in principe overdag plaats met uitzondering van de kruizingen van het spoor en de metro.

RWS organiseert bewonersbijeenkomsten in Januari 2015, maar voor augustus 2015 kunt u nog rustig slapen. Alle gegevens over uitvoeringen en plannen zijn onder voorbehoud en kunnen nog wijzigen.
Tekeningen zijn globaal en slechts een schets van de uitvoering.

Aanleg tunnel in diverse fasen


    A is de huidige situatie  
    B Er wordt gestart met de aanleg van de wisselstrook, zonder dak gaat dit functioneren als
      belangrijkste By-pass. Er wordt een damwand geslagen en de onderkant van de tunnel van
      de wisselstrook wordt aangelegd op het juiste niveau. De aanleg van deze strook wordt 
      op meerdere plaatsen gelijkertijd uitgevoerd over de volle lengte van 3 kilometer. 
      Zeer voorlopige planning Start Augustus 2015 en gereed Medio 2016
    C Er wordt een zware damwand geslagen (getrild of geheid, met veel overlast.)  
      Op de wisselstrook worden 2 banen aangelegd en de helft van de Gaasperdammerweg wordt verwijderd.
      Het overige verkeer gaat over de zuidzijde van de Gaasperdammerweg over 5 rijstroken ipv 3, een
      maximale benutting.
    D Terwijl het verkeer doorgaat kan in de stroken naast de wisselstrook de tunnel van 2 x 2 buizen
      worden gebouwd. Dit wordt uitgevoerd door de materialen aan (en af) te voeren via werkwegen 
      langs de Gooiseweg. Ook hier wordt op meerdere plekken tegeljkertijd gewerkt.
      Zeer voorlopige planning medio 2016 en gereed medio 2017 (in ruwe form dus puur casco)
    E In alle rust kan de tunnel van binnen worden afgebouwd, asfaltdek, verlichting, beveiliging en
      vooral testen en goedkeuren kan tot 2019 duren, pas als de 4 tunnelbuizen gereed zijn, zal de
      wisselstrook een dak krijgen en worden afgedekt. 
Overige stand van zaken
Het Gaasperdammertunnel park wordt het grootste park van Amsterdam. Waterberging wordt uitgevoerd in Kantershof. In dit gebied moeten de fiets en wandelroutes worden aangepast wat in overleg gaat met de fietsersbond en de bewoners.
De groenverbinding van de oostelijke en westelijke delen van het talud de Gaasperdammertunnel ter hoogte van de aansluiting met de Gooiseweg is onderbroken. Een fiets en wandelroute in dit stuk zit niet in de plannen van de RWS en Emile Jaensch van het stadsdeel is hierover in overleg met de provincie om gelden vrij te maken voor deze verbinding tussen de Gooisescheg en de Diemerscheg.

Er zijn nog geen plannen voor woningbouw in het gebied naast het Gooisewegtracé. De zandvlaktes moeten worden beplant met wilde bloemen mengsels.

Het kabels en leidingenproject is klaar op Huntum en Nellestein en de herinrichting kan daar aanvangen. In Kelbergen gaat het werk door tot april 2016. Kantershof moet nog wachten tot de "langzame" verkeersroutes worden ingevuld.

Herplantplannen vinden plaats vanaf november/december 2015 (uitgezonderd Kelbergen)