Oude koeien, een professor en lege snelwegen

Fundamentalisme is een remmende factor op de ontwikkeling. Het dagblad Trouw was in het verleden toen er veel files stonden voorstander van het verbreden van wegen. Dat was in de tijd dat de AGG nog aandrong op vermindering van het verkeer door thuiswerken, poulen en beter OV. De laatste jaren haalt Trouw alles uit de kast om maar aan te geven dat verbreding van snelwegen niet meer nodig is. Ieder jaar komt er wel weer een "deskundige" tevoorschijn die het allemaal weer beter weet. Wat wij al vertelden en wat milieubewegingen al eerder wisten wordt nu door een professor bevestigd. Je vraagt je af wat de studenten dan voor een verwrongen beeld van de werkelijk krijgen voorgeschoteld. De AGG heeft altijd aangedrongen op de lokale funcie van de Gaasperdammerweg en op de ondertunneling van de weg indien deze te veel verkeer te verwerken zou krijgen. 130000 voertuigbewegingen per dag passen krap op een 2x3 baans weg en dat ligt boven ons acceptatieniveau. Dat het Rijk meteen grof geschut inzet en uitbreidt naar tien rijstroken heet een "voorbereiding op de toekomst" Voor Trouw, het behoudende soms dubieuse magazine van een uitstervend medium is deze uitbreiding niet nodig. Trouw doet voorkomen dat het verkeer alleen maar afneemt en gaat voorbij aan de op- en neergaande economie en het naijlend effect daarvan op de verkeersintensiteit. En de professor denkt nu heel anders dan een aantal jaren geleden. Zelf betrokken bij de totstandkoming van het SAA project, nu tegenstander van de weguitbreidingen, wellicht ligt er toch nog een landelijke politieke carrière voor hem in het verschiet.

Het besluit van het reeds aanbestede project is echter onherroepbaar en Nederland krijgt eindelijk de snelwegen waar Ingenieur Cornelis Lely al van droomde.

Zie ook Dit artikel uit de volkskrant van 2013 en vraag je af of de journalist hier niet oude koeien uit de sloot haalt

Het artikel van 3 augustus 2015

Peperdure A9 wordt leger en leger

Verdubbeling en ondertunneling lijken steeds meer achterhaald maar kunnen niet worden afgeblazen
Dagblad Trouw, Alwin Kuiken

Het is een van de duurste nog te verbreden snelwegen van Nederland, toch reed er ook in 2014 veel minder verkeer over de A9 ten oosten van Amsterdam dan voorspeld. Minister Schultz heeft in 2011 700 miljoen uitgetrokken om deze Gaasperdammerweg van vier naar tien rijstroken te verbreden. Maar de hoeveelheid verkeer blijft al jaren fors achter bij de verwachting. Bij een prognose van 168.000 voertuigen per dag, zou het project rendabel zijn. Maar dat eindbeeld wordt elk jaar onwaarschijnlijker. Al jaren rijden er per dag een kleine 60.000 voertuigen over het tracé. Terwijl de totale verkeersintensiteit in Nederland vorig jaar toenam, reden er vorig jaar zelfs 700 voertuigen per dag minder over de A9 dan in 2013. Vorig jaar is de prognose voor 2030 al tot 130.000 verlaagd, inmiddels is dat tot 127.000 bijgesteld. Het project maakt deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), met ruim vier miljard het grootste en duurste weguitbreidingstraject van Nederland. De relatief korte A9 door Amsterdam-Zuidoost is zo prijzig, omdat drie kilometer overdekt wordt met een park, waarvoor Nederlands langste landtunnel nodig is. Volgens Rijkswaterstaat reden hier in 2014 minder auto's omdat de A10-Oost inmiddels iets is verbreed. Een deel van het verkeer zou deze route hebben verkozen.

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, was destijds betrokken bij de kosten-batenanalyse die ten grondslag ligt aan het project. Volgens hem gaat Rijkswaterstaat aan de kern van het probleem voorbij. "Waarschijnlijk worden die prognoses nooit gehaald. We hebben de crisis gehad, men werkt vaker thuis, de bevolking groeit minder hard en jonge mensen laten de auto staan. Het hoogtepunt van de belasting van onze wegen komt mogelijk eerder en ligt op een lager niveau dan wat bij het maken van de plannen werd gedacht. Het zou me niet verbazen als je op twee keer drie rijstroken uitkomt als je de plannen opnieuw zou uitrekenen. Ik denk dat tien stroken nooit nodig zullen zijn."

Volgens Van Wee kunnen de tegenvallende verkeersstromen deels verklaard worden door de achterblijvende groei van Almere. De uitbreiding van die stad naar 350.000 inwoners in 2030 is een van de pijlers onder de uitbreiding. Vanwege de crisis is dit idee een paar jaar geleden al losgelaten. In 2013 vertrokken zelfs meer mensen uit Almere dan dat er zich vestigden. De weguitbreiding (deels) terugdraaien, lijkt vrijwel onmogelijk. Medio vorig jaar werd de verbreding en overkapping van Gaasperdammerweg gegund aan een aannemerscombinatie met daarin onder meer Ballast Nedam en Heijmans. Al het hele jaar zijn voorbereidende werkzaamheden in volle gang. Volgens Van Wee is een aanbestede weguitbreiding in Nederland nog nooit om deze reden teruggedraaid.