Voortgangsbericht IXAS #13 Herinnering: Aanstaand weekeinde Gooiseweg dicht. Om tijdens de bouw van de tunnel de Gooiseweg te kunnen blijven gebruiken, moet de kruising van de Gooiseweg met de A9 worden aangepast. Er komt een hulpbrug voor auto- en vrachtverkeer en zowel de noordelijke als de zuidelijke op- en afritten worden aangepast. Het aanpassen van de kruising gebeurt in de maand november. In nieuwsbrief #10 informeerden we u hierover. Als gevolg van de werkzaamheden is van vrijdagavond 20 november 22.00 uur tot maandagochtend 23 november 05.00 uur de Gooiseweg afgesloten tussen de Karspeldreef en de Valburgdreef. Ook de op- en afritten S112 zijn allemaal dicht. Dit weekend wordt er dag en nacht aan de Gooiseweg gewerkt. Laatste Weekend werk Metrokruizing IXAS rondt aankomend weekend de werkzaamheden aan de metrokruising af. Eerst slijpen en verwijderen van de sporen. Vervolgens halen we de ballast weg en schuiven we de laatste drie dekken die onder het spoor komen in. Daarna brengen we de ballast weer aan en bouwen we het spoor terug. Bij de voorbereidingen van dit werk constateerden we dat een aantal damwandplanken nog niet diep genoeg in de grond zit. Deze brengen we op zaterdagochtend 21 november op diepte. Om 10.30 uur starten we met het intrillen. Om 12.00 uur ronden we deze werkzaamheden af. Door dit werk later in de ochtend te plannen, hopen we de overlast voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken. In de nacht van zondag op maandag wordt het spoor geïnspecteerd. Dan zit ons werk aan het metrospoor erop. Oprit S113 richting Haarlem definitief dicht Op dinsdag 1 december gaat de oprit S113 richting Haarlem en knooppunt Holendrecht definitief dicht. De oprit ligt op de plek waar de tunnel komt. Autoverkeer vanuit omliggende wijken dat gebruik maakte van deze oprit, wordt omgeleid naar de S112. De omleidingsroute loopt via de Kromwijkdreef, Karspeldreef en Gooiseweg. De afrit S113 Weesp voor verkeer komende uit Diemen, blijft wel open. Deze wordt in 2016 verplaatst om ruimte te maken voor de tunnelbouw. Heipalen bij Laag Kralenbeek en Nieuw Kempering IXAS maakt als eerste onderdeel van de tunnel het wegdek van de middelste tunnelbuis: in de toekomst wordt dit de wisselbaan. Deze wisselbaan wordt vanaf maart 2016 gebruikt voor snelwegverkeer. Een belangrijk onderdeel van de wisselbaan zijn de heipalen die de fundering vormen. De heistelling voor het aanbrengen van deze heipalen is 9 november gestart ter hoogte van het Kelbergenpad en is nu dicht bij het Nellesteinpad. De stelling werkt langs de A9 richting de Kromwijkdreef en start binnenkort bij de wijk Nieuw Kempering. Omdat we hier erg dicht bij de naastgelegen woningen werken, passen we daar onze werktijden aan en zijn we bezig tussen 08.00 tot 17.00 uur. Om de geluidshinder te verkleinen, brengen we een mantel aan om het heiblok. Door het heiblok in te pakken, wordt een deel van het geluid geabsorbeerd. Iets leuks Omdat in het laatste weekend van november heel wat staat te gebeuren, geven Rijkswaterstaat en IXAS u de kans om 28 of 29 november iets leuks te doen. Met het Bijlmer Parktheater en speelparadijs Ballorig (ondertussen volgeboekt) hebben we een programma gemaakt. Daarnaast geven we met Rijkswaterstaat uitleg over de werkzaamheden. Er zijn nog plekken beschikbaar! Meld u voor 22 november aan via www.programmasloopweekend.nl. Proefdamwanden in sloopweekend Van vrijdagvond 27 tot en met maandagochtend 30 november werkt IXAS over een langer deel van de A9. De A9 richting Amersfoort is van vrijdag 27 november 22.00u tot maandag 30 november 05.00u afgesloten vanaf knooppunt Holendrecht tot knooppunt Diemen. Verkeer wordt omgeleid via borden boven en langs de weg. Op zaterdag slopen we verschillende kunstwerken van de zuidelijke rijbaan van de A9. Gedurende het hele weekend asfalteren we de tijdelijke zuidelijke rijbaan, zodat op maandag het verkeer weer gewoon van de snelweg gebruik kan maken. Meer informatie over het sloopweekend vindt u elders op deze site.
Werkterrein voor de proefdamwanden tussen de op- en afritten aan de zuidzijde, (de onderkant op de tekening) In februari 2016 start IXAS met het aanbrengen van damwanden in de middenberm van de A9. Hierover informeren wij u begin 2016. Momenteel werkt IXAS de planning voor deze werkzaamheden uit. Het is bekend dat op een aantal plekken veel puin in de grond zit. Hierdoor kunnen we de damwandplanken alleen aanbrengen als we de ondergrond vooraf bewerken. Dit kost extra tijd. Die extra tijdwillen we in onze planning verwerken. Om een inschatting te kunnen maken hoeveel tijd we meer nodig hebben, brengen we op zaterdag 28 november tussen 7.00 en 19.00 uur een aantal proefdamwandplanken aan bij de afrit naar de S113. (Zie afbeelding). Dit geeft geluid en zorgt voor trillingen. Dit kan vervelend zijn voor u als omwonende. Robuuste planning Met de resultaten van de proef kunnen we onze werkzaamheden beter plannen en zo veel mogelijk overdag werken. Dit levert minder hinder op voor de omgeving. Spoordekken op hun plek Afgelopen weekend werkten we in de wind en de regen aan de spoorkuising. Ondanks het slechte weer verliep het inschuiven van de dekken voorspoedig. Op maandagochtend iets na half vier, waren de treinsporen en het metrospoor weer beschikbaar. Met deze mijlpaal zijn de spoorwerkzaamheden klaar en kunnen we de tunnel onder het spoor gaan bouwen. Klik hier voor een timelapse-filmpje van het inschuiven. Heeft u klachten geef deze dan door aan Rijkswaterstaat tel. nr: 0800-8002 of e-mail: 08008002@rws.nl |