Voortgangsbericht IXAS #44, Werkhulpbrug bij spoorlijn Amsterdam-Utrecht ,Verhalenvertellers gezocht Werkhulpbrug bij spoorlijn Amsterdam-Utrecht IXAS bouwt de zuidelijke buizen van de Gaasperdammertunnel tussen het verkeer op de A9 en de lager gelegen wisselbaan. Logistiek een hele uitdaging. Want hoe krijg je al je materiaal en materieel op een bouwplaats die wordt omsloten door snelwegen? IXAS heeft daarvoor verschillende oplossingen bedacht. Zo is de wisselbaan ’s nacht afgesloten voor het verkeer zodat wij via deze weg het bouwterrein kunnen bereiken. Bij de spoorlijn Amsterdam – Utrecht bouwen we momenteel een werkhulpbrug over de wisselbaan. De eerste funderingsdamwanden zitten inmiddels in de grond. Eind deze maand brengen we de tweede fundering aan. In augustus hijsen we de hulpbrug op zijn plaats en werken we hem netjes af. Dan kan ons bouwverkeer ook overdag het bouwterrein bereiken. Verhalenvertellers gezocht Stel, de Gaasperdammertunnel wordt over 100 jaar gesloopt. Rijkswaterstaat heeft nieuwe plannen en een volgende aannemer is aan het werk. Wat zou het dan leuk zijn als de bewoners in 2116 iets vinden van nu, anno 2016. Verhalen over hoe het nu is om in Zuidoost langs het bouwterrein te wonen, foto’s van omwonenden en foto’s van de bouw van de tunnel. Verhalen over hoe erg de hinder of hoe interessant de bouw is. En zal het leven in Zuidoost dan heel anders zijn? Wij zullen het nooit weten, maar we geven een nalatenschap aan de tunnel! Deze zomer verzamelen we het materiaal voor in een tijdscapsule. Voor de verhalen en zoeken we verhalenvertellers! Wil jij je verhaal kwijt? Meld je dan aan via communicatie@ixas.nl. In september wordt de tijdscapsule in het beton van de tunnel gegoten. De mensen die meewerken aan de inhoud van de capsule worden uitgenodigd om daarbij te helpen. Er zijn al eerder tijdscapsules gevonden. Voor inspiratie kunt u hier een filmpje bekijken van de recent gevonden tijdscapsule in Zeeland. IXAS telt af In mei zijn we gestart met het aanbrengen van de middenbermdamwand. Deze damwand houdt de bestaande A9 op zijn plaats en neemt als de tunnel klaar is de dijkfunctie van de huidige snelweg over. Onze damwandstellingen trillen in totaal 1800 planken de grond in. Daarvan zitten er inmiddels 1620 in. Tot begin augustus brengen we nog damwanden aan ter hoogte van Hakfort en Huigenbos en tot 19 juli onder de Kromwijkdreef. In december komen de stellingen nog een keer terug om damwandplanken aan te brengen op de plek waar de op- en afrit S112 Gooiseweg liggen. In juni zijn we ook begonnen met het aanbrengen van de heipalen voor de tunnel. Tot in februari 2017 moeten 8000 heipalen de grond in. De teller staat nu op 900 stuks. Wist u dat ...? ... we op de bouwplaats een proefopstelling voor tunnelwapening hebben? Om de betonnen wanden van de Gaasperdammertunnel te verstevigen brengen we metalen netten, de wapening, in het beton aan. De wapeningsnetten worden in een fabriek al voor een deel in elkaar gezet en komen in stukken naar de bouwplaats. Hier worden de verschillende delen in elkaar gezet. Bij de Huntumdreef bouwen we nu een proefstuk. We kijken of alles in elkaar past zoals we dat van te voren hebben bedacht en of er nog aanpassingen nodig zijn. Door vooraf te testen voorkomen we vertragingen tijdens de bouw.
|