IXAS voortgangsbericht nummer 6, Huntumdreef en metrolijn Gaasp, Geerdinkhofpad langer open



Aanleg bouwweg en depot Mandelapark bij Huntum



Aanleg bouwweg en depot Mandelapark bij Huntum

Damwanden trillen omgeving Huntum, Huigenbosch

IXAS is op 1 september gestart met het eerste onderdeel van de aanleg van de tunnel: het aanbrengen van de damwand voor de middelste tunnelbuis. We maken als eerste het wegdek van de middelste tunnelbuis: in de toekomst wordt dit de wisselbaan. Deze wisselbaan wordt vanaf maart 2016 gebruikt voor snelwegverkeer. De wisselbaan ligt aan de noordkant van de huidige A9, maar dan een stuk lager dan de huidige snelweg.

Om de wisselbaan aan te kunnen leggen, moeten we aan de noordzijde van de A9 de terp afgraven. Om de huidge A9 stabiel te houden, brengen we daarvoor eerst een damwand aan. Het aanbrengen van de damwand geeft geluid en trillingen. De damwanden voor de middelste tunnelbuis worden over bijna het gehele tunneltracé aangebracht. Het deel tussen de Huntumdreef en de oprit van de Gooiseweg is als eerste aan de beurt. Op 1 september zijn we gestart ter hoogte van de Huntumdreef. Eind oktober komt de damwandheistelling aan bij de oprit van de Gooiseweg.

De trillingen zijn oorverdovend en bereiken een geluidsdruk van soms wel 83 dBA (bij de woningen op Huntum en Huigenbosch), Boven elke acceptabele norm, maar de bewoners hebben geen keuze De trillingen zouden op de schaal van Richter meetbaar kunnen zijn maar zitten in een onmeetbaar frequentiegebied om als aardbeving geregistreerd te kunnen worden. Rustig wakker worden is er niet meer bij, voor de werkenden minder vervelend, als ze om 7 uur op moeten staan, maar de gepensioneerden moeten hun dag en nachtritme maar aanpassen. Met open ramen slapen is geen optie meer.

Zie ook de pagina op het bezoekerscentrum van RWS.

Geerdinkhofpad langer open

Op 7 september zou het Geerdinkhofpad definitief dicht gaan. Het nieuwe fietspad langs de Provinciale weg zou dan klaar zijn en dus weer open gaan. Door uitloop van werkzaamheden aan kabels en leidingen onder het nieuw aan te leggen fietspad van de Provinciale weg, kan deze nog niet opengesteld worden. Het Geerdinkhofpad blijft daarom wat langer open.

De wisseling van de fietspaden vindt nu eind september plaats. De vooraankondigingsborden er over aan het Geerdinkhofpad zijn al geplaatst.

Ook het Kelbergenpad en het Reigersbospad blijven langer open. Het Kelbergenpad blijft open tot medio november. Het Nellesteinpad blijft tot dan gesloten. Het Reigersbospad blijft open tot medio oktober. Dit betekent dat het Bijlmerpleinpad tot die tijd dicht blijft.

Metrolijn Gaasp

IXAS is inmiddels ook gestart met het aanpassen van de kruising metrolijn Gaasp – A9. We doen hier hetzelfde als bij de spoorlijn Amsterdam – Utrecht: we maken een extra onderdoorgang onder het metrospoor door op de plek waar in de toekomst de tunnel komt te liggen. Net als bij het spoor werken we bij de metrokruising veel 's nachts. Het gaat dan om werkzaamheden die dicht bij de metrosporen uitgevoerd moeten worden. Dit mag alleen als er geen metro's rijden, dus 's nachts.

De nachtwerkzaamheden starten in de nacht van 7 op 8 september. In de periode tot half oktober wordt op deze plek regelmatig 's nachts gewerkt. We maken dan de fundering van de nieuwe onderdoorgang. In de periode van 17 oktober tot en met 26 oktober rijden er beperkt metro's. In deze periode nemen we een deel van de rails weg, plaatsen we de nieuwe spoordekken op de eerder gemaakte fundering en herstellen we het spoor weer. In deze periode brengen we ook enkele damwanden aan.
De nachtwerkzaamheden zijn vervelend voor omwonenden. Bewoners van de wijk Nieuw-Kempering zijn daarom de afgelopen periode uitgebreid over de werkzaamheden geïnformeerd.



In het Bijlmerpark, bij de Gooiseweg vindt de constructie plaats van de spoorbrug die onder
het viaduct van de Kromwijkdreef moet worden geplaatst