Fotoreportage na een week intrillen van de damwanden

5 september 2015

Het was me het weekje wel op Huntum, waar we de primeur mochten beleven van het intrillen van de eerste damwanden ten behoeve van de wisselbaan aanleg van de Gaasperdammertunnel. Na een enorme omweersbui op de maandagmorgen vroeg ontdek je dat er weer meer vliegtuigen overkomen en als klap op de vuurpijl worden de eerste damwanden gepulst. Met af en toe pieken van 85 dBA en een daggemiddelde van leq dag 69,3 dBA zit het geluidsniveau ver boven de acceptabele grens voor een woonwijk. Gelukkig is het slecht weer met veel regen en kunnen de ramen dicht, maar een pretje is anders.
Naast geluidsoverlast is een intrilblok ook in staat de grond in beweging te brengen met als gevolg dat in het huis diverse zaken gaan meetrillen. Stukken stuc vallen uit de muren en de plafonds en glaswerk moet worden beveiligd tegen breuk. Het is nog net geen Groningen omdat onze huizen een aan bevingen aangepaste fundering hebben. Maar hier en daar verzakt en verschuift er wel het een en ander. Wij in de randstad en zeker zij die wonen naast een snelweg in aanbouw kunnen met recht zeggen dat er zeker iets boven Groningen gaat. Wij hebben niet alleen last van bevingen, maar ook van vervuiling, lawaai van vliegtuigen, auto's en machines en vooral van mensen die zonodig naar concerten moeten gaan, naar Schiphol of voetbalwedstrijden of naar hun werk. Kortom er gaat niets boven Amsterdam Zuidoost.

Het plaatsen van damwanden gaat nog even door op Huntum. Half september komt het gedeelte tussen Gooiseweg en Kromwijkdreef aan de beurt voor een onprettige massage tussen 07:0 uur en 19:00 uur.



Plaatsten van de damwand, voorzichtig in de bestaande wand plaatsen



En laten zakken, als alles goed gaat zit de wand vast aan de reeds ingetrilde plaat



En trillen maar, zo die zit er weer in



Het resultaat na één week trillen er ligt al een stuk van de tunnel!

Als er niet wordt getrild, dan wordt er wel gepiept, vrachtwagens en bulldozers, kranen en shovels rijden op en neer, versnipperaars verwerken de laatste groenresten. Er worden damwanden aangereden en zand en grind verplaatst en allemaal moeten ze piepen.
Zie ook de noodzaak van het gepiep op de veiligheidspagina van Heijmans



Viaduct tussen Huntum en Maldenhof in het Bijlmerpleinpad, Het wegdek is uitgegraven



Ruud de Rooipad (de poeltjes) is verdwenen, verharding is aangebracht, wachten op de asfalteermachine



Talud ter hoogte van het Mandelapark