Voortgangsbericht IXAS #55, laatste deel wisselbaan, Tijdcapsule, Heistellingen bij Nieuw Kempering, A9-omgevingspanel

IXAS legt laatste deel wisselbaan aan

IXAS maakte eerder dit jaar als eerste onderdeel van de tunnel het wegdek van de middelste tunnelbuis: in de toekomst wordt dit de wisselbaan. Deze wisselbaan wordt sinds mei gebruikt door het snelwegverkeer. Tussen de Huntumdreef en de spoorlijn Amsterdam-Utrecht kon de wisselbaan nog niet op haar definitieve plek gelegd worden. Nu kan dat wel. Daarom verplaatsen we van vrijdagochtend 21 oktober tot maandagochtend 24 oktober de wisselbaan naar de nieuwe, definitieve plek. Hiermee maken we hier ruimte om de noordelijke en zuidelijke tunnelbuizen te kunnen bouwen. De werkzaamheden vinden plaats tussen tussen de IKEA en het Bijlmerpleinpad en gaan tijdens het weekend dag en nacht door. Lees meer over deze werkzaamheden op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat.

Tijdcapsule onder Gaasperdammerweg

Vrijdagmiddag 7 oktober werd de tijdcapsule van IXAS en Rijkswaterstaat ingegraven onder de toekomstige A9 Gaasperdammertunnel. In de capsule zitten verhalen van bewoners en bouwers. Zij schreven over hun ervaringen met de aanleg van de tunnel: over de overlast en het verdwijnen van groen en ook over de mooie kanten van de bouw en het toekomstige park. Verder gingen beschrijvingen van het project en één van de eerste schetsen van het tracé mee onder de grond. Onder het toeziend oog van bijna iedereen die een bijdrage leverde, lieten de IXAS-stewards de kist met de capsule in een diep gat zakken. Met de graafmachine werd het gat snel gedicht. De plaats van de capsule wordt gemarkeerd zodat de verhalen weer naar boven komen als de tunnel over een heel lange periode wordt afgebroken. Lees meer over het begraven van de tijdcapsule op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat.

Heistellingen bij Nieuw Kempering

De komende drie weken staat er weer een heistelling voor de wijk Nieuw Kempering. Deze wijk ligt het dichtst bij de bouwput en heeft daardoor de meeste overlast. De heistelling is deze week opgebouwd. Tot eind oktober werkt de stelling van de metrolijn in de richting van het Nellesteinpad. Daarna verdwijnt de heistelling weer even naar een ander tunneldeel. Eind oktober zit het grootste deel van de heipalen recht voor de wijk Nieuw Kempering in de grond. Daar moeten dan alleen de heipalen voor de zuidelijke tunnelbuizen ter hoogte van de wijk Laag Kralenbeek nog worden geheid. Dit kan pas na de ombouw van de Gooiseweg. De planning voor deze werkzaamheden wordt momenteel gemaakt.

A9-omgevingspanel in gesprek met IXAS

Elk half jaar kan het A9-omgevingspanel zijn mening geven over de overlast die wordt ervaren door de aanleg van de tunnel en over de communicatie over de werkzaamheden. Uit het laatste onderzoek bleek dat mensen informatie over het werk vaak niet vinden kloppen en dat de informatie niet volledig is. Om uit te zoeken waardoor dit komt, organiseerde IXAS een gesprek met de leden van het omgevingspanel. Zo'n vijftien mensen meldden zich aan. Twee uur lang werd uitgebreid over de communicatie gesproken. Uit het gesprek bleek onder andere dat de informatie over omleidingsroutes beter kan worden aangegeven, zowel langs de weg als in schriftelijke communicatie van IXAS en Rijkswaterstaat. Het panel gaf ook aan dat digitale informatie meer moet worden gekoppeld.

Naar aanleiding van het gesprek hebben IXAS en Rijkswaterstaat actie ondernomen. Zo is bijvoorbeeld het IXAS-werkschema met actuele planningsinformatie aangepast en beter vindbaar gemaakt op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat. Informatie over omleidingsroutes wordt ook aan dit schema gekoppeld. Zie de planning en overlastkalender.

In de K buurt wordt nog volop geheid, Bij de H buurt worden eerst de oprit en afrit omgewisseld, waarna er grond wordt afgegraven en het heien weer wordt voortgezet, dit zal na medio december of begin 2017 zijn.


We tellen af

In juni is IXAS gestart met het aanbrengen van de laatste serie heipalen voor de tunnelbuizen. Dit zijn er in totaal 8000. Inmiddels hebben we meer dan de helft van de palen aangebracht. De teller staat nu op 4850.

Wist u dat...

...het eerste dak van de tunnel is gestort?

Donderdag 6 oktober werd bij de spoorkruising 50 meter tunneldak gestort. Daarmee is het eerste stuk van de Gaasperdammertunnel een feit!

Heeft u klachten geef deze dan door aan Rijkswaterstaat tel. nr: 0800-8002 of e-mail: 08008002@rws.nl. Na 20.00 uur op werkdagen tot 07:00 uur en op zaterdagen en zondagen van 18:30 tot 10:00 uur belt u 020 4804070.