Voortgangsbericht IXAS #49, fietspad naast spoor, Bouw tweede brug over de Gaasp begonnen, Bestaande fly-overs Holendrecht krijgen nieuwe opleggingen

Fietspad over de tunnel

Als de Gaasperdammertunnel klaar is, komt naast de spoorlijn Amsterdam – Utrecht, over het dak van de tunnel, een nieuwe fietspad. Hier komt ook een opstelplaats die hulpdiensten kunnen gebruiken als er een noodsituatie is in de tunnel. Om het fietspad aan te kunnen leggen, heeft IXAS nu al een aantal bomen weggehaald. Als het project klaar is, plant Rijkswaterstaat voor elke verwijderde boom een nieuwe, bij het nieuwe fietspad en in de omgeving. Voorlopig gebruikt IXAS de vrijgekomen ruimte als gronddepot en als parkeerplaats voor medewerkers.

Bouw tweede brug over de Gaasp begonnen

Woensdag 24 augustus zijn we begonnen met het aanbrengen van de funderingspalen voor de tweede nieuwe brug over de Gaasp. Deze brug is wat smaller dan de bestaande zuidelijke brug. Op de zuidelijke brug komen namelijk naast de normale rijstroken ook de wisselbaan én een fietspad te liggen.

We heien eerst palen aan de oostkant van de rivier, daarna gaan we aan de overkant verder. Als alles volgens planning verloopt, zitten alle palen medio oktober in de grond. We kunnen dan starten met het storten van het beton voor de funderingen, kolommen en oplegbalken voor de liggers. In augustus 2017 is dit klaar en kunnen de liggers voor het brugdek op hun plaats worden gelegd.

Bestaande fly-overs Holendrecht krijgen nieuwe opleggingen

Bij Knooppunt Holendrecht bouwen we naast de bestaande fly-overs ook nieuwe fly-overs voor extra rijstroken. Om ervoor te zorgen dat de bestaande net zo lang mee kunnen als de nieuwe, vervangen we de komende periode de huidige opleggingen hiervan. De opleggingen zijn de blokken waar de uiteinden van het brugdek op steunen. Met vijzels drukken we het brugdek een centimeter omhoog, dan halen we de oude opleggingen weg en brengen nieuwe rubberen blokken aan. Het verkeer kan tijdens deze werkzaamheden gewoon over de bestaande fly-overs blijven rijden. Omdat we overdag bouwen aan de nieuwe fly-overs, voeren we het vervangingswerk in de nacht uit.

We tellen af

In juni zijn we begonnen met het aanbrengen van de heipalen voor de tunnel. Tot eind maart 2017 moeten we 8000 heipalen in de grond aanbrengen. Dat betekent dat we hard door moeten werken. Deze week waren we met vijf stellingen aan het werk, komende week staan er zeven heistellingen. De teller staat inmiddels op 2000 aangebrachte palen.

De eerste tunnelwand is gestort

Wist u dat ...?

... we het eerste stuk tunnelwand hebben gestort?

Op maandag 22 augustus ging aan de westkant van de Gooiseweg onze betonpomp over de wisselbaan om de eerste vijftig meter tunnelwand te storten. Als de tegenoverliggende wand ook staat, kan het dak erop.

Heeft u klachten geef deze dan door aan Rijkswaterstaat tel. nr: 0800-8002 of e-mail: 08008002@rws.nl. Na 20.00 uur op werkdagen tot 07:00 uur en op zaterdagen en zondagen van 18:30 tot 10:00 uur belt u 020 4804070.