|
Nachtwerkzaamheden IXAS In juni is IXAS gestart met de bouw van de tunnel. Het bouwproces is daarmee een nieuwe fase in gegaan. Tijdens de bouw van de tunnel zijn er elke nacht werkzaamheden op het 3 kilometer lange tunneltracé. IXAS stopt daarom met het versturen van mailtjes over nachtwerkzaamheden. Tot de zomer van 2017 zijn er drie soorten werkzaamheden die we ’s nachts uitvoeren:
1. Het leveren van materieel en materiaal. De zuidelijke tunnelbuizen komen tussen
de huidige A9 en de wisselbaan: tussen de snelwegrijstroken. Deze tunnelbuizen
zijn daardoor overdag niet bereikbaar. De levering van materieel en materiaal
gebeurt hier daarom ’s nachts. Het gaat veelal om grote onderdelen die met
kranen gelost moeten worden.
2. Het maken van de wanden van de wisselbaan. De wisselbaan wordt overdag gebruikt
door het snelwegverkeer. We kunnen de wanden van deze (uiteindelijk) middelste
tunnelbuizen dan niet op een veilige manier maken. Ook dit moet dus ’s nachts,
als de wisselbaan dicht is. Hiervoor moeten we ook wapeningsstaal slijpen, wat
zeker ’s nachts een vervelend geluid is.
3. Het afwerken van het beton. Elke dag wordt er ergens op het 3 kilometer lange
tunneltracé een vloer of dak voor de tunnel gemaakt. Het beton van de vloeren
en daken moet, na een aantal uren uitharden, glad gemaakt worden. Dit heet
vlinderen. Met name in de winter duurt het uitharden langer en vindt het
vlinderen daardoor in de nacht plaats.
De tunnelwerkzaamheden zitten nu nog in de opstartfase. Tijdens deze opstart werken we niet elke nacht.
We zijn bijvoorbeeld nog niet toe aan het maken van wanden en daken. We verwachten eind augustus echt
op stoom te komen en dan wel elke nacht aan het werk te zijn. |