Een brug te ver, Anno 2015, Als er al geld is dan komt er alleen een voetgangersbrug van Kantershof naar het Gaasperpark.


Impressie van een mogelijke brug tussen Kantershof en het Gaasperpark,
idee Rijkswaterstaat


Na de RWS presentatie van 21 oktober j.l. bleek dat na de werkzaamheden aan de A9 geen directe verbinding meer mogelijk zou zijn tussen de bewoonde gedeelten van de K buurten en het Gaasperpark. Het terugbrengen van een voetgangers- en fietstunnel is technisch niet mogelijk. Een voetgangers- en fietsbrug op die locatie zou gezien de kosten een "brug te ver" zijn.

Door werkzaamheden aan kabels en leidingen is het voetgangers- en fietstunneltje op het Geerdinkhofpad vanaf april 2014 afgesloten. Deze situatie heeft bewoners bewust gemaakt van de gevolgen die het volledig verdwijnen van deze verbinding naar het park voor hen heeft: hele woonwijken zijn afgesloten van het park. De alternatieve route langs de Provinciale weg is levensgevaarlijk en vormt geen goed alternatief voor de huidige tunnel.

Stadsdeel Zuidoost ziet het probleem van het verdwijnen van de verbinding ook, en wil inzicht in het draagvlak voor een fiets- voetgangersbrug. Bewoners starten daarom een petitie om het draagvlak voor een veilige verbinding naar het Gaasperpark inzichtelijk te maken. De verbinding moet voorkomen dat mensen met honden, paarden, kinderwagens en scootmobiels langs de Provincialeweg moeten lopen met alle risico's van dien.

Rijkswaterstaat geeft aan dat een voetgangers- en fietsbrug technisch mogelijk is. Een brug die toegankelijk is voor scootmobiels, kinderwagens, paarden en honden zou een brug te ver zijn vanwege de te overbruggen hoogte en de ruimte die nodig is voor de hellingbaan.

De stand van zaken op dit moment is als volgt:

Rijkswaterstaat en Stadsdeel Zuidoost hebben n.a.v. gesprekken met bewoners van Kantershof geïnventariseerd op welke wijze een brug zou kunnen worden gerealiseerd. De A9 ligt in 2020 ter hoogte van het Geerdinkhofpad ter hoogte van het maaiveld. Het langs Kantershof te realiseren geluidsscherm en het dak van de langste tunnelbuis steken daarbij 6 meter ‘boven het maaiveld’ uit. Een fietspad kent een maximale hellingshoek van 1 op 25. Daardoor zou er een hellingbaan van 150 meter de wijk in moeten komen om het hoogteverschil te overwinnen. Deze ruimte is er niet.

Een technisch mogelijke verbinding is een voetgangersbrug met trappen (zie bijgaande foto). In het voorbeeld is de brug overigens maar 4,5 meter hoog. Bij Kantershof zouden de trappen dus nog 1,5 meter hoger moeten worden. De trap zou ook voor fietsers toegankelijk kunnen worden gemaakt door middel van een of meer goten aan de zijkant. Voor bijvoorbeeld paarden, scootmobiels, honden en kinderwagens is een trap niet begaanbaar. Voor laatstgenoemde gebruikers zal een brug op deze locatie daarom niet als verbinding over de A9 kunnen dienen.

Indien deze brug wordt gebouwd, kan dit gevolgen hebben voor de privacy van omliggende woningen. Bewoners van de aan de sloot naast de A9 gelegen woningen dienen er rekening mee te houden dat vanaf de brug en trappen zicht op hun huis en tuin is. Mogelijk kunnen aanpassingen aan deze brug de inkijk in tuinen voorkomen.

De initiatiefnemers van de petitie onderzoeken momenteel met RWS en Stadsdeel Zuidoost of andere bruggen technisch mogelijk zijn. Als er inzicht is in de 'meest haalbare brug' wordt de petitie online gezet.

In 2015 zal het stadsdeel het fietspad langs de Provinciale weg verbreden. Rijkswaterstaat maakt geld vrij om in 2015 een voetpad van Kantershof, door de Bijlmerweide naar de brug van de A9 over de Gaasp te realiseren. Voorts wordt bekeken of het fietspad langs de Loosdrechtdreef naar de noordzijde van deze weg kan worden verplaatst zodat dit kan worden aangesloten op de huidige fietstunnel onder de Loosdrechtdreef door richting het Gaasperpark.

Stadsdeel Amsterdam-Zuidoost is een traject gestart om de voetgangersbrug in aanmerking te laten komen voor een subsidie van de Stadsregio Amsterdam. Gelet op de hiervoor genoemde ontwikkelingen is het de vraag of de stadsregio voldoende meerwaarde ziet in het realiseren van een voetgangersbrug op deze locatie.