Bijeenkomsten Rijkswaterstaat Januari 2015

Naar aanleiding van de vergadering van de AGG op 26 November 2014 zijn enige vragen naar voren gekomen die door RWS worden beantwoord en samen met andere informatie zullen worden meegenomen in bijeenkomsten voor alle omwonenden die op 20/21 januari en 27 januari 2015 in het Planetarium worden georganiseerd.

Enkele vragen worden alvast beantwoord en zijn hieronder in vette letters aangegeven.

De vragen en zorgen omtrent de verdere werkzaamheden

Oplevering groen tunneldak: na diverse informatiebijeenkomsten in de afgelopen jaren zijn wij er vanuit gegaan dat Rijkswaterstaat het tunneldak groen oplevert met een landschappelijke inrichting inclusief de te compenseren bomen en struiken. De laatste tijd horen wij daarover andere berichten. Kan door Rijkswaterstaat worden aangegeven hoe en wanneer het tunneldak groen wordt opgeleverd?

IXAS gaat in haar planning ervan uit dat de hoofdrijbanen en parallelbanen van de tunnel in 2020 worden opengesteld voor verkeer. Dat betekent dat in 2021 het dak op de wisselbaan wordt gebouwd en de oude A9 wordt gesloopt, het park wordt gemaakt en alle lokale wegen op de definitieve locatie worden aangelegd. In 2022 worden het park en de lokale wegen overgedragen aan de gemeente Amsterdam die vanaf die datum het eigendom (via recht van opstal), beheer en onderhoud daarvan overneemt.

Bij huidige en toekomstige werkzaamheden maken wij ons zorgen over de verkeersafwikkeling (bijv. bij Karspeldreef).

Borgen van de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden is goed geregeld in het contract. Aan en afvoer mag alleen via de grotere wegen en IXAS legt een werkweg aan langs de bouwkuip die de fiets- voetpaden ongelijkvloers gaat kruisen. Probleem is wel dat in 2016 de S113 aansluiting wordt gehalveerd waardoor vanaf dat moment verkeer van en naar Weesp bij de Gooiseweg de A9 op en af moet. Dat kan, zolang de verbreding van de A1 bij Muiden en de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal nog niet gereed zijn tijdelijk tot meer verkeer op de Langbroekdreef en mogelijk ook op de Karspeldreef leiden. We kunnen in januari daar wel wat dieper op in gaan als dat wenselijk is.

De huidige bewegwijzering voor omleidingen is vaak misleidend. Voor de toekomstige werkzaamheden verzoeken wij Rijkswaterstaat de aannemer zodanig te instrueren dat alleen correcte aanwijzingen voor voetgangers en fietsers op de gele borden komen.

De omleidingsroutes staan dan voor meerdere jaren en moeten dan goed zijn. We willen ons voor de op de borden op te nemen benamingen graag laten adviseren door jullie, de BBK etc. Dit omdat de standaard CROW richtlijnen hierbij soms tekort schieten.

Het schelpenpad bij Kantershof/Provincialeweg is voor de helft modder en dus niet goed beloopbaar. Kan Rijkswaterstaat er op korte termijn voor zorgen dat het pad weer beloopbaar is?

Dit pad hebben we als meerwerk bij VSH besteld voor € 30.000,-. Onderhoud zit daar echter niet bij is omdat het ook maar een tijdelijke voorziening is. Als ik er een nieuwe laag om wil laten storten, dan moet ik dat opnieuw gaan inkopen. Omdat dat de nodige tijd zou gaan kosten en omdat in januari het Geerdinkhofpad tijdelijk weer open gaat, krijg ik daarvoor de handen niet op elkaar helaas.

Informatiebijeenkomsten

Voor de informatiebijeenkomsten zijn de volgende data gereserveerd:

Dinsdag 20ste ‘s avonds
Woensdag 21ste ‘s middags
Dinsdag 27ste ‘s avonds

Op deze bewonersbijeenkomst zullen naast bovenstaande punten de volgende zaken aan bod komen: o Tijdsplanning van de werkzaamheden. o De wijze waarop de heiwerkzaamheden worden uitgevoerd. o Bij de voorbereidende werkzaamheden (vervanging kabels/leidingen) was vanuit de AGG aangegeven dat elektrische pompen en aggregaten de minste overlast zouden geven. Toch wordt er gewerkt met diesel apparaten. Wij verzoeken Rijkswaterstaat/IXAS om bij toekomstige werkzaamheden te kiezen voor apparaten die voor de bewoners de minste geluidsoverlast en luchtverontreiniging geven. o Overzicht onderdoorgangen: Bij de communicatie tot nu toe richting bewoners wordt alleen een melding gedaan wanneer een onderdoorgang dicht bij hun huis wel of niet open is. Graag in het vervolg uitgebreider communiceren over alle onderdoorgangen zodat bijv. fietsers ook op de hoogte zijn hoe het met de andere onderdoorgangen gesteld is. Zij maken immers niet alleen gebruik van de onderdoorgang vlak bij hun huis. o Duidelijk maken hoeveel overlast omwonenden zullen ervaren van de toekomstige werkzaamheden (heien, bouwverkeer etc.). o Wat zijn de compensatiemogelijkheden die aan bewoners kunnen worden gegeven bij grote overlast? Zijn er naast bijv. hotelbonnen ook financiële compensatiemogelijkheden? o Opnemen schadegevallen en uitbetalingen voor herstel van schade aan eigendommen van bewoners. Hoe verloopt de procedure? Ook ten aanzien van de schades die ontstaan zijn tijdens de huidige voorbereidende werkzaamheden?