Het aanbrengen en boren van de schroefpalen



De bouwafslag van de Gaasperdammerweg naar de boorlocatie van spoorkruizing.

Er worden heipalen geboord en je hoort er haast niets van, het is dat de bouwers stalen buizen moeten vervoeren, lassen en in positie moeten brengen waardoor er regelmatig "klokgelui" te horen is. Er valt wel eens wat en dat dringt aardig door in de wijk. Het boren zelf geeft wat gebrom en is dichtbij voelbaar. Maar duizenden malen beter te verdragen dan het gedreun van het ouderwetse heiwerk.

Welke materialen er precies worden gebruikt weet ik niet, maar de uileg op deze pagina geeft een mogelijke bouwmethode.

Onderstaand een boorinstallatie met een boorbuis en schroefkop in de aanslag, klaar om te boren.....



Hydraulische boorinstallatie met een schroefpaal en schroefkop.

Op de bouwplaats worden de boorpalen, grote stalen buizen, aaneen gelast totdat de juiste lengte is bereikt.



Stalen buis wordt naar de lasplek gebracht.



En daar verlengt met een andere buis totdat de juiste lengte is bereikt.

Op de bouwplaats is het een georganiseerde chaos. Zonder bouwtekening is het moeilijk een lijn te zien in de geboorde palen en de nog te boren palen, uiteindelijk moet er onder de vier bestaande sporen van trein en metro en uitbreiding komen van bypass verbinding en de toegang tot de tunnel.



Bouwlocatie bij Holendrecht West.

Dieselaggregaten en bouwkeet staan aan de Zuidwestkant van het spoortracé en geven geen overlast voor de omwonenden.
Na het boren wordt beton via de slang in de boorpaal gebracht.



Boorinstallatie klaar voor het eerste stukje.




En na de eerste meters, moet de houder weer omhoog worden verschoven voor de volgende meters.