Automobilist de klos in Randstad



Vliegsporen boven Huntum op 6 januari 2015 's morgens

Uit de Telegraaf van 6 januari 2015:

Wethouders in de Randstad openen de aanval op de automobilist. Door meer trajectcontrole en hogere parkeertarieven wil men de luchtkwaliteit verbeteren. Dat bepleit de Amsterdamse milieuwethouder Abdeluheb Choho (D66), mede namens zijn collega-bestuurders in Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Vooral de gewone automobilist die zich elektrisch of hybride rijden niet kan veroorloven, moet bloeden. Het links-liberale kwartet verzoekt staatssecretaris Mansveld (Milieu) om verregaande maatregelen om de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht naar beneden te krijgen. De nieuwe normen halen ze anders niet.

Wat heeft de foto van de condenssporen te maken met het waanzinnige plan van de politiek. Op deze foto zien we 21 vliegtuigsporen. Per condensspoor is er een start of een landing van een vliegtuig zichtbaar. Alleen al tijdens de start of de landing stoot een vliegtuig gemiddeld zoveel stikstofdioxide uit dat een auto (benzine euronorm 5) daar acht keer mee rond de wereld kan rijden. (eans.net) Ofwel die 21 condensstrepen tijdens het spitsuur 's morgens staan voor 6720000 kilometer autoverkeer.

Per dag zijn er 1200 vliegtuigbewegingen op Schiphol dat is equivalent aan 384 miljoen kilometer autoverkeer.

Van de 5 miljoen forensen die Nederland telt werken 4 miljoen in de gemeente waar men woonachtig is. De gemiddelde afstand die een forens aflegt is ongeveer 23 kilometer (bron treinreiziger.nl).
60% van de forensen pakt de auto, dus dagelijks (5 dagen in de week) rijden er in heel Nederland 3 miljoen automobilisten gemiddeld 46 kilometer en zijn verantwoordelijk voor een derde van de stikstofdioxide uitstoot in vergelijking tot het (dalende en vertrekkende) vliegverkeer.
En dan te bedenken dat alle 7 miljoen auto's in Nederland gemiddeld 37 km per dag rijden, 260 miljoen kilometer totaal.
De 1200 vliegtuigbewegingen (vluchten) produceren gedurende de gehele vlucht (boven de randstad) met elkaar boven heel Nederland minstens 5 keer zoveel stikstofdioxide. Voor alleen de randstad is het effect van de luchthaven minstens 10 keer zo groot als het autoverkeer in de randstad

Dus terwijl u de parkeermeter vult, of het kastje van de trajectcontrole boven u hoofd ziet langsflitsen, kijk dan ook even naar die vliegtuigsporen in de lucht en denk maar dat het slechts rook is, net als uw zuurverdiende salaris dat ook in rook op gaat aan de plannen van de politici. Laten ze niet alleen de autobezitter uitmelken, maar vooral kijken naar Schiphol en de industrie. (helaas, Amsterdam is voor 20% eigenaar van Schiphol)

Natuurlijk, de vervuiling van de auto vindt plaats op de straat waar je langs loopt of woont en is dichtbij. De industrie, luchtvaart en zeeschepen zijn de grootste vervuilers. De auto scoort ook een beetje, (vooral het vrachtverkeer) wat vooral zichtbaar is op onderstaande kaart.



NO2 concentratie Nederland 2013, Let vooral op de concentratie in gebieden waar weinig verkeer is en de hoge concentraties in (juist ja) Rotterdamse haven en Schiphol)

Een dag later komt Schiphol naar buiten met de wens 4 banen tegelijkertijd te willen gebruiken en het aantal vliegbewegingen te verhogen naar 1900 starts en landingen per dag.
Ter compensatie vindt het stadsbestuur dat de maximum snelheid binnen de A10 ring naar 30 km/u moet worden verlaagd om de vervuiling tegen te gaan.

De grote vervuilers kunt u volgen op De Luchtkwaliteit NO2 in Europa
en natuurlijk kunt u zelf vergelijkingen maken op het luchtmeetnet (geduld site is traag)