Voortgangsbericht IXAS #38, Tunnelspecial

Bouw Gaasperdammertunnel start 6 juni 2016

De afgelopen tien maanden maakte IXAS ruimte voor de bouw van de tunnel: De A9 werd een stuk opgeschoven naar het zuiden en de wisselbaan werd in gebruik genomen. Daarnaast maakten we hulpbruggen zodat het verkeer op de kruisende wegen ook gewoon kan doorrijden. Op 6 juni kunnen we daarom echt starten we met de bouw van de Gaasperdammertunnel.

De Gaasperdammertunnel bestaat uit standaarddelen en delen waar iets speciaals mee moet gebeuren. Een standaardtunneldeel wordt in een treintje gebouwd. Eerst komt er team langs dat heipalen aanbrengt, daarna een team dat het beton van de vloer stort en tot slot de teams voor de wanden en het dak. Naast de standaardtunneldelen zijn er de speciale stukken zoals de tunneldelen waar een dienstgebouw op komt en die waar uiteindelijk de Gooiseweg, de Huntumdreef of de Kromwijkdreef overheen moet gaan lopen. Deze delen moeten sterker worden om het toekomstige verkeer te kunnen dragen. Ook de in- en uitgangen van de tunnel en de in- en uitritten naar de Gooiseweg, worden anders gebouwd.

Meer informatie over de bouw van de tunnel en de planning vindt u in het bouwbericht en de flyer Hoe en wat Bouw van de tunnel.

Informatiebijeenkomsten

Over de bouw van de tunnel organiseert Rijkswaterstaat drie informatiebijeenkomsten. De bijeenkomsten zijn 
niet allemaal hetzelfde. Ze beginnen allemaal met een presentatie over de bouw van de tunnel in het algemeen. 
Daarna komt de planning van de werkzaamheden van steeds een deel van de tunnel aan bod.
 
         Woensdag   22 juni: 
         Toelichting planning ter hoogte van de wijken Heesterveld, Hakfort, Huigenbos, Huntum, Holendrecht en Maldenhof

         Dinsdag   28 juni: 
         Toelichting planning ter hoogte van Kelbergen, Laag Kralenbeek, Nieuw Kempering en Nellestein

         Donderdag 30 juni: 
         Toelichting planning ter hoogte van Klieverink en Kantershof

De avonden zijn van 19.00 tot 21.00 uur. De plenaire presentatie start om 19.30u.

Locatie: Planetarium, Kromwijkdreef 11 Amsterdam Zuidoost.

Ingewikkelde logistiek

De bouw van de Gaasperdammertunnel is een logistiek huzarenstukje. Er loopt bijvoorbeeld een snelweg dwars door het bouwterrein. De snelweg is ook nog gesplitst in twee stukken: de 'oude' A9 en de nieuwe parallelbaan. Delen van het bouwterrein die tussen de oude A9 en de parallelbaan liggen zijn daardoor erg moeilijk bereikbaar. Door 's nachts de wisselbaan af te sluiten voor het verkeer, kunnen we via deze route materialen aanvoeren en ondervindt het verkeer geen hinder.

Er lopen ook vijf kruisende wegen en fietspaden over het bouwterrein die open moeten blijven tijdens de bouw. Hierdoor heeft het bouwterrein rond de tunnel al meer dan vijftien toegangspoorten. Ter illustratie: bij de meeste tunnelprojecten is het hele tunnelbouwterrein vanuit één of twee ingangen bereikbaar.

Tijdens de bouw van de tunnel zijn er meer dan duizend bouwvakkers aan het werk. Deze moeten allemaal hun auto kunnen parkeren zonder dat het hinder geeft voor de omwonenden. Daarom maken we op het bouwterrein veel extra parkeerplaatsen.

Omwisseling op- en afrit Gooiseweg

De op- en afrit S112 Gooiseweg lopen nu beide dwars door de plek waar de tunnel moet komen (afbeelding 1). Daarom bouwen we bij de op- en afrit als eerste twee tunneldelen helemaal af. We verplaatsen dan de op- en afrit naar deze tunneldelen (afbeelding).
Daarna kunnen we op de plekken waar de op- en afrit nu liggen de tunnel bouwen. Door de verplaatsing, die in november plaatsvindt, verandert de verkeerssituatie behoorlijk. De op- en afrit wisselen dan van plaats.

zouden de routeplanners dat ook weten?

Drie dienstgebouwen

De tunnel krijgt drie dienstgebouwen: twee aan de uiteinden van de tunnel en één in het midden. In de dienstgebouwen staan de technische installaties die de systemen van de tunnel aansturen. Denk bijvoorbeeld aan de verlichting, matrixborden of ventilatoren. De systemen worden vanuit Velsen bediend. In geval van nood is het altijd mogelijk om de installaties vanuit het middelste dienstgebouw aan te sturen.

Het is belangrijk dat de dienstgebouwen zo snel mogelijk klaar zijn want dan kunnen we pas starten met het inbouwen van de computers en installaties. Voor het testen van de installaties is namelijk veel tijd nodig. De tunneldelen waar de dienstgebouwen op komen te staan, worden dan ook als eerste gebouwd.

Wist u dat ...?

... IXAS de tunnel in vier delen bouwt?

Van juni 2016 tot in de zomer van 2017 bouwt IXAS de ruwbouw van de Gaasperdammertunnel. Het gaat dan om het aanbrengen van de fundering, de vloer, de wanden en het dak van de tunnel. Daarna volgt een lange periode van het installeren en testen van de veiligheidssystemen. In de onderstaande afbeelding ziet u de vier delen waarin we de tunnel bouwen en de locaties van de dienstgebouwen.



Heeft u klachten geef deze dan door aan Rijkswaterstaat tel. nr: 0800-8002 of e-mail: 08008002@rws.nl