Lawaai, foto's en klachten



Geluidsoverlast op 15 augustus. Er worden continue damwanden ingetrilt
Soms indien er harde voorwerpen (boomstronken, stenen ed) worden aangeboord kan dat lijden tot ernstige overlast.
Meestal gaat een damwand er makkelijk in maar vaak ook niet. In bovenstaande grafiek zien we de geluidsdruk
in dBA. Om iets over 7 uur 's morgens wordt de 65 dBA bereikt. Om 20:30 's avonds is dat 72 dBA.

De geluidsmeter staat op Huntum, hemelsbreed op 370 meter van het werkgebied. Op afstanden van 45 meter van het trilblok 28RF van de fabrikant ICE kan de geluidsdruk oplopen tot 90 dBA en de werkers moeten rekening houden met pieken van 135 dBA

Het is begonnen, bomen zijn gerooid, er worden bouwwegen aangelegd en de eerste echte overlast wordt gevoeld. Afgelopen weekeinde is IXAS begonnen met het intrillen van damwanden bij het Spoor Utrecht - Amsterdam.

Ondanks alle informatie van IXAS, Rijkswaterstaat en de AGG krijgen we nog mailtjes van mensen die zich afvragen wat er aan de hand is en die niet wisten dat er in het weekeinde wordt doorgewerkt. Ik sprak zelfs iemand die in Holendrecht Oost woonde en zich afvroeg wat "ze" toch allemaal doen bij de snelweg? en wat te denken van mailtjes met als titel, geteisem, zijn ze nou helemaal, ik wordt gek.....
Klagen bij de AGG helpt niet, Het klachtennummer van RWS is het enige aanspreekpunt 0800-8002

Zie ook de bouwbrief van IXAS over de werkzaamheden aan de spoorkruizing

Trillen is na heien de makkelijkste methode, bij zware gronden wordt er soms statisch geperst, maar dit is een kostbare methode. Bij ernstige overlast en veel klachten zijn er dus wel geluidsarmere oplossingen.



Het Trilblok (sorry, even draaien)



De damwanden liggen klaar



De hijskraan tilt het trilblok op de damwand, oordoppen in en trillen maar
Deze ging er trouwens bijna geluidloos in, en ook erg snel


N.B. Naar aanleiding van deze pagina heeft IXAS een onderzoek ingesteld naar de oorsprong van de trillingen en de overlast. Het bleek dat de lokatie met de ernstigste overlast boven een gebied lag waar tijdens de eerste grondwerkzaamheden in het kader van de bouwrijp maken van de Bijlmer, hier puin in een sloot is gedumpt. De sloot, een overblijfsel van een veenafwatering, is dichtgestort met puin afkomstig van de gesloopte boerderijen uit het gebied. Sommige damwanden moesten door dat puin heen, wat de ernstige trillingen veroorzaakte.
Naar boven     Home     Actualiteiten     Volledig scherm