Andere tunnels in aanbouw of in de planning

Als omwonende denk je soms wel eens, zijn wij nou de pineut en wordt bij ons alleen alles op de schop genomen. Nee er zijn veel meer tunnels in aanbouw met even grote gevolgen voor de omwonenden of zelfs nog vele malen erger. Een bekend voorbeeld is de Willem-Alexandertunnel in Maastricht. Midden in de stad, Wij hebben straks wel de langste en zeker de breedste tunnel in onze voortuin liggen, maar de impact voor de omwonenden is in Maastricht en vooral Den Haag rondom de Rotterdamse baan zeker zo groot, zoalniet erger.

Tunnels in aanbouw en in de planning

   Naam 	             Wegnummer 	Locatie 		       opening 	Lengte gesloten deel (m)
   -----------------------------------------------------------------------------------------------------
   Gaasperdammertunnel 	          A9 	Amsterdam 	in aanbouw 	2020 	3027
   Spaarndammertunnel 	          S102 	Amsterdam 	in aanbouw 	2017 	800
   Victory Boogie Woogietunnel 	  S107 	Den Haag 	in aanbouw 	2019 	2100
   Koning Willem-Alexandertunnel  A2 	Maastricht 	in aanbouw 	2016 	2600
   Blankenburgtunnel 	          A24 	Vlaardingen 	in planning 	2022 	945
   Tunnel Zuidas 	          A10 	Amsterdam 	in ontwerp 	2019 	1100
   Tunnel Voorschoten 	          N434 	Voorschoten 	in ontwerp 	2019 	2280 
bron wegenwiki

De Victory Boogie Woogie tunnel wordt in een woongebied aangelegd en midden in de stad. De Victory Boogie Woogietunnel is een dubbelbuizige boortunnel met 2x2 rijstroken met een maximumsnelheid van 70 km/h. De boortunnel heeft een lengte van 1.860 meter, waarvan 1.525 meter geboord wordt en komt deels onder een golfbaan en deels onder de bebouwing van Voorburg-West te liggen. Ook kruist de tunnel de Vliet. De tunnel ligt maximaal 29 meter beneden NAP. Elke 250 meter komen dwarsverbindingen tussen beide buizen. De buizen worden met een tunnelboormachine geboord en hebben een diameter van circa 10 meter. Het grootste bouwterrein komt ter hoogte van Park Drievliet te liggen. De overlast is deels veel minder (boren en minder heien) Maar er is veel sloop van woningen en vergelijkbare boringen van kabels en leidingen.

De tunnel heeft ook een primeur voor Nederland. Een electrostratisch afvangsysteem voor fijn stof en stikstofdioxide.

Voor de aanleg zijn enkele bomen verwijderd (enige honderden in vergelijking met de kaalslag bij ons is dat enkele,,,) maar zijn wel weer veel huizen gesloopt. Het is het grootste Haagse infrastructuurproject en kost ongeveer 300 miljoen Euri.

Bekijk de website van dit project.
Vooral de youtube filmpjes zijn leuk om te zien e geven een goed beeld van de sloopwerkzaamheden.
(niet te zien in deze embedded pagina, dus even apart openen. Of met de ctrl toets project aanklikken)

Den Haag heeft vooral ingezet op het milieu en de leefomgeving en voorziet de tunnel van een systeem dat fijnstof en uitlaatgassen afvangt, Amsterdam laat de tunnelbouw aan RWS over en heeft vooralsnog geen interesse getoond in het milieuaspect. Er valt hier voor de omwonenden nog veel te winnen.

Zie meer over defijnstofmagneet op deze informatie.