Voortgangsbericht IXAS # 11




Nieuwe oprit S112 Gooiseweg klaar

Om ruimte te maken voor de bouw van de tunnel worden de noordelijke op- en afrit S112 Gooiseweg verlegd. De op- en afrit komen meer richting de stad te liggen. Zaterdagochtend 31 oktober vroeg werd de nieuwe oprit S112 opengesteld voor verkeer. De nieuwe oprit ligt hoger dan de oude: acht meter boven het naastgelegen Nelson Mandelapark. Dit is nodig omdat de oprit over de nog te bouwen tunnel en over de bouwwegen heen moet. De hoogte van de nieuwe op- en afrit vormen tegelijkertijd een natuurlijke afscherming tussen de werkzaamheden aan de bouw van de tunnel en de wijken ten noorden van de A9.
De nieuwe afrit ter hoogte van de wijk Kelbergen wordt nu aangelegd.

A9 Omgevingspanel weer online

IXAS roept omwonenden van de A9 op om lid te worden van het A9 Omgevingspanel. Dit panel geeft twee keer per jaar haar mening over de mate van hinder die wordt ervaren en de communicatie over de werkzaamheden. De eerste meting was in juli. Op vrijdag 6 november start de tweede meting. Wilt u uw mening geven tijdens deze meting? Meld u zich dan aan op www.omgevingspanel.nl U krijgt dan per mail een uitnodiging om mee te doen.

IXAS gebruikt de resultaten van het onderzoek om zaken te verbeteren. Ook bedrijven, scholen en zorginstellingen kunnen meedoen aan het panel. Bent u lid, dan krijgt u de resultaten van het onderzoek per mail.

Stand van zaken damwanden

De damwandstelling die bij de wijk Nieuw Kempering stond, is klaar. Er staat nu nog op één locatie een damwandstelling die damwanden aanbrengt voor de wisselbaan: tussen de Kromwijkdreef en de lus van de oprit S113 naar de A9. Op dit stuk zit er veel puin in de grond, waaronder betonblokken met een doorsnede van 1 meter. Het is daarom bij sommige planken nodig om de plank te heien in plaats van te trillen. Dit geeft minder trillingen, maar wel meer geluid.


Heistelling bij Kelbergen

Vorige week is IXAS gestart met het tweede onderdeel van de wisselbaan: het aanbrengen van de heipalen. De heipalen voor de wisselbaan worden over bijna het gehele tunneltracé aangebracht. De eerste heistelling startte ter hoogte van de wijk Huntum. Eind deze week komt de tweede heistelling aan: deze brengt de palen aan tussen het Kelbergenpad en het Nellesteinpad.

Heien geeft hinder. Een zwaar heiblok slaat op de bovenkant van de metalen heipalen om de paal de grond in te brengen. Dit maakt veel geluid. Om de geluidshinder te verkleinen, brengen we een mantel aan om het heiblok. Door het heiblok in te pakken, wordt een deel van het geluid geabsorbeerd. Overigens heeft IXAS al in het maken van het ontwerp voor de tunnel rekening gehouden met de omgeving. Door de tunnel minder diep te maken, zijn er veel minder heipalen nodig. Alleen de planken die met trillen niet door de puinlaag heenkomen, worden geheid. Eind november is deze laatste damwandstelling ook klaar. In de volgende stap graven we ten noorden van de damwand de terp af. Hier leggen we vervolgens de wisselbaan aan. In 2016 brengt IXAS een tweede rij damwandplanken aan.

Eerste dek spoorkruising ingeschoven

Al sinds mei werkt IXAS aan een nieuwe onderdoorgang onder de spoorlijn Amsterdam – Utrecht. De afgelopen maanden bouwden we aan weerszijden van het spoor twee grote spoordekken. Afgelopen weekend, toen de treinen buiten dienst waren, is het eerste dek onder het spoor geschoven. Dit was een spannende klus. De treinen moesten op maandagochtend weer rijden en dat is gelukt. Er werd dus met een strakke planning gewerkt. In het weekend van 15 en 16 november schuiven we het tweede (en ook laatste) dek onder het spoor.




Foto's overgenomen uit de originele bouwbrief van IXAS

Heeft u klachten geef deze dan door aan Rijkswaterstaat tel. nr: 0800-8002 of e-mail: 08008002@rws.nl