Voortgangsbericht IXAS #20, Hulpbrug Kromwijkdreef, Viaduct bijna klaar, Zakbakens

Tweede hulpbrug Kromwijkdreef

De eerste hulpbrug in de Kromwijkdreef is eind januari in gebruik genomen. Hiermee hebben we ruimte gemaakt om de tweede hulpbrug te kunnen bouwen. In de eerste helft van februari maken we met damwanden en buispalen de funderingen voor deze brug. Als de funderingen klaar zijn, plaatsen we de hulpbrug. Daarna brengen we zand aan voor de aansluiting op de Kromwijkdreef en asfalteren we het brugdek. In de nacht van 7 op 8 maart sluiten we de hulpbrug aan op de Kromwijkdreef en kan hij open voor het verkeer. Lees meer over deze werkzaamheden elders op deze site.

Uitbreiding viaduct over Kromwijkdreef bijna klaar

Aan de zuidzijde van de huidige A9 maken we tijdelijke rijstroken waar een gedeelte van het snelwegverkeer over rijdt tijdens de bouw van de tunnel. We breiden daarvoor het viaduct (in de A9) over de Kromwijkdreef uit. In januari legden we de eerste liggers voor de dekken. In de eerste week van februari brengen we de laatste liggers aan en werken we het betonnen brugdek netjes af. Tot slot brengen we nieuwe geluidsschermen aan. Als alles volgens planning verloopt is de uitbreiding van het viaduct vrijdag 19 februari in ruwbouw gereed. Medio maart asfalteren we de nieuwe rijstroken.

Wist U dat..??

De ondergrond in Nederland bestaat uit verschillende lagen. Eén daarvan is veen. Ook in Zuidoost ligt veen. Als je op veen een weg aanlegt, zakt deze langzaam weg. Het is daarom nodig om boven op het veen een stevigere zandlaag te leggen. Deze moet dan een tijdje inklinken. Het zand wordt nat gemaakt zodat het zakt en stevig wordt.




De zakbakens gebruiken we om te kijken hoe snel de ondergrond inklinkt. Een zakbaken bestaat uit een vierkante plaat waaraan een stalen buis is bevestigd. Deze buis steekt boven de grond uit. Als de grond zakt, zakt de buis mee naar beneden. Door het stuk buis te meten dat naar beneden verdwijnt, weten we hoeveel de grond zakt.