Uit de H&H cocktails april 2003.


Gaasperdammerweg/A9: van Geluidshinder naar Gezondheidsbelasting voor Huigenbos & Hakfort

Zoals ik u in de H&H-cocktail van december heb beloofd, houd ik u op deze plaats op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de Gaasperdammerweg/A9.

De Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg (AGG) voert - al sinds 1977 - aktie tegen de toenemende geluidshinder van de Gaasperdammerweg voor de circa 25.000 direct omwonenden.
Omdat geluidshinder van auto's ook luchtvervuiling door de uitlaatgassen betekent, besteedt AGG daar tegelijkertijd ook aandacht aan.


De aktiegroep maakt zich zorgen!
Zoals u zelf misschien al hebt gezien komen er steeds meer publikaties over de luchtvervuiling rond de autowegen. Door deze luchtvervuiling heeft een toenemend aantal mensen last van onaanvaardbare (en onnodige) gezondsheidsproblemen. In de kranten lazen we het: iemand die in de nabijheid van een drukke snelweg woont, heeft twee keer zoveel kans vroegtijdig te sterven aan hart- of longaandoeningen.
Dit was niet zomaar een berichtje. Nee, dit is de conclusie (verschenen in oktober 2002) van een breed Nederlands onderzoek door de Universiteit van Maastricht, de Universiteit van Utrecht, TNO Zeist en het RIVM (het Instituut voor Milieuvraagstukken). Aan deze verontrustende conclusie wordt nog toegevoegd dat ook lawaai de gezondheid aantast (slaapstoornissen, hoge bloeddruk, hartklachten, concentratiestoornissen).


Geluidsoverlast Gaasperdammerweg bewezen
Omdat er groot onderhoud van de Gaasperdammerweg gepland staat voor 2004, hebben de leden van AGG nog maar eens geluidsmetingen gedaan. De bovennorm, dus dat wat maximaal toegestaan is, is 55 dBa; geen enkele van de metingen van AGG bleef daaronder.

De metingen aan de gevel bij Huigenbos zowel als bij Hakfort gaven in de week van 18 t/m 24 november op 4 tijdstippen verspreid over de dag steeds de volgende geluidsbelasting te zien:
Normaal : 65 - 70 dBa
Passeren metro/trein/vliegtuig : 70 dBa met uitschieters naar 80 dBa

Bij Huigenbos zien we ook uitschieters door verkeersgeluid van de Huntumdreef. Bij Hakfort zijn de uitschieters door metro/trein wat hoger dan bij Huigenbos.


AGG voert aktie
Met deze gegevens in de hand ziet AGG een extra stimulans om aan te (blijven) dringen op het aanbrengen van geluidsarm dubbel Zoab asfalt tijdens het groot onderhoud van de Gaasperdammerweg. Ook wil AGG opnieuw aandacht voor de kwaliteit van de geluidsschermen. Wij, de omwonenden van Gaasperdammerweg, zijn ook milieu!

Op de A13 bij Overschie geldt, vanwege de luchtvervuiling, sinds mei 2002 een maximumsnelheid van 80 km/uur. De luchtvervuiling door het verkeer en de geluidsoverlast zijn hierdoor met 15 tot 20 % gedaald!!
Terugbrengen van de maximumsnelheid loont dus voor ons als omwonenden, in meer dan één opzicht!

Daarom pleit AGG, evenals andere aktiegroepen en organisaties (o.a. Milieudefensie) voor terugbrengen van de maximum snelheid op de Gaasperdammerweg/A9 naar 80 km/uur. De Gaasperdammerweg is immers een locale verbindingsweg, net als de Gooiseweg. En hier geldt wél een maximum snelheid van 80 km/uur.

Om het werk van AGG te vergemakkelijken en te zorgen dat AGG (nog) slagvaardiger kan opereren zoeken we versterking van de nu 10 personen tellende aktiegroep.
AGG vergadert maximaal 1 keer per 4 tot 6 weken, de vergaderingen zijn to the point, worden op maandagavond gehouden, beginnen om 20.00 uur en eindigen meestal om 21.30 uur. De sfeer is plezierig.

Meer weten? Kijk op www.gaasperdammerweg.nl.
Reageer ook als u zelf een vraag of opmerking in dit verband heeft!

Namens Aktiegroep Geluidshinder Gaasperdammerweg,

Z. Tobi


Wist u dat, dankzij de inspanningen van diverse aktiegroepen, het plan de Gaasperdammerweg door te trekken naar de A9 dwars door de Ouderkerkerplas door Ge deputeerde Staten van Noord-Holland is ingetrokken?
Aktie voeren heeft dus zin!

Naar boven     Home