Druk uit Europa om A2 tunnel in Maastricht te voorzien van filters

Er is al eerder over gesproken. Al die voertuigen in de tunnel verspreiden uitlaatgassen en die zijn smeriger dan we denken. Zonder tunnel gaan de stikstof dioxiden en benzenen verspreid de lucht in, maar met een tunnel zal de uitstoot uitsluitend nog plaats vinden bij de tunnelmonden.

De AGG maakt zich hier nu al zorgen over en oriƫnteerd zich op de mogelijkheden en de politieke draagkracht indien dit overlast en onveiligheid zal veroorzaken na de opening van de tunnel.

De A2 tunnel bij Maastricht is 2 kilometer lang, De Gaasperdammertunnel wordt 3 kilometer lang en wordt opgeleverd zonder filters.

Europa doet nu ook een duit in het zakje, blijkens de Zembla uitzending van 20 mei jl.

Onafhankelijk Europarlementariƫr Kartika Liotard wil dat Europa druk uitoefent op Maastricht om alsnog een filter in de nieuwe A2-tunnel in te bouwen. De linkse politica wil voorkomen dat omwonenden en scholen in de buurt van de tunnel gezondheidsrisico's lopen door vervuilde lucht. Europa verstrekte miljoenen subsidie voor de tunnelbouw in Maastricht, die volgens ex-burgemeester Leers gebruikt zouden worden voor 'extra's' aan de tunnel. "De gezondheid van Maastrichtse burgers lijkt mij een belangrijke 'extra'," aldus Liotard.

De onafhankelijke linkse politica stelde vragen aan de Europese Commissie over EU-subsidies waarmee de A2-ondertunneling in Maastricht mede wordt betaald. Ook vraagt ze de Maastrichtse Wethouder Albert Nuss in een brief om alsnog zorg te dragen voor een schone tunnel. Liotard schaart zich op die manier achter initiatieven van bezorgde burgers en verzoekt de Europese Commissie dit ook te doen. "Er moet een filter komen in de A2 tunnel onder Maastricht. Bewoners en scholen bij de uiteinden van de nieuwe tunnel hebben recht op schone lucht," zegt Liotard.

In Zembla - 'Stikken langs de snelweg' komen professor Van Schayck en P. Rutten van actiegroep Klaor Loch aan het woord. Die stellen dat de luchtvervuiling bij de toekomstige tunneluitgangen boven de Europese normen zal uitkomen. In de ZEMBLA uitzending geeft wethouder Nuss toe dat hij de filters niet wil installeren omdat er dan een vertraging in de bouw van de kunnen zou kunnen optreden.

"Het kan niet zo zijn dat scholen en bewoners bij de tunnelmonden, ondanks Europese subsidies, straks de volle laag uitlaatgassen van twee kilometer tunnel over zich heen krijgen," zegt Liotard. "Europa betaalt dan mee aan een tunnel die de eigen EU-regels overtreedt. Berekeningen van de gemeente Maastricht geven weliswaar aan dat de luchtvervuiling binnen de perken blijft, maar deze schattingen zijn veel te optimimistisch. Onafhankelijke wetenschappers bevestigen dit."

De politica pleit voor een gesprek tussen de Europese Commissie, wethouder Nuss, onafhankelijke deskundigen en actiegroep Klaor Loch. Indien Maastricht toch verder gaat met de bouw van een ongefilterde tunnel, wil Liotard dat Europa de verstrekte subsidie terugvordert. "Nu geeft Europa eens geld voor een goede zaak, dan moet dit geld ook goed worden gebruikt," aldus Kartika Liotard.

Heeft u klachten geef deze dan door aan Rijkswaterstaat tel. nr: 0800-8002 of e-mail: 08008002@rws.nl. Na 20.00 uur op werkdagen tot 07:00 uur en op zaterdagen en zondagen van 18:30 tot 10:00 uur belt u 020 4804070.