Informatiebijeenkomsten voor omwonenden


Lammert Postma (RWS) en Malou van der Pal (IXAS) presenteren de show ........

De AGG was ruim vertegenwoordigd op de informatiebijeenkomsten van IXAS, het bouwconsortium en RWS. Drie uitstekende presentaties voor iedere keer een goed gevulde zaal. De eerste dag trok ongeveer 140 bezoekers, de woensdagmiddag was goed bezocht met ruim 150 toehoorders en de laatste dinsdag vonden zeker 160 mensen hn weg naar het congrescetrum "het Planetarium".
Na een introductie van Marcel Floor van RWS, kregen Lammert Postma (RWS) en Malou van der PAL (IXAS) de gelegenheid hun verhaal te vertellen over de stand van zaken en alles wat er nog komen gaat. Vooraf en na afloop van de presentaties was er ruim de gelegenheid om vragen te stellen en in detail in te gaan op bepaalde zaken bij de zeer duidelijk informatieborden en de ruim 25 andere medewerkers van het project.


.... voor een publiek van 145 omwonenden en 25 medewerkers van RWS, IXAS en het Stadsdeel

De eerste presentatie behandelde in het kort het gehele proces en de geschiedenis van de Gaasperdammerweg. De stand van zaken rondom het "kabels en leidingen" deel en de schaderegelingen, kosten en kansen van het project.
Op dit moment liggen de werkzaamheden op planning. Alleen de werkzaamheden aan Het Kelbergenpad lopen iets uit.
De kansen voor het projest zijn: de Rondleidingen, Het uitkijkplatform, Bijeenkomsten, Stageplekken voor ROC's en de promotie van de Beta-vakken.
RWS zal speciale aandacht beseden aan communicate, hinderbeperking, bouwbrieven en gesprekken met omwonenden en bedrijven.
In het kort: Tussen Huntum en Maldenhof gaat het fietspad onder de tunnel in februari weer open.
Kelbergen moet nog wachten tot maart met werkoverlast tot april i.v.m. het verleggen van het vuilwaterriool.
In februari en maart vindt de bomenkap plaats t.b.v. de bouwwegen en aanleg van de bypasswegen en wisselstrooksleuf.
Voor schademeldingen kunt u terecht op de website (bezoekerscentrum RWS) om een formulier te downloaden en altijd blijft nummer 0800-8002 actief voor telefonisch contact.




Plannen voor het jaar 2015 Uitleg boven van toepassing op onderstaande tekening

Malou van der Pal geeft daarna een uitstekende presentatie met commerciële aspecten die de bezoeker het idee geeft dat we heel blij moeten zijn met dit fantastische project. Het "kort maar hevig" dreunt nog na met een glimlach op de lippen van de toehoorders die denken "vluchten kan niet meer".
Het samenwerkingsverband van Heymans, Ballast Nedam, Fluor en de bankencombinatie 3i, tezamen IXAS gaat volgens bepaalde principes aan de slag:

                GO! IXAS                 ofwel Geen Ongevallen bij IXAS
                KORT Maar HEVIG          effectief en snel werken.  1 jaar Bypass plus wisselbaan en 1 jaar tunnel in ruwbouw 
                TIJDELIJK is DEFINITIEF  zo min mogelijk tijdelijke infrastructuur
                VOL HEEN en VOL TERUG    terugdringen aantal transportbewegingen door zo weinig mogelijk lege wagens toe te staan
Er komt een kleine noodweg aan de zuidzijde van het tracé bij het spoor en de wisselstrook van de nieuwe tunnel (de wisselbaan) wordt een tijdelijke noodweg aan de noordzijde,
IXAS bedrijven hebben ervaring in de A4 landtunnel en de tunnel in de A2 door Maastricht. Totaalproject bij ons, 3 km tunnel, 9 km snelweg, parkaanleg van twee maal de grootte van het Vondelpark. IXAS is verantwoordelijk voor:
 
               D                    Design   Ontwerp
               B                    Built    Bouw
               F                    Finance  Voorfinanciering tot uiteindelijke oplevering 
               M                    Maintain Onderhoud van de weg voor 20 jaar
In het nederlands dus een OBVO project, met dien verstande dat het onderhoud van het park door het stadsdeel wordt uitgevoerd.

Opgesomd worden de enorme hoeveelheden te verzetten materiaal (zie "hoe wordt de tunnel gebouwd") en de tijdelijke geasfalteerde bouwwegen en hoe de weg naar het noorden verschuifd.

Profieldoorsnede oude weg boven en de nieuwe weg naar het noorden opgeschoven, onder

Eerst wordt de wisselbaan als open wegdek aangebracht, als hier verkeer doorheen kan (één baan) dan wordt op de Gaasperdammerweg het HRL deel nuttig gebruikt en uitgevoerd met 3 banen in de richting Diemen en 2 banen richting A2. Er komen tijdelijke geluidsschermen om de wisselbanen. Bij Kantershof worden al vroeg in het project de definitieve geluidsschermen aangebracht. Aan de Noordkant van de weg zijn de geluidsschermen essentieel en aan de Zuidkant blijft het bestaande scherm onaangetast


Toegangspoorten bouwterreinen en in donkergrijs de bouwwegen rondom knooppunt Gooiseweg

De bouwwegen worden geasfalteerd om hinder tegen te gaan en het verkeer wordt centraal gecoordineerd. Sluipverkeer door wijken mag niet en er wordt alleen van S wegen (hoofdwegen) en bouwwegen gebruik gemaakt.

Door effectief en centraal geregeld te werken hoopt men het bouwverkeer van het geplande aantal van 250.000 bewegingen te halveren.



Bouwwegen en poorten rondom knelpunt bij de rivier de Gaasp, hier komen de zandtransporten aan


Overlast en planning

Tijdens de bouw van 2015 tot 2020 zullen een aantal fietspaden en doorgangen afgesloten worden. Soms worden verbindingen tijdelijk gesloten en weer opengesteld. Er komt een duidelijke richtlijn en informatie en bewegwijzering.
De meeste overlast wordt verwacht van :
               Het intrillen van Damwanden
               Heien van stalen palen (worden gevuld met bewapening en beton)
               Grondverzet
               Pompen  
Heiwerkzaamheden worden uitgevoerd met isolerende mutsen rondom de installatie om geluid in te dammen.



Onder of Over de Weg (OW) 11 t/m 4, de groene doorgangen blijven zo veel als mogelijk open, de andere doorgangen worden over het algemeen per oktober 2015 afgesloten.



Detail van doorgangen 2 t/m 4, OW1 is de provinciale weg langs de Gaasp die open blijft.

Planning

               februari 2015          groen en bomen verwijderen
               juni     2015          start spoor- en metro kruizingen
               augustus 2015          start bypasswegen  en wisselbaan
               mei      2016          wisselbaan en bypass gereed
               juli     2016          start afgraven talud en tunnelbouw civieltechnisch
               juli     2017          tunnel in ruwbouw gereed
               juli     2017          start afbouw, inrichten, knooppunten aansluiten en testen
               juli     2020          gereed en openstellen tunnel voor het verkeer, wisselstrook afsluiten
               juli     2020          afgraven oude talud, inrichting park
               medio    2021          opleveren park in eenvoudige afbouw, overdracht aan stadsdeel
               medio    2024          openstellen wisselbuis na oplevering Amstelveen deel van de A9 tunnel aldaar


Uiteindelijke oplevering park op het tunneldak